Inom vissa kretsar
dyrkas denne slovenske samhällsteoretiker. Andra ser honom
som knepig, långtråkig och snudd på oläslig.
Ytterligare andra ser honom som den felande länken mellan Jacques
Lacan och Karl Marx. Efter att ha läst hans senaste verk är
jag beredd att hålla med om alla ovan nämnda påståenden.
Irak: Att låna en kittel är en bok som måste placeras
in i genren ”politisk filosofisk essäbok”. Zizek
lånar händelser, uttalanden och personer från tiden
runt kriget i Irak. En annan benämning man brukar använda
för att beskriva Zizeks filosofiska projekt är ”ideologikritik”.
I denna bok är det främst den rådande liberala och
på vissa håll neo-konservativa ideologin som får
stå i förgrunden.
Detta betyder
inte att även samtida globaliserings eller marxistisk
teori klarar sig från hans välriktade slagsidor. När
jag har läst denna bok tänker jag på tecknade och
ihopdiktade tortyrmaskiner som förekommer bland tecknade serier
eller Monty Pytonfilmer. Dessa tortyrinstrument kan liknas vid slåttermaskiner
utrustade med huggsablar. Det Zizek sablar ner är hela den
argumentation och den ideologiska debatt som fördes innan,
under och efter kriget mot Irak. Jag blir personligen upprymd av
att läsa detta frontalangrepp.
Till och från skrattar jag nästan
högt – men till och från sätter jag mitt leende
i halsen. Inte beror det på den ibland fragranta bristen på
politisk korrekthet utan att det jag som blir måltavlan för
Zizeks attack. Inte jag personligen utan i detta fall mina tankar
om det gamla Europa, min argumentation angående det mångkulturella
samhället eller kanske min uppskattning för antikrigsrörelsen.
Men det Zizek gör när han lyckas allra bäst är
att utöva en total ideologikritik som faktiskt sablar ner allt
på sin väg. Svaret efter hans dekonstruktion blir självklart
ingen allomfattande ny ideologi. Nej, det som är kvar efter
hans anfall är ett par frågor som på ett eller
annat sätt visar på hur man kan gå vidare.
När man
läser Zizek över tid känner man igen detta
förhållningssätt och hans notoriska otrohet går
också ut över honom själv. Ibland är det så
att frågan besvaras i ett kommande verk eller så har
färdriktningen ändrat sig. Det intressanta är att
han på intet sätt är en vindflöjel eller en
hoppjerka trots denna metod och detta förhållningssätt.
Det man bör likna det hela vid är snarare ett pågående
samtal där han själv och hans äldre texter är
en av samtalsparterna.
Bokens titel är i det närmaste tossig – men har
sin upprinnelse i en av Freuds drömtolkningar. Zizek använder
denna liknelse för att beskriva USA:s argument för sitt
anfall på Irak. Det handlade om Al-Quaida och massförstörelsevapen
i en trippel negation där motiven och argumentationen skiftade
från vecka till vecka. Freuds originalexempel lyder som följer:
1) Jag lånade aldrig en kittel av dig.
2) Kitteln var redan sönder när jag fick den av dig.
3) Jag lämnade tillbaka den till dig oskadd.
Ersätt ordet kittel med massförstörelsevapen
och ni förstår vad Zizek är ute efter. Detta exempel
är också en mycket god illustration hur Zizek skriver
och för en argumentation. Metoden kan tyckas långsökt
och du kan till och från tröttna ordentligt tjatet om
Lacan hit och dit. Men väldigt ofta fungerar detta angreppssätt
mer än väl och klargör snarare än fördunklar.
Jag skulle vilja hävda att den första
delen av Irak: Att låna en kittel är det mest
lättlästa, mest dräpande och bästa jag läst
av Zizek. Hans tvungenhet att samla sina tankar kring ett enda tema
och inte flyga iväg har skärpt hans skrivande. Boken överträffar
också allt som jag läst om Irakkrigets politiska och
ideologiska konsekvenser.
Men boken fortsätter med två appendix. De flesta texterna
i dessa appendix är inget jag rekommenderar för ovana
Zizekläsare. Det är mycket subjekt och Lacan kan man säga.
I ett av appendixen ägnas ett stort antal sidor ät en
diskussion om Ernesto Laclau och Chantal Mouffes hegemonibegrepp.
Jag som är specialintresserad av detta läser det med stor
förtjusning – men jag förstår att jag i detta
fall tillhör en minoritet som går igång på
sånt. Så hoppa gärna över dessa appendix om
du inte är specialintresserad av ämnet. Men innan du lägger
ifrån dig boken helt – läs de sista texterna; En
kopp koffeinfri verklighet, Oskyldigt våld och Om ädla
lögner och bittra sanningar. Återigen handlar det om
Irak och jag vete tusan om inte detta ämne lockar fram det
allra bästa hos Zizek. Återigen blir det dräpande
och många av de exempel Zizek letat fram är bättre
än vad man skulle kunna dikta ihop. Det handlar om laxerande
choklad, landet Bhutans lyckoindex och dokusåpan The real
Cancun.
Efter att lagt ifrån sig denna ganska
så tunna och mycket snyggt formgivna bok blir jag sugen
på att läsa mer och läsa om så pass skilda
författarska som Berthold Brecht, Winston Churchill, Lenin,
Franz Kafka och Markis de Sade. Detta är ett betyg så
gott som något.
2004.10.21
|