Extra |
Antingen uppfattas katten som mycket anpassningsbar
och läraktig eller också som så oförbätterlig
att bara modernaste biologiskt-genetiskt manipulering hjälper.
Djuren tjänar dubbla syften, att bevara det naturliga, det
ursprungliga, det oföränderliga, det gudomliga, det barnsliga
men också att vara experimentalfält för människans
nycker. Katten som frihetssymbol, till och med som den personifierade
trolösheten, passar en ny och modern, möjligen postmodern,
storstadsmänniska.
I staden, kännetecknad av uppbrutna lojaliteter,
av rörelse och nya lokaler och en "nomadism", tillåts
flyktiga förbindelser. Också förhållandet
mellan människa och djur töjs, tunnas ut och knyts samman
på nytt. I staden, säger dess lovprisare, råder
en anti-essentialismens frihet för vars och ens ”natur”
som leder framåt mot bokstavligen nya livsformer.
Relativisering och omdefinitioner
blir avgörande för hur katten behandlas, på
gott och ont: om bondkatten inte längre uppfattas som ett husdjur
utan som ett sällskapsdjur så bevaras den inte för
framtiden i våra nordiska genbanker. Och när den i försöksdjurssammanhang
tappar sin normala beteckning och klassificeras efter mikrobiologisk
status som patogenfri (SPF) så hamnar den i en mycket riskabel
position. Om den kan kallas raskatt eller innekatt så omhuldas
den. Och så vidare. Värdet sitter i den etikett man väljer.
Människans förhållande till djuren
pendlar mellan viljan att styra detta släktskap och längtan
efter underkastelse. Balansen är besvärlig. Vår
bild av människan är inte längre den av skapelsens
krona. Enligt aktuella enkäter anser bara en tredjedel av svenskarna
att skillnaden mellan människa och djur består i att
människan har ”själ”. Det överraskar,
chockerar kanske att två tredjedelar av oss alltså har
en annan uppfattning. Härav följer att djuren, i alla
fall vissa djur, tillskrivs ett värde som är svårt
att skilja från människans. (Mest anmärkningsvärt
är ändå att en fjärdedel fortfarande anser
att Gud har skapat människan vid ett särskilt tillfälle.)
Dagens djurintresse är kompakt. En TV-kanal, Animal planet,
sänder enbart om djur, om deras sjukdomar, hur de klarar sig
och hur de verkligen dör. Blodet är riktigt och rikligt.
Ett annat medialt inslag
markerar den andliga sidan, hur man ska lära sig tala med djuren.
Vad sedan ”tala” och ”språk” innebär
svävar en smula, men det rör sig om en förbättrad
kommunikation, ibland väl också om en smula ESP eller
liknande. Nyligen lanserade japanska Takara-koncernen Meowlingual,
en liten manick som sätts på kattens halsband och som
utsänder översatta fraser så att husse eller matte
vet vad som önskas; motsvarande för hundar, Bowlingual,
har redan prövats och blivit en stor – ekonomisk –
framgång. Djuren upphöjs men tendensen går snarare
mot kontroll och ingrepp. Pendeln slår mellan nytta och nöje,
mellan bestialitet och behag. Det är i avvägningen mellan
dessa punkter som katten i framtiden får sin form.
Några år in på det nya millenniet och vi anar
att katten kan komma att få det svårt. Om det händer
att forskningen fastslår att den ger infektionssjukdomar,
aids eller som ”fruktkatten” (palmmården) i Kina
sprider sars, kommer kärleken snabbt att falna. Det värsta
hotet ligger i om FSE, kattvarianten av BSE, galna ko-sjukan, sprider
sig. Då kan himlen på nytt förmörkas av rök
från brända djurkroppar. Toxoplasmos som kan leda till
fosterskador sprids via katt och kattklössjukan, som visserligen
normalt läker sig själv, orsakas av rivsår efter
katt. Därtill kan katten trots sina nio liv komma att älskas
till döds.
