Inifrån en monter (1)

En utställare konfronteras med ständigt samma fråga:Vad är det som lockar till montrarna? Torsdagen är det ju baraproffsfolk som har tillträde till bokmässan, så man antaratt böckerna hamnar i fokus.

Från monter A kan detta antagande delvis bekräftas. En parantkvinna bläddrade noga bland monterns olika titlar. Så noga attAlbas spion undrade vilken titel hon skulle slå till på. Efterflera minuters febrilt bläddrande närmar sig kvinnan Albas reporter,lätt förklädd till bokmånglare, hivar upp sitt visitkortoch överäcker kommentaren:

- Kontakta mig när ni behöver en illustratör!

Det var undantaget. Standardattacken är annars att bläddralite förstrött i en bok intill godisskålen. Efter den fisintellektuellaritualen lägger besökaren tillbaka boken och fullföljer handrörelsenmed en självklar dykning ner i skålen och upp till munnen. Sorti.

 

Inifrån en monter (2)

Göteborg har den stora bokmässan, Stockholm har de stora förlagen.Några av Göteborgs småförlag vill vinna vissa av destora förlagens fördelar. Det talas om ett förlagshus ochsamverkan.

Albas monterspion smyger in i monter B, hos göteborgsförlagetC. Stämningen är uppsluppen när förläggaren plötsligtkonfronteras med frågan om förlagshus.

- Äh, det är bara en idé från några somvill sola sig i intressanta sociala relationer, blir det överrumplandesvaret.

- Varför betala dyra pengar för ett förlagshus i centralaGöteborg? Skicka ut förlagen till landsbygden och sätt taggtrådrunt husen!

Så istället för ett förlagshus i centrala Göteborgkanske det passar med ett på landsbygden?