Kulturens mullvadar
Sverigedemokraterna har gjort sig kända för att hylla det hemvävda, exempelvis pizza. Däremot kebab luktar som typisk invandrarmat. Dessa högernationalister skulle arrangera ett medlemsmöte i Borås men eftersom ingen vill hyra ut sina lokaler till dem kör de under täcknamn. I detta fall under beteckningen Föreningen internationellt kulturutbyte ironiskt nog. De som kan känna sig blåsta denna gång är Studiefrämjandet.
 
Verkligare än verkligheten
Karin Mannheimer har gjort en mycket uppmärksammad TV-serie om äldreboendet Solbacken. Genomslaget har varit så stort att Kommunals ordförande Ylva Thörn skrev en debattartikel i Dala-demokraten om villkoren för äldre människor i vård med hänvisning till TV-serien. Gränserna mellan TV-såpor och politik håller uppenbarligen på att lösas upp. Men det visste vi förstås redan tidigare.
 
Nätet ökar i betydelse
Amerikansk TV laddade upp inför kriget. George W Bushs huspräst fick 20 minuter på sig att försvara kriget med att Bush ju är en så from man. Man kan undra hur bombad i huvudet man ska vara för att köpa det? Som motbild till korkade tv-tal använder alltfler Internet för att skaffa sig information, vilket troligen betyder ett bredare spektrum av röster. Hela 70 procent av de som använder Internet anser att det är viktigare än både TV och tryckta tidningar, läser vi i aktuellt från ingenjörsakademien. Det är en dramatisk förändring eftersom ju nätet bara funnits i knappt tio år för en bredare publik.
 
Albas läsare kartlagd
Kanske inte helt, men lite. Vi har gått igenom besöksstatistiken för det senaste året och funnit några märkligheter. Populäraste tidpunkten att läsa Alba är från midnatt och två timmar framåt. Betydligt fler än den andra besökstoppen runt lunchtid. Men vilka som har dessa sena vanor har vi ingen uppfattning om. Studenter? Övertrötta småbarnsföräldrar? Stressade människor som suttit uppe och jobbat och varvar ner med Alba? Nåja, läs när ni vill bara ni läser!
 
En adress säger mycket
Nu när .se domänerna blivit lättare att komma över propageras det mycket för att man skall se över sin webbstrategi. Webbadressen är en viktig del av ansiktet utåt. Vad säger då en adress som bra.se eller sos.se om innehavarna? Ska det ses som en självironisk släng? Bakom dessa adresser döljer sig Brottsförebyggande rådet och Socialstyrelsen. Vi gissar att de inte riktigt tänkte sig för...