Titel: Allt om Multimedia 

Producerad av: Dorling Kindersley

Översättare: Staffan Kjell

Förlag: Bonnier Alba

Utgivningsår:1997

 

Du har redan sett dem. De finns överallt. Det engelska förlaget Dorling Kindersleys faktaböcker. Det finns en för varje ämne du kan komma på. Från nallebjörnar till elgitarrer. För vuxna och barn. De har sålts i hundratusentals exemplar över hela världen. Ibland direkt som de är på engelska och ibland köpta av något inhemskt förlag och översatta. Men alltid ser de likadana ut. En övergripande rubrik per uppslag och under den en mängd frilagda bilder med "bildtexter". Runt det hela en ram som ger uppslaget ett slutet utseende, som om det vore en affisch.
 

Nu finns det en om multimedia också. Den har givits ut i Sverige av Bonnier Alba betitlad "Allt om Multimedia". Den är ett försök att från grunden presentera detta mytomspunna begrepp. Och lite kunnigare är jag nog när jag läst den. Det ska erkännas. Här är multimedia någonting som produceras med hjälp av maskiner - andra kulturyttringar, som böcker, teater eller för den delen traditionell film ryms inte i den här boken. (Som kanske i konsekvensens namn borde blivit en CD-rom?)

Oftast grundligt går den igenom såväl mjuk- som hårdvara. Eftersom texten från början är avsedd för en engelskspråkig marknad blir det lite märkligt ibland. Speciellt när det handlar om mjukvara som CD-rom produktioner. På den svenska marknaden är det väl tveksamt om vi upplever det som en fördel att det på en skiva som ska lära ut franska språket till barn går att välja att få texten översatt till engelska, italienska, tyska, spanska, portugisiska eller arabiska. Med så mycket textreklam, som det med nödvändighet blir, hade det varit roligt att få med några svenska produktioner.

Och den ljusnande framtid är vår...
Tanken att alla rubriker ska få ett uppslag var gör också att urvalet ibland blir lite märkligt. Vissa saker som till exempel olika tillverkares spelkonsoler får, som jag ser det, omotiverat varsitt uppslag. Visst ingår de i begreppet multimedia, men det kunde räckt med ett gemensamt. Kanske hade det kunnat ge mer plats åt intressantare saker som grafisk formgivning, här avhandlat på ett uppslag, internet (ett uppslag) och world wide web (ett uppslag). Det här är bara några exempel. Annars sägs en del intressant om datorns utveckling, även om det alltid när det sker i korta ordalag kan diskuteras vilka fakta som väljs ut.

Boken är mycket positiv till multimedia. Ibland får jag intrycket att de som skrivit texterna tror att dessa nya verktyg ska lösa de flesta av den moderna mäniskans problem. Till exempel hävdar den på fullt allvar att en CD-romskiva kan lära ut matematik på ett "mer engagerande sätt" än en mänsklig lärare. Detta på grund av de animerade figurer som ger uppmuntran och utför olika konster. Ett påstående som tål att diskuteras. Så lättlurade är väl inga barn. En riktig engagerad människa är enligt mitt sätt att se, oslagbar som lärare.

Om det fanns telefon...
Lite skrattretande blir också slutet i boken där en högteknologisk framtid målas upp. Textförfattaren konstaterar att "Husen i framtiden kommer att vara 'smarta'. " Farbror Oscar läser tidningen på en bärbar skärm, lilla Lydia avbryts i läxläsningen (som givetvis utförs framför en dator) av internetnyheterna och Ben spelar VR-spel. Skrattet fastnar i halsen på mig när jag kommer att tänka på att var tredje person i världen idag inte har tillgång till telefon. Så vems framtid pratar vi om? Behöver jag tillägga att samtliga personer på bilderna är vita?

text: SIRI REUTERSTRAND