- eller teaterbesökaren
som försvann!
Det var 80-tal och överhettad ekonomi och hög inflation,
men folk hade sina anställningar kvar och sina fringisar och rikskuponger
med fulla subventionsandelar.
Ibland gick även tjänstemännen och arbetarna på Stadsteatern
i Göteborg. Alltså inte bara när företaget eller sällskapsföreningen
lyckades få loss grupprabattbiljetter, utan även några
gånger per år när de betalade biljetterna med beskattade
löneslantar ur den egna plånboken.
Drar mig till minnes en sen fredagskväll på Götaplatsen,
året var kanske 88, då jag väntande på sista nattbussen
hem till Johanneberg kom i samspråk med en flyktig bekant från
speceriaffären. Hon var i 40-årsåldern, anställd som
tjänsteman(kvinna!) på ett transportföretag knutet till
ett stort bilföretag och berättade för mig att hon varit
på Stadsteatern och tittat på en Norénpjäs.
- Jag brukar gå ett par gånger om året. Jag tycker det
är kul som komplement till all TV och film man ser annars, förklarade
hon och förtibussen tog oss uppför Viktor Rydbergsgatan.
- Går du ensam på teater? kunde jag inte låta bli att
fråga strax innan vi skulle kliva av på Spaldingsgatan.
- Ja, ofta, svarade hon. Jag tycker jag tar till mej pjäsen bäst
om jag får vara för mej själv.
Vi skildes åt i natten, hon gick till sin insatsvåning
och jag till mitt studentrum, och sedan såg jag henne aldrig igen.
Men jag har tänkt på henne nu, sedan Stadsteatern råkade
i kris. Hur representativ var hon egentligen för teaterbesökarna
som försvann?
Var hon en av dem som valde bort det "finkulturella",
och lade pengarna på ännu en videofilm eller ett årligt
besök på Hagges eller Galenskaparnas pjäser?
Inget ont om vare sig Geigerts klassiska farser eller Claes Erikssons geniala
nutidssatirer, för visst lockar de till skratt och befriar för
en stund en tungt arbetande tjänsteman från 90-talets hårda
ekonomiska verklighet.
När hyran, bilen, försäkringarna och amorteringarna och maten
och tobaken och allt det andra har ätit upp allt mer av nettopengarna
i plånboken, tvingas yrkesarbetande tjänstemän och arbetare
prioritera. Och vad väljer de då?
Ja, inte vet jag. Men jag har min fulla rätt att spekulera.
Stadsteatern med sitt utbud av i huvudsak allvarlig, om än
dock klassisk, dramatik lockar inte som kulturellt utbud hos en person som
dels vill ha avkoppling som nöje och förströelse och dels
inte känner sig hemma i drama och litteratur.
Jag menar: hur mycket undervisning fick vi i litteraturhistoria på
högstadiet och gymnasiet? Det ingick i svenskan som ett slags överkurs,
med i bästa fall instuderings- och fördjupningsfrågor till.
Och de flesta tjänstemän och arbetare gick sedan vidare i praktiska
utbildningar; handelsskolor, kontorsutbildningar, verkstadsskolor och tekniska
aftonskolor - och där läser man inte så värst mycket
av Shakespeare eller Moliére.
Visst, det spelas originalpjäser också - både
humoristiska komedier och ironiska tragedier - inte minst av nämnde
Norén - men jag tror att såväl biljettpriset, dubbelt
så dyrt som bio, som det svårmodiga i dramornas innehåll,
har gjort att en person med mindre pengar och hjärtat inte riktigt
fästat vid teater och drama har tvekat.
Frågan går inte att undvika: Spelas de rätta
pjäserna och riktar de sig till rätt publik på Stadsteatern
i Göteborg?
I den hårda konkurrens som råder av kulturutbud i dag, måste
nog även scenen på Götaplatsen ta den frågan på
allvar. Jag tyckte inte att det lät så, när skådespelaren
Ingmar Carlehed hyllade Stadsteaterns repertoar på senare år,
vid hearingen om scenens framtid i mitten av augusti.
Det är inte bara omkring 6000 teaterstolar som finns att
fylla i stan en vanlig fredagskväll under säsong, även biosalonger,
restauranger, televisionen och kommersiella radiostationer är med och
slåss om publiken.
Och när det nu är så, trots att jag skulle vilja önska
motsatsen, att Stadsteaterns avnämare till syvende og sidst också
är lönsamhet - det vill säga pengar - så måste
nog den populistiska vinkeln finnas med i prospekteringen och planeringen.
Men det behöver inte betyda ytlighet, utslätning och
kulturell förflackning. Tvärtom, jag tror att det till exempel
finns mycket att lära av Folkteaterns koncept: Nutidsdramor, ofta med
politiska undertoner, men ändå finstämt berättade i
allegorisk eller socialrealistisk form.
Folk är intresserade av verkligheten, av nutiden. De vill både
skratta åt den och bli upprörda över den!
Det tror jag.
Sedan kommer det också att finnas en publik för klassiska
pjäser någon gång emellanåt. Men att blanda innan
man ger, brukar innebära att de flesta av spelarna runt bordet får
bra kort!
krönikör: LEIF WILEHAG
illustratör: HENRIK LANGE |