Extra |
"Vi fångar
inte Gud i en definition". Citatet är hämtat ur ärkebiskop
Hammars samtal med författaren och journalisten Ami Lönnroth.
I 7 x 3 timmars intervjuer försöker Lönnroth känna
ärkebiskopen på pulsen genom att ställa provokativa
frågor om hur Svenska Kyrkan ser på sig själv och
sitt arv.
Vad är det som gäller nu tvåtusen år efter
Kristi födelse? Vilka dogmer bör man bekänna sig
till om man är medlem i Svenska Kyrkan? Hur skall man tolka
bibeln? Vad skall man inte tro på?
Den läsare som köper boken för att äntligen
få reda på vad fädernas tro går ut på
blir sannolikt besviken och förvirrad och inte så lite
irriterad. Osökt ser man Hasse Alfredsson framför sig
i monologen om pastor Jansson: "Rösta på pastor
Jansson... Han är en värdig representant för den
Svenska statskyrkan... Han har inga bestämda åsikter
om nånting!". Kan KG inte tala ur skägget någon
gång?
Detta är inte en bok att sträckläsa,
mera en att återvända till och begrunda. KG talar ur
skägget, men det han säger kräver tankemöda
och sjävrannsakan. Hur skickligt Ami Lönnroth än
agerar som djävulens advokat, så går ärkebiskopen
inte i fällan. För honom öppnar varje fråga
en värld av relationer, nya möjligheter till dialog, en
chans till lyhört lyssnande.
Som KG säger i sitt förord: "Som teolog är jag
mest intresserad av tankar och språk." Han vill inte
berätta för mycket om personliga erfarenheter. Ami Lönnroth
har bemödat sig om att få honom att berätta om sin
sig själv och lyckas i viss mån. KG berättar att
han är präst i fjärde generationen och att två
av hans tre syskon också är präster; fadern var
"lite lågkyrkligt folkkyrklig. Folkkyrklig ñ man
vill inte definiera ut andra. Lågkyrklig ñ Jesus är
centrum." KG prästvigdes som 22-åring, något
som han nu i efterhand är förvånad över. Han
var aktiv i diskussionerna om kyrkans relation till staten (där
han stödde den relation vi har idag: Svenska kyrkan är
en fri kyrka ).
Efter att ha
jobbat som studentpräst och doktorerat, tjänstgjorde
han som universitetslärare i Singapore under tre år.
Han fortsatte att ägna sig åt utbildning och blev rektor
för Pastoralinstitutet i Lund (som förbereder teologerna
för sin framtida prästtjänst). Det var då han
kom i kontakt med Dag Hammarskjöld "Vägmärken".
Den rödhårige radikale prästen, som var kritisk
mot kyrkan som institution, lärde känna en ny dimension
i förhållandet till Gud: mystikens väg.
1992 blev KG Hammar biskop i Lund. Han deltog i biskoparnas globaliseringsdebatt
som diskuterade rättvisa och moral i handeln mellan rika och
fattiga länder: SAF anklagade biskoparna för att ha hamnat
i "flumvänstern". Fem år senare ställde
han upp i ärkebiskopsvalet och blev vald med överväldigande
majoritet. Det var bra det, för redan 1998 var han i blåsväder
på grund av sitt stöd till "Ecce Homo" utställningen.
Att framställa Jesus i sällskap med läderbögar
eller i nattvardscenen med transvestiter i lärjungarnas ställe
väckte oerhörda känslor. Ärkebiskopens svar
var: "Jag har inte sanningen, jag söker den."
Hur kan en radikal (eller realistisk)
syn på kyrkan, en syn som inte förnekar att hon
historiskt har följt och stött imperialismen, samsas med
accepterandet av Darwins utvecklingslära och med en djup tro
på Gud? Det är detta intervjuerna handlar om. KG utrycker
sig många gånger drastiskt: " Gud är relation"."Tro
är inte främst en anslutning till en lära... Tro
är relation och tro måste alltid vara personlig."
"- det är bara förändring som kan bevara tron...
Jag tolkar min uppgift som ärkebiskop så att jag skall
vara en katalysator som stimulerar folks eget tänkande..."
Ami Lönnroth ställer frågor
från en agnostisk synpunkt: Kan man läsa med i
trosbekännelsen med den intellektuella hedern i behåll?
Vad händer efter döden? Varje tid tolkar tron utifrån
sina egna förutsättningar, menar KG, men trosbekännelsen
behövs som en ryggrad i kyrkans kropp. "Min gudsbild är
att Gud är barmhärtighet." Efter döden? "Jag
vet inte. Vad som händer vet ingen." "Vi finns kvar
i Gud, vad det nu betyder."
Bibeln: "Vi måste lära oss att leva med att allt
i bibeln inte är relevant. Tro på Bibeln finns inte i
trosbekännelsen. Det är Gud vi tror på och det är
det vi vittnar om. Det sa jag på ett föredrag i Göteborg
för några år sedan - det blev ett väldigt
liv." "Bibeln kan bli som guldkalven. Man kan tro på
Bibeln som avgud." Är det någon som associerar till
Knutby?
Boken "Jag har inte sanningen, jag söker den" är
på drygt 200 sidor. Den kräver följsamhet och eftertanke
av sin läsare eftersom den spänner över vetenskap,
filosofi, mystik, politik, historia, religionshistoria och ett försök
att uttrycka vad Gud är och kan vara för en människa.
Trots de svåra frågorna svarar KG utförligt. Han
uttrycker sig enkelt och lättfattligt – ändå
får man en känsla av yrsel. KG är fast förankrad
i den föränderliga verkligheten och samtidigt förmedlar
han tron på Gud , som mystiker gjort i alla tider: tron
på en Gud som är större och djupare och kärleksfullare
än alla våra föreställningar om honom/henne.
Han väjer inte för teodicéproblemet eller problemet
med Jesu försoningsdöd. Eller homosexualiteten och äktenskapet.
Boken är en intellektuell och religiös utmaning. Läs
den!
2004.10.21
|