Kattrörelsen arbetar
ivrigt på att forma sitt djur för sina syften,
bland annat genom att skapa en ny terminologi och bruka modern teknologi:
man konstruerar en leksak att tävla med, gör en ekonomisk
investering men får också ett sällskapsdjur. Sålunda
ska katten inte längre gå ut. Frihetssymbolen ska öronmärkas,
kopplas och vallas i rastgård. Man vill ändra på
kattens natur till en människans kultur. Om stadskatten släpps
ut på landet börjar den göra det den alltid gjort,
den vässar klorna, ger sig ut på rått- och fågeljakt.
Den har böjelser som inte låter sig kuvas, en livslust
som vi kan avundas. För att inte inomhuskatten ska tråkas
ut finns leksaker och till exempel boken Birdwatching for Cats (av
paret K. & G. Harrison, 1998).
Vi förfasar oss ofta när vi hittar katten
på blodbestänkt grönbete. Men också ute på
landet springer stadskatten in för att sätta sig på
lådan. Är katten så formbar att den kommer att
behålla sin popularitet eller visar sig andra husdjur passa
bättre? Ett annat hot, eller en konkurrens, är de nya
sällskapsdjuren, råttor, illrar, ormar, som allt mer
organiserar sig. "Tamråttan – det perfekta sällskapsdjuret”,
förklarar Svenska råttsällskapet. En svensk illerförening
finns, ägnad en sällsynt yster krabat, som kräver
lika mycket uppsikt som en tvåårspojke. Överlevnadsvärde
ligger i att katten numera föredrar familjen framför huset.
Katten följer ljuden från människorna, dofterna,
smekningarna, rutinerna - inte bostadens plankor och gardiner. Det
finns förstås gränser: katten reagerar på
småfåglar och möss, den är bara undantagsvis
vegetarian, sällan syns den bada frivilligt. Men den är
anpassningsbar, en opportunist, en överlevare. Det går,
kanske, att av katten göra en hund, vilket är vad som
pågår.
Läs till exempel de
tio varningarna i Katten vår vän (1990): Man ska
skaffa katt enbart om man inte är allergisk och om man är
beredd att ta de kostnader som en katt drar med sig. Man måste
inse att den inte bara förblir kattungesöt –
två onekligen rimliga varningar. Vidare: "Du bor i radhus
eller villa i tättbebyggt samhälle. Familjen kommer och
går, på sommaren är man van att ha fönster
och dörrar öppna. Då kommer du aldrig att kunna
hindra katten från att smita ut även om det är din
avsikt att ha innekatt.” ”Alla i samma radhusområde
älskar inte katter.
Därför är det bäddat för
problem. Är ni beredda att ändra era vanor. Kan ni vidta
åtgärder (dubbla dörrar i tamburen, inhägnad
uteplats) så att katten inte kan smita ut?" Om inte,
ingen katt. Både människan och hennes vän måste
ändra sig. Huskatten har det sämst, visserligen älskad
och välskött, men det är raskatten som mår
bäst. – Distinktionen mellan raskatt och huskatt verkar
självklar, man vill skilja bondkatten från sin stambokförda
och domesticerade kollega, man anknyter till jägarnas och hundägarnas
argumentering från anno dazumal: papper, stämplar, dressyr
avgör värdet och värdigheten.
Att katten ska bli ett innedjur, härom råder
viss enighet: "Ingen släpper ut sin hund i timtal för
att den ska leka vid motorvägen!” (Men släpper verkligen
någon ut sin katt ”för att” något sådant?)
Också andra djur än katten har ett frihetsbegär,
men allt "från hamstrartill hästar får försaka
något när de är tamdjur" – förbud
i sig är inget konstigt.[140] Vad katten släpar hem från
markerna är dessutom otäckt. Kanske de får stressymtom
av att bara glo ut genom fönstret på alla flygfän
– men kanske finns det något lugnande piller? Kattens
drifter kan stängas av genom sterilisering, kastrering, det
är inga stora ingrepp och den framtida genetiken har säkert
större potential …
Tills vidare sitter katten
i husarrest och väntar på sommarpermis. Till saken
hör att raskattägaren ofta bor trångt utan tillgång
till grönska. Alldeles klart ser katten annorlunda ut idag
än för hundra år sedan – och då gäller
det inte bara välnäringens effekter på midjemåttet.
