Extra |
Det är redan höst,
vädertavlan har fortat sig. En buss kryper ute i mörkret.
Den har slutstation lasarettet. Byggnaderna är stängda
och människorna har lätt att älska under nattens
beskydd om de är två. En svart katt drar kring knutarna.
Hon leker liemannen och glädjer sig åt att strypa möss.
Hon gillar det sammanpressade ljudet av dämpade toner som död
ofta medför. Grannens kvarglömda lakanstvätt fladdrar
i vinden och bildar vita segel i det svarta, oändliga natthavet.
Det natthav som har många trösklar och vita stormgäss
fram till dag igen. En trumvirvel av tystnad stiger upp genom världsrymden.
Om ett halvt månvarv är jag sex år gammal. Jag
sover. Jag har somnat på turkiska mattan, den som ligger framför
televisionsapparaten. Min far, fadren, sover i källaren. Han
är kraftigt berusad. Han är det för det mesta...,
om inte av sprit så av arbete och hat.
Och nu sover vi båda som klubbade
sälar, han på röda soffan
i källaren, jag på turkiska mattan. Gud har strött
sömnpulver där på Styrgårdsgränd 10,
hos hantverkaren och hans familj.
Han är inte den ende som övergivits av sin fader, lilla
pojken. Han är inte den ende som letar efter en ny. Han är
inte den sista pojken som håller om sitt hjärta då
det regnar för att han är rädd att mista det. Så
tänker storebror Björn, då han ser lillebror sova
på den tunna, fina mattan.
Jag är lillebror, jag sover framför en stjärnexplosion.
Ett ständigt nytt skifte av nebulosor. Tv-skärmar gillar
att bada stjärnbad om nätterna. Det blixtrar på
skärmen, det vita mot det svarta, det svarta mot det vita.
Annars är nätterna mest något svart, en tyngd som
lägger sig över oss. Till våren blir det lättare
att andas så tänker vi nog alla.
Storebror ser. Storebror tänker.
Storebror handlar..., alltid storebror. Nu tar han med sina stora
händer upp den lilla kroppen. Han är varsamheten själv,
Björn. Så varsamheten tar lillebror, lyfter lillebror
lätt som om lillebror låg i ett vatten eller vore en
bruten fågelvinge. Ja, som om lillebror saknade tyngd.
Det ligger något religiöst över rummet då
jag lyfter.
Utanför blänker oktober i en ryggfena i Holmsjön.
En plötslig bild av segel och tång far i minnet. Söt
smak av sommar mycket lik honung är närvarande. Men överallt
utanför överlistar frukten träden och faller mot
marken och mörkret ser ut som i en trappuppgång då
ljuset slocknar och han, pojken måste trycka på djävulens
röda öga för att åter få liv och ljus
just innan han hinner bli paralyserad. Så får han göra
när han är hos sin vän. Hans vän bor längst
upp i ett hus som kallas 47-an. Pojken, han som är sex år,
blir rädd när mörkret kommer, speciellt i trappuppgångar.
Och då, då trycker han på djävulens röda
öga. Rädslan sitter i halsgropen och vi tänker:
- Undrar om jag och rädslan kommer att hinna springa ända
nerför de sex trapporna innan ljuset slocknar igen. Kanske
hinner jag ..., kanske hinner jag inte?, och så..., och då...,
hamnar jag och rädslan där mitt emellan två våningar
och han den onde kommer ut från det röda ögat och
tar oss. Jag måste hinna trycka på röda knappen
innan ondskan hinner komma ut i mörkret.
I tystnad, dvala och mörker
hör människorna röster och ser filmer. Ja, där
i sömnen spelar drömmen saxofon och väver osammanhängande
vävar. Pojken, han som är sex år, ser något
där inne i sitt huvud han inte förstår. Han är
inte ensam. Ett bildspel av händelser, människor och djur
rör sig därinne. Pojken gnyr men vaknar inte. Han vaknar
sällan då brodern bär honom uppför trappan
till andra våningen. Han vaknar sällan då brodern
gör honom flygande. Han vaknar sällan i sin privata stillhet.
Pojken har sin säng på andra våningen, där
sover han oftast fast han i bland somnar på tunna mattan framför
tv´n. Modern och brodern sover också där uppe.
Vi har alla egna rum. Mellanvåningen, den där vardagsrummet,
tv´n och turkiska mattan bor, är en luftmur och mycket
sällan en bro till källaren. Den där luftspalten
mellan ont och gott fungerar som en frizon då vapenvila råder.
Fadren sover i källaren.
Fadren är inte riktigt klok på det sättet. Han har
legat där i flera år. Han läser kioskdeckare eller
branschtidningar.
Två änglar.
Två änglar sitter ovanför pojkens säng på
en plansch från ? 72. Det är modern som satt upp den
där. De där änglarna behöver inte pojken, pojken
har sin bror, den björnlike. Brodern har heller ingen plansch
med änglar men i sin byrålåda har han ett knogjärn.
Det har han hittat bland en del av faderns reliker i en låda
på vinden.
Han är mer trygg med knogjärn än krogjärn. Han
är olik fadern på det sättet. Änglar och Gud
rör honom inte. Han är trygg ändå.
Egentligen vill den där storebrodern
bort. Egentligen vill Björn långt,
långt bort till evigheten. Egentligen vill de nog alla bort,
pojken, modern och storebror Björn och kanske också fadern.
