Spänningen stiger
EU-toppmötet i Göteborg närmar sig och pressfolket ordnar med sina pressackrediteringar. Men det gäller att ha seriösa skäl för att få bevaka tillställningen. En journalist från Flamman blev nekad - det lät skumt, tyckte pressavdelningen. Anarki och brandbomber, kanske? Fast egentligen heter tidningen Norrskensflamman och är en hyfsat etablerad tidning. Den har kommit ut sedan 20-talet.
 
Överklassens smutsiga byk
Nej detta är ingen uppföljare till förra numrets tema om smuts. Det har uppdagats att det i den franska övre medelklassen förekommer att de håller sig med slavar. Unga kvinnor från Madagaskar och andra fattiga länder får därmed ge hushållsslaven ett ansikte. Behandlingen av dessa kvinnor påminner om människosynen i samhällets övre skikt mot slutet av 1800-talet. Finns det någon anledning att tro att detta skulle kunna inträffa även i Sverige?
Hovskvaller
Vi läser i universitetets tidning i Göteborg att drottningen gjort studiebesök i Örgryte kyrka, där ett unikt orgelbygge utförts. En prominent besökarskara redovisas. Bland annat får vi veta att landshövdingen Göte Bernhardsson var där, tillsammans med hustru. I själva verket var det kanske närmast tvärtom. Vi kan meddela att hustrun heter Brittmo och att hon är en synnerligen välmeriterad yrkeskvinna. En av hennes mer tveksamma meriter är att hon är medlem av SvT:s numer omdiskuterade styrelse. Till vardags är hon annars ansvarig för kultur och media-sektorn på BRG (fd Näringslivssekretariatet i Göteborg) så hon kunde nog konversera om projektet i fråga i alla fall. Undrar vidare om hon passade på att berätta om bristen på replokaler för banden i stan? Det är en av många andra frågor hon engagerat sig i.
Branding i Peking
Branding är det amerikanska uttrycket för märkesvaror där själva märket blivit viktigare än varan. Det utvecklas en livsstil runt varan som gör att den kan säljas till högre pris. Om detta kan man läsa i boken No Logo. Själva varorna produceras billigt i låglöneländer som Kina och ofta produceras fler varor än som beställts av företagen; sedan säljs de billigt på den egna marknaden. En sådan är Sidenallén i Peking. Där sågs nyligen förre Volvo-chefen Sören Gyll gå runt och fynda. Kanske ville han helt enkelt lära mer om hur man undviker att just de egna märkena hamnar här?
Vilken väg väljer Kina?
Idag finns en ohelig allians i Kina mellam kommunistpartiet och kapitalistiska marknadskrafter. Båda försöker dra fördel av den den rådande maktbalansen, vilket uttrycks på oväntade sätt. Vid den himmelska fridens torg ligger ordförande Mao Zedong balsamerad till allmänt beskådande. Köandet ombesörjes av unga partifunktionärer. Samma dag som förre volvochefen Sören Gyll var på besök i Peking, stod den sista ordningsvakten vid ingången med en keps på huvudet. Med Volvos logotyp i fronten. Kan det ha varit en gåva från Sören Gyll till kommunistpartiet som låg bakom den originella reklamen?
Vem älskar inte TV3?
På Alba älskar vi definitivt TV3. Nyhetssändningarna trotsar de vildaste fantasier om vad som är nyheter. Som reportaget om lokalbefolkningen i Nepal som fungerar som vägvisare vid västerlänningarnas bestigning av Mount Everest. Vägvisaren skulle gå till en ny grupp imorgon, men kanalen kunde visa hur han gick iväg redan idag. Men priset tar nog väderpojken som är en kopia av Ernst Billgren. Vad vore det moderna mediasamhället utan TV3! Vi börjar motvilligt förstå nyliberalismens välsignelser.