Ordna en pool för tillfälliga arbeten eller ge kulturarbetare konstnärslön istället för A-kassa. Det är Ebba Westerbergs förslag på hur tillvaron skulle bli lättare för frilansande kulturarbetare.

Ebba Westerberg har spelat slagverk i tio år. Hon var länge inne på flöjt och gick två år på en folkhögskola i Härnösand.
- Men efter en sommarkurs i slagverk insåg jag att det var slagverk som låg mig närmast.
Ebba spelar i många olika sammanhang, i renodlade slagverksensembler och i grupper som blandar slagverk och afrikansk dans, men även i andra friare grupper och i egna projekt.
­ En del teatermusik blir det också. Senast med musikteatergruppen RAN, som framförde tonsatta Edith Södergran-dikter.

A-kassa i perioder

Ebba Westerberg undervisar framför allt i yembe, men även i rytmik.
- Det är svårt att få det att gå runt på bara spelningar. Men det är ganska roligt att undervisa också.
- Förut undervisade jag även i rytmträning för dansare. Det är viktigt att tränga ner i musiken och verkligen känna hur det hör ihop.
Men går det att försörja sig som frilansande musiker, även om man får inkomster från undervisning?
- Det är vissa intensiva perioder och däremellan döperioder. Det finns ju en tendens att allt händer samtidigt. Men man hankar sig fram ändå.
- Det fungerar med A-kassa i perioder - det förtäckta kulturstödet, tillägger hon med ett snett leende.

Svårare att boka

Ebba Westerberg tror att det blivit svårare att vara musiker, och sämre betalt om man ser på längre sikt.
- Enligt kolleger som har hållit på längre är det samma gager nu som det var för 20 år sedan.
- Det har blivit svårare att boka också. Är man en kvartett som vill spela på en krog frågar de om man kan komma två stycken istället.
Men visst har det blivit lite lättare för Ebba personligen med tiden.
- Det tar lång tid innan man kommer in i musiklivet eftersom man måste jobba upp kontakter från grunden, och nu är det ju fler som känner till mig. Men den allmänna trenden är att det blivit kärvt.

Svårt att kombinera

Det är genom kontakter som jobben skapas.
- Det är oftast folk som ringer, jag aldrig fått ett jobb genom arbetsförmedlingen i hela mitt liv.
Några musiker som Ebba känner har på grund av arbetssituationen bestämt sig för att satsa på något annat.
- Det är ett slitigt och otryggt liv, särskilt för familjer som skaffar barn. Många slutar och en del försöker kombinera med annat.
- Men det är svårt att ta ett annat jobb med fasta tider eftersom vi jobbar på så oregelbundna tider. Dessutom måste man hålla sig i topp och träna mycket. Man får försöka ha i bakhuvudet att någon kanske ringer och har världens jobb åt en i helgen.

Lön innebär trygghet

Ebba Westerberg har två önskelösningar på problemet för frilansande musiker.
- Det vore bra med en pool med väldigt tillfälliga jobb som man kunde ta de perioder när det inte går att få frilansjobb. Okvalificerade jobb där man kan ha stor ruljangs på personalen.
- Det vore även bra om alla fick konstnärslön. Det borde i alla fall vara lättare att få. Konstnärslönen skulle vara istället för A-kassa, stipendier och olika bidrag som turnébidrag och liknande.
- Det är viktigt för självkänslan och det skulle innebära en helt annan inställning. Det är förnedrande att ständigt vara beroende av bidrag. Den ekonomiska otryggheten är verkligen ingen drivkraft som vissa romantiker påstår.

Ofta ensam tjej

Nyligen blev Ebba erbjuden ett jobb för att de ville ha med en tjej, något som hon känner sig lite kluven inför.
- Jag får väl hoppas att nummer ett är för att jag är en bra musiker och inte för att jag är tjej. Men jag tycker själv att det är bäst med blandade grupper, och det är en övervikt av män. I flera grupper är jag enda tjejen och det blir rätt grabbiga gäng. Men jag spelar med helkvinnliga grupper också.
- En del tycker att det är oerhört exotiskt med en tjej som är slagverkare. Jag tror inte att tjejer spelar på ett annorlunda sätt, det har mer med individuellt uttryck att göra. Det handlar inte om kön utan om att hitta bra människor som man trivs ihop med och kan jobba bra med.

Omväxlande yrke

Trots den ekonomiska otryggheten tycker Ebba Westerberg att fördelarna med att arbeta som frilansande musiker är många.
- Det är omväxlande. Man får utlopp för många olika sidor, man får använda olika instrument och det är olika uttryck i olika grupper. Dessutom jobbar man ihop med väldigt olika människor.
- De pratar ju om att alla kommer att arbeta på det här sättet i framtiden, och då har vi vana. Man blir uthållig.

Text och foto:JOHANNA HILLGREN
Ill: HENRIK LANGE

 

 


  Sanna ser ljust på läget
- men har gärna ett jobb vid sidan

Sanna jobbar som frilansande ljustekniker och hoppar mellan ALU- och projektanställningar.
För Mette är det viktigast att må bra
Mette Wiik frilansar som dansare. Pengarna kommer till största delen från barnföreställningar.