Bondkatten är på väg att försvinna som en följd
av promiskuitet och avel; i ladugårdens high-tech behövs
den snart inte. Åtskilliga husdjursraser i riskzonen har uppmärksammats,
men hund och katt tycks bortglömda i den befintliga bevarandeplanen
för biologisk, domesticerad mångfald (BIODOM), som tar
upp hästar, kor, får, getter, svin, höns gäss,
ankor, kaniner och nordiskt bi. Nyttighetsaspekter och kulturhistoriska
motiv, estetiska och etiska skäl har vägts samman. Det
finns ett pris på allt detta: en dag i skogen får kosta
oss 200 kr, en jaktdag 400. Men visst borde Måns och Grållan
få gå kvar, både av nostalgiska skäl och
för sin egen skull. Det kostar inte mycket.
Framtiden styrs från Bryssel, av hermelinpälsbrämade
politiker. De bestämmer om karantänregler och gentekniska
förändringar, om livet ända in i ladugården.
Inför EU- omröstningen 1995 utropar Dagens Nyheter på
sin första sidan: "Lagårdskattens framtid osäker.”
I en intervju med en mjölkbonde i Roslagen framgår att
EU:s regelverk inte tillåter att djur vistas i de rum där
mjölk förvaras, behandlas eller kyls. Andra direktiv uppmanar
bönderna att hålla undan gnagare, vilket katten Smarty
gör. "Det är väl bättre med en katt i ladugården
än att ta dit Anticimex?" – Nu blev katten inte
samma symbolfråga som snuset, men den underförstådda
frågan var likartad: hur i detalj ska EU få styra? Men
Smarty och Murre är snart glömda och ingen har sjungit
deras sorgesång. Lantbruket och landsbygden är på
väg att förändras. Mjölken, modernäringen,
förbinds inte längre med levande råmande djur, grönt
gräs och gödsel, utan med teknik och stordrift, rostfritt
stål och plast, mjölkning tre gånger om dagen,
nya raser. Ur kattens perspektiv betyder det att den inte längre
hör till landsbygden utan att den har blivit ett stadsdjur,
som egentligen inte får springa ute utan hållas inne
i lägenheten.
Den nya människan,
vem det nu är, skiljer sig från den sentimentala
mannen, kattgumman och folkhemssvensken genom sina friare och flertaligare
allianser, sin upplevelsekonsumtion. Man lever singel, närmaste
samtalspartner är datorn eller husdjuret. En sorts autism utvecklas.
Kanske finns det en likhet med undantagsgumman i sin ensliga stuga
med katt och höna i knäet. En längtan efter att byta
identitet märks, att växla från människohamn
till annan skepnad. Detta är inte detsamma som antropomorfisering
utan handlar om inlevelse. Men chansen finns också att råttornas
väg tillbaka också blir huskattens. I Stockholm är
råttstammen dubblerad: tidigare en per mänsklig innevånare,
nu två, alltså inte en miljon utan två miljoner
råttor. Frågan är förstås om katten
biter på råttan eller ens klarar av musen. Kanske den
hellre vill måla eller dansa.
Undersökningar har visat att den har stor talang
för bådadera. Och kanske en ny och aggressivare råtta
tar över staden. Fast på nytt kanske genetiken kan komma
oss till hjälp och av den blyga kissen göra en rottweilerkatt
eller konstruera en pitbullvariant. I allt detta utvecklar vi vår
makt över djuren. En huskatt i dag är inte sig själv.
Den är intagen på anstalt och tokig därefter. Och
hur är det med lejonet på zoo, har det hälsan eller
har det gått in i väggen? Katten sitter inne på
livstid men är troligen lycklig, liksom husse och matte. Den
har också tagit hand om dem, givit dem en rytm och en mening
i tillvaron. Gemensamt framlever vi dagen i ett dårhus och
det känns numera ganska hemvant. Men saken kan ses annorlunda.
