Så blev jag författare
  AV SIRI REUTERSTRAND
 

Kan man utbilda sig till författare? Torbjörn Flygt och Ninni Holmqvist svarade samstämmigt nej på den frågan. Detta trots att de bägge utbildats på Litterär gestaltning på Göteborgs universitet. Ninni Holmqvist har dessutom själv undervisat i skrivandets konst.

- En utbildning gör dig inte till en bättre författare, däremot till en bättre läsare, konstaterade Flygt.

Och det gäller naturligtvis även läsningen av de egna texterna. Med övning ser man lättare vad som är bra respektive mindre bra i det man själv skrivit. Trots det kan en sparringpartner vara bra att ha. En person som ger vettig kritik.
- Ofta väljer man en sådan väldigt tidigt. Och sedan följs man åt genom åren.

Bägge drömde de tidigt om att bli författare. Ninni Holmqvist kanske inte så målinriktat till en början; hon kom i åtta, nioårsåldern på att hon älskade att leka med ord och att hon gärna vill ägna sig åt det. Men egentligen försökte hon länge undvika att bli författare. Till slut pockade det helt enkelt på för mycket, och det i kombination med en trettioårskris och upptäckten att hon helt enkelt inte passade ihop med någon utbildning har nu resulterat i tre böcker. Torbjörn Flygt däremot bestämde sig tidigt för att han ville bli som de författare han såg på Bokens dag i Malmö som barn.

- Fast det tog lång tid innan jag begrep att det låg en massa arbete bakom de där böckerna. Jag trodde nog på den gudomliga inspirationen, att man satte sig framför det blanka pappret och historierna bara kom rinnande ut.

Till en början skapade han sig en egen skrivarutbildning genom att försöka härma det sätt på vilket hans favoritförfattare skrev.

- Genom att skärskåda dem blev jag mer medmedveten om vad det var som var speciellt med mitt eget sätt att skriva.

Vad den mer formella utbildningen i litterär gestaltning framförallt gav menade de bägge författarna var tid. Tid att i lugn och ro ägna sig åt sitt skrivande. Dessutom fick man samtalspartners. Något som Flygt till en början tyckte var lite skrämmande.

- Måste man visa sina texter för andra, tänkte jag. Då vill jag nog inte vara med.

Men samtal om läsning är viktigt - det är där man lär sig att se. Men sällan upplever författarna att det samtalet äger rum med kritikerna.
- De fel de eventuellt påpekat har jag redan känt till; annars har jag inte hållit med, skrattade Ninni Holmqvist. Däremot har jag ibland lärt mig saker om mig själv som person genom att ta del av en del kritikers läsning av mina böcker. Saker som jag inte själv sett.

Ninni Holmqvist har själv också undervisat i skrivande, men är mycket bestämd i sitt uttalande:
- Jag kan inte lära någon att skriva. Man måste själv hitta sin röst. Jag kan däremot hjälpa till att upptäcka hur den låter.
- Var och en måste själv utveckla sin egen tonsäkerhet, tillade Torbjörn Flygt.

Sammanfattningsvis var det bästa rådet till dig som drömmer om att bli författare. Läs mycket!
- Här kan vi lära mycket av musiker. För dem är det fullkomligt självklart att lyssna till massor av annan musik än den egna. De lyssnar och lyssnar och självklart blir de bättre musiker av det. Det värsta misstaget är att göra som filmregissörerna, de verkar aldrig se andras filmer. De är märkligt ointresserade av varandra, avslutade Torbjörn Flygt.

2002.09.21