En monterbyggare med
världen som scen
 

Lyon ena veckan. Nästa vecka är det först Stockholmoch sedan London. Och tillbaka till Lyon igen. Peter Almskog bygger ochriver montrar. Ett arbete som tar honom jorden runt.
Redan som sexåring drömdehan om att bli monterbyggare. Peter följde ofta med sin far, som arbetadepå Svenska Mässan, och tittade beundrande på de stora killarnasom kunde bygga och fick åka till främmande platser ute i världen.Idag är han själv monterbyggare, ett arbetet som är frittoch som fungerar bra - i alla fall så länge han var ungkarl.
-Vi är som ett resande cirkussällskap som träffas påolika platser runt om i världen. Arbetet är varierande och dethänder hela tiden något nytt. Nackdelen är att det blirstora uppoffringar för familjen, säger Peter.

Efter femton år i branschen vet Peter det mestaom både mässor och montrar. Det finns skillnader mellan mässornabåde vad gäller utseende och planering. Vissa tekniska mässorsom ScanPac har sin planering med montrarna klar ett år i förväg.
Vad är utmärkande för Bok- och biblioteksmässan?
-Du ska veta att det är en väldigt speciell mässa. Det äringet ovanligt att utställarna kommer till skott först en veckainnan utställningen:"Vi har visst 200 kvadratmeter att fylla -vad ska vi göra med dem".

Peter är förvånad över att mångaav förlagen inte planerar vad de ska ha sin monter till när denkostar upp till 1 500 kronor per kvadratmeter.
-Det är härliga och spontana människor på Bokmässan,men de är inte vidare praktiskt lagda, säger Peter och skrattarlite. Bland monterbyggarna går den under benämningen "Kiviksmarknad".

Tillsammans med kollegan Anders Högberg driver Peter Almskog företagetAHPA REKLAM.
Aaapha, ljudar jag...?
-Vi kallas ju för "apa" i folkmun, och det var meningen.Då på åttiotalet när vi startade företaget skullealla ha så invecklade namn, och helst engelska.

Företaget har en fastanställd och cirka tio extraanställdasom kommer in under högsäsongerna som infallerpå våren och hösten. De jobbar med allt från småbeställningsarbeten till riktigt stora arbeten som kräver samarbetemed en arkitekt.
Det är mycket som ska stämma från den första grovskissen,till den tredimensionella bilden och fram till slutresultatet, den verkligamontern.
Har det aldrig gått fel?
-Jodå, skrattar Peter och berättar om den gången fel monterhamnade i fel land och läkemedelsföretaget fick montern som köttgrossistenskulle haft...

Peter har precis kommit hem från Lyon därhan byggt en monter för SAAB. Om en vecka ska han åka tillbakaoch riva den.
Hur känns det att aldrig bygga något bestående?
-Ibland känns det försmädligt när man har gjort ettkanonjobb och man vet att det åker i sophinken. Men mycket ärstandard och det bekommer mig inte, säger Peter Almskog och hastarvidare till ett nytt monterbygge.

text och foto: INA LARSSON
illustration: HENRIK LANGE