Hör inte katten till den framtida stora frihetsromanen?
Vi börjar om: man vill
göra hund av katten. Kattens historia rekapitulerar
hundens med hundra års eftersläpning (Brobergs första
lag om den historiska utvecklingen). Genom kastrering och sterilisering
är man på väg att sudda ut könsgränsen.
Katten ska vara öronmärkt, steriliserad, och ha ID-bricka
runt halsen. Också artgränsen kan överskridas om
det passar den vedertagna familjebilden (Brobergs andra lag om biologisk
förändring). Teknik och ekonomi omskapar vår moral
på ett sätt som kommer att förändra detta jordeliv
till oigenkännlighet i enlighet med den acceleration som Galilei
uppmätte i sina fallexperiment på det sluttande planet
(Brobergs tredje lag om moralens samhälleliga villkor).
Allt detta kan vara tilltalande: Eftersom matte och
husse vill det kan motsättningen mellan hund och katt tänkas
upphöra, vi märker redan hur kontrasten har mjukats upp.
Den nya gentekniken kan kanske skapa en kisse som inte parar sig
ohämmat och som saknar klor? Eller som blir mera lik barn och
som har människogener? Som allergitestad och steril passar
alla? Visserligen inställer sig frågan om djurens rättigheter,
djuren är inte rättssubjekt, det är inte säkert
att vid missbruk någon ska agera på dess vägnar.
Och vart tog det djuriska vägen?
Möjligheterna ökar
för nya, futuristiskt designade husdjur. Doggifieringen
har sin historiska motsvarighet i hur tidigare hästen var mönster
för hundväsendet. Redan en av Oskar Anderssons roliga
teckningar handlar om hästen som hund – O. A. var för
övrigt en stark djurvän. I stort sett förefaller
det som om hunden är norm för husdjuren, liksom mannen
för människan och dalkarlen för svensken. Kattens
status kan höjas genom prylar, genom att den blir en god konsument.
Man kan peka på två möjliga linjer för att
höja statusen: dels mer prylar, ekonomi, avel, skatt, tävling,
priser; dels ändrade vanor/natur genom avel, sterilisering
och avsexualisering, inomhusliv, ickenytta, ickejakt.
En obehaglig misstanke: att vi villigt betalar alla
tusenlapparna för kisse beror det på att katten ändå
är billigare än hunden, än barnet, än älskaren?
Katten är den lilla lyxen men ger den stora ömheten. Vi
skaffar oss katt i stället för barn. Med det bekväma
innelivet blir katten äldre: mer än en tredjedel blir
över sju år, 3 procent över sexton år. Vi
sörjer dess frånfälle eftersom det är en i
familjen som har gått bort. Var katten initialt en relativt
billig investering växte kostnaderna med åren. Men genom
omdefinitioner suddas artbegreppet ut, och katten kan verkligen
bli vad som passar kassan.
Nästa trend blir djurisk,
säger ett framtidsorakel. Allt fler blir vegetarianer, päls-
och skinnindustrin är i fara. Ju färre djur vi äter
desto fridfullare blir vi. Djurbroscher blir heta, ugglan snarare
än hästen tar ledningen. Alla som läser Harry Potter
väljer fjällugglan, som sveper fram genom new ages framtrollade
lövskogar. (Ja, zoologin blir litet konstig i denna värld.)
Så spår man vid 2000-talets början. Mycket trämaterial,
blommor och romantik ska det också bli. Redan är bestämt
att djur ska ha pass i EU. Först som sist inrättas professurer
i djuriskhet. Det låter bra, men som Encyclopedia of the future
(1997) framhåller i en artikel om ”pets” rör
förbättringarna husdjuren, vilka människan skyddar,
medan försämringar gäller alla andra, som vi utnyttjar.