Men så länge som lillebror är liten måste
storebror stanna. Så länge lillebror har den där
planschen från ? 72 som skyddar mot under-sängen-och
-garderobsmonster måste storebror stanna för storebror
vet att den där planschen inte skyddar mot verkliga odjur.
Källarodjuret inte minst.
Nå, där är bilden, ser Ni dem. De kallas för
den dysfunktionella familjen och barnen heter maskros i efternamn
på Cullbergskt psykologispråk.
Storebror, stor och stark med sitt knogjärn,
fadern, stor och stark i sitt alkoholraseri och
modern, stor och stark trots sin ensamma utsatthet.
Lillebror..., ja lillebror är väl mest lillebror på
något sätt.
Nu:et är 7 ? 12 sekunder långt.
Då:et en livstid. Och rollerna hur blir de alla kvitt de där
rollerna både de i nu:et och de i då:et?
I tidsglappet kallat ?lillebrors sexårsålder? sover
en del med spända anletsdrag för att de när som helst
måste stävja vansinnet i källaren medan andra sover
fridfullt och tryggt.
En tidsspegel.
En tidsspegel, ett ögonblick, en inhägnad, avgränsad
tid av rum och individ. En inglasad kub för minnet och tanken
långt efteråt.
En viss ondska bor också i
den svarta katten som far runt kring
gårdarna och dräper liv på liv. Han kallas för
liemannen och hemkomsten. Men den ondskan är inget mot den
som ruvar och växer i mörkret i källaren.
Pojken flyger lågt än så länge för fallet
blir inte så stort även om maskinen störtar och
då slår han sig heller inte så mycket. Han flyger
lågt, han tillåts göra det då storebror håller
i vingarna. Ikaros och allt det vet han inget om?, han är mest
tacksam för att någon lär honom lyfta och flyga
om nätterna och hjälper honom landa mjukt på kudden
i sin säng.
En fjärils dröm väger
lika som ett barns själ men har
kortare brinntid. Tusen regnbågar bor i barnasinnen och är
lika färgstarka som änglaspel om än på ett
annat sätt. Barn är lyckliga, trots att de bara är
sex år eller kanske på grund av att de bara är
sex år. Han, pojken, är ovetande om ondskans många
ansikten men hyser respekt för fadern och främlingen på
gatan. Han ser ingen skillnad på de två. Hans mor har
varnat honom för att prata med främlingar. Han följer
hennes råd. Hon har ju närt honom genom bröst och
mjuk moderlig tuktan.
Det enda riktiga bekymret han har för tillfället är
hur han skall få storebror att laga punkteringen på
sin cykel. Nå, det ordnar sig med tiden. Allt ordnar sig om
man har ett trollspö och ett magiskt tänkande.
Tidstjuvar rår han dock inte på. Tiden går hur
som helst, den kan han inte stoppa.
Så blir det plötsligt tyst som döden.
Storebror sover två ögonblick i sänder. Han hänger
tavlor innanför de stängda ögonlocken.
Han penslar lika tjockt med djävul
som Gud, ont som gott, ljus som mörker
och sist hat som kärlek även där i drömmen.
Björn drömmer. Björn vänder sig. Ja, Björn
blir likt en orolig gamling som inte fått sitt lugnande för
natten fast han bara är 14 år. Vad handlar hans drömmar
om? Björns drömmar? Ja, de handlar mest om en speciell
flicka och en stor fågel av järn halvt på flykt.
Han vet vem flickan är, hon heter Ylva Brodin och fågeln...,
fågeln är han själv.
Allt detta händer medan bussen tar kamp med backen upp till
lasarettet fullt stridsberedd med påslagna ljus. Hur länge
tar det för en buss att åka upp för en backe? En
tjugosekunders kamp i glömskans helvete.
Där lever jag och Björn, halvt dödliga i vårt
rotsystem?, fångade som en katt i en säck.
Modern ligger klarvaken som en spegelsjö och tittar i taket.
Hon tänker:
– En dag skall goddag bli adjö?, en dag skall ett goddag
bli ett adjö och mitt liv kommer att komma tillbaka. Hon klottrar
det försiktigt i taket med tanken och för varje gång
blir det mer och mer sant.
Lod driver tid som i sin tur sekundsnabbt
driver en borr vilken tar sig genom det tjocka nattberget, även
tidstjuvar har nattjänstgöring. Vid en viss punkt kommer
en ljusgata slå sig fram genom mörkret likt en ficklampas
sken i en mörk tunnel.
- Lampan brinner i en cirkel! Kom ihåg det mitt barn. Lampan,
den gula dvärgstjärnan brinner i en cirkel. Och så
blåser vi framåt generation för generation. Jesus
är blott trettitre generationer bort..., en del vet det...,
andra inte. Vem som har den verkliga adressen vet ingen men det
är dit vi alla går som i ett lämmeltåg medan
Guden, den store konstruktören, från gång till
annan lägger sin hand över dig och låter dig sova.
Så spyr någon i en rhododendronbuske..., och tänker
i en kort tanke:
- Herren prövar blott/ han ej förskjuter..., efter prövningen
följer han mig ändå hem?, till säng och vila.
Där har ni oktobertavlan. Jag har själv målat den
och jag kallar den ?i svenska hus.?
2004.10.21
|