Djuren har en längre tid utnyttjats i porrbranschen och givetvis
kan man också tänka sig mer positiva sammanhang –
som i den lilla filmen Annika och Stefan, där Annika är
förtvivlad över att hennes fästman, en katt, har
tagit livet av sig. I slutscenen gifter hon sig kyrkligt med en
bulldog. Happy end för Annika.
Postmodernismen har fått en rad gamla nötta
polariteter att vittra sönder – människa-djur, man–kvinna,
make–maka, vit–svart, liv–död, öst–väst,
robot–människa, känsla–förnuft, natur–kultur,
själ–materia. Ju mer begreppen har ”dekonstruerats”,
desto suddigare har världen blivit. Definitionerna visar sig
ofta svåra eller omöjliga att uppställa. Det finns
en multimodernitet med en flytande karaktär. Enligt soritesparadoxen
(hur vissa begrepp tycks sakna en absolut gräns) vet vi inte
när en myrstack slutar att vara ”stack” (soros).
Man tar bort ett barr och sedan ett till – någonstans
längs vägen sker en förändring. Kan en ”stack”
hänga på ett särskilt ”barr”? Kan begrepp
som ”förnuft” och ”person” hänga
på en särskild egenskap? Är ”själ”
en odelbar enhet? Kanske katten kommer att maskuliniseras, liksom
mannen feliniceras: ”Mannen är både slug och beräknande,
vet precis hur han ska lägga sig raklång över alla
pappren så de skrynklas ner för gott. Han och katten
tävlar. Och båda spinner för ungefär samma
sorts beröringar. Båda tror att de är herrar i huset”,
skriver författaren Anne-Marie Berglund under rubriken ”mannen
är den perfekta främlingen”.
Kattens roll som barn förstärks,
vilket innebär en ännu starkare koppling till hem och
härd men också leder till ökning av kringprylar.
Skatt på katt införs, den får personnummer och
namnskylt på dörren. Djurets födelse- och dödsannons
bereds plats bland människans familjenyheter. Kyrkan accepterar
att paradiset öppnar portarna åtminstone för husdjuren.
Tillvaron kringgärdas allt mer, men utanför hårdnar
den. Råttorna tar över utescenen.
I egenskap av medialt djur skapas också medier
för katten. Det tycks redan ha hänt, i USA – var
annars? – produceras TV-program för katt. Den tänkta
publiken är stor, 85 miljoner katter, som avnjuter springande
ekorrar, flaxande fåglar och studsande bollar. Tittarunderlaget
ökar genom att var femte (22 procent) av de mänskliga
amerikanerna säger sig uppskatta programmet … Modellering
och manipulering kan förväntas öka. Ett skämt
på internet har väckt vrede: ”Bonsai kittens”,
det vill säga att medan kattungens skelett ännu är
mjukt låta den växa i en glasform som har den form man
önskar. Så får man en pyramidformad, klotrund,
kvadratisk eller en rund och studsande katt. Idén är
befängd men därför inte omöjlig. Man kan väl
säga att den utgör en yttersta konsekvens av raskatteriet.
Hur långt kan man gå?
För första gången i historien har vi klar möjlighet
att med teknikens hjälp snabbt förändra vår
och andra arters biologi. Linjen går från animals till
animats. På nytt ställs frågan om djuren som automater,
med tillägget att även människor är djur. Den
andra sidan av frågan om inte datorn, roboten, den artificiella
intelligensen duger som djur eller motsvarande. Vems status som
går upp och vems som dalar går på ett ut.
Nya egenskaper kommer att skapa nya marknader och nya världar.
Efter det att erövringen av jorden klarats av väntar nya
utmaningar. Den globala katten ersätts av den kosmiska. Motsvarande
kapitel till ”den lilla världshistorien”, förslagsvis
döpt till ”rymdens erövring”, kan tills vidare
skrivas kort.
Temat har redan prövats i en gulliveriad av
lundaförfattaren Bertil Mårtensson om livet på
planeten Batak (1977): människorna ägnar sig åt
miljöförstörelse, men en kattagent, klok, sexig och
tvåbent från planeten Catworld, kan kanske ställa
problemen tillrätta; sex mellan katt och människa på
kattvis ingår. När Donna Haraway 1991 publicerade sin
bok om Cyborgs, beteckningen för de nya kombinationerna av
organiska kroppar och teknisk apparatur, lät hon illustrera
den med kattkvinnor framför datorn. 2004 kunde man på
TV se Cat Man, tatuerad i orange och svarta ränder över
kroppen, med tänderna omformade till att hugga med och med
morrhår av latex. 1997 års julklapp var Tamagotchis,
virtuella katter konstruerade med hjälp av flytande kristaller
och utan risk för allergier. Men barnen blev hysteriska när
den kära manicken gick sönder och inte längre visades
tillbörlig respekt av föräldrarna. Furbes, elektroniska
gosdjur, kan man klappa, mata och leka med. Sensorer klädda
i päls aktiveras vid kel.
Mängden robothundar och robotkatter på
marknaden ökar. Man kan i dag inympa hundgener i en katt och
så skapa en hund-katt. Man mixar och donar, visserligen måste
åtskilliga gener bytas för att förändra utseendet
till något mitt emellan, men teknifieringen och globaliseringen
går snabbare än på Robinsons tid. Tideräkningen
P D (Post-Dolly) står öppen för dessa möjligheter.
Djuren är inte längre garanter för oföränderligheten.
Ett husdjur som förenar
flera arters bästa egenskaper, som sluter fred mellan
motsatserna, kan det vara det första steget på en ny
spännande evolutionär kedja? Förhoppningen är
knappast ny, vi har alltid försökt kontrollera djuren
och deras avkomma, fast tempot nu är snabbare och resultaten
mer utmanande. De transgena djuren är, vad vi än tycker,
framtiden. Eller blir resultatet inga egenskaper alls, en golvmopp
men med liv? Frågan blir inte bara liggande, den prövas
kommersiellt. Varför inte det totala husdjuret? Eller en människa
som kombinerar alla de bästa egenskaperna i den övriga
skapelsen? Det är mycket vi kan avundas våra vänner
djuren. Räcker det med kurser i hur man kan lära sig spinna?
Eller behövs lite finare genetiskt broderi?
Donatorsdjuren erbjuder sina tjänster. Xenotransplantat
är den medicinska framtiden. Arbetet på att göra
resten av skapelsen människokompatibel har kommit långt.
Artbarriärer hör till det förflutna. Och varför
bara en älskling när det går att klona – vilket
för kattens vidkommande skedde i Texas vid jul 2001; den lilla
Jesuskatten döptes till Cc – Copy cat. (”Bra affär,
bra affär / blir dock att placera / sin pension, sin pension
/ i duplikation, / Bra option, bra option,/ kattmatsproduktion”,
enligt dagsvers, SvD 6.3.2002) Var går gränsen för
vad som är ”katt”? Måste alla kännetecken
var uppfyllda för att en katt är en katt? För att
veta det måste vi först kunna ge fenomenet en komplett
beskrivning – och det kan vi inte. Och som någon säger,
efter postmodernismen kommer posthumanismen.
Vi är djurens hyresvärdar
snarare än ägare. De djur som lever vilt är
inte längre vilda djur (än mindre ”vilddjur”).
Katten var en gång ”bondkatt”, sedan ”huskatt”,
därefter ”sällskapskatt” och ”raskatt”
och är nu snart något ytterligare. De varelser vi är
på väg att skapa är ännu odöpta. Kanske
kommer vi att fråga oss vart den gamla katten tog vägen.
Vart den moderna katten är på väg är inte gott
att säga. Vi vet inte vilka avtryck den kommer att lämna
efter sig i sanden som allt hastigare rinner ur tidens timglas.
Förskräcker spåren redan? Vad skulle den gamle gudsmannen
Martin Luther ha sagt när den kosmiska katten flyger över
hans huvud?
2004.12.06
|