På lunch med Playboy


-Den amerikanska bokbranschens sammanbrott

André Schiffrin är ett "förlagsmässigt underbarn"som ser svart på de goda böckernas framtid. Så och i Sverigedär Schiffrin de senaste veckorna sett järtecken i förlagsskyn.

Han tycker att amerikanska förlagsbranschen nu liknar Hollywoodoch filmbranschen där biljettintäkterna ger tretton procent menlejonparten kommer från T-shirts och leksaker. Batman såldeprylar för en miljard dollar.
- Filmen har ett värde för att sälja något annat, sägerShiffrin som tog över faderns förlag, Pantheon, vid 26 årsålder. Nu har hunnit bli betydligt äldre och sparkad.

Men boken och Playboy då?
Jo André åt lunch med en Playboydirektör och direktörengottade sig åt att bunnien, kaninen alltså, var världensnäst mest kända symbol. Det betyder stora licensintäkterför t-shirts, kondomer och annat som Shiffrin inte ville berättaom. Ändå var detta direktören för Playboys journalistiskaverkamhet som skulle ragga intressanta repotage.

Men så blev det så, berättade direktören pålunch med Schiffrin, att tidskriften Playboy ställde en Kinakritiskartikel. För prylmarknaden med kaninsymbolen i spetsen är stor,växande och ack så lockande. Schiffrin har ett otal exempel somtyvärr utgör normalbilden av dagens mediaamerika. En Scorsesefilmom Tibet som den här gången hotade wiskytillverkaren Seagramsintressen hör till sånt som stoppats.

Filmen och boken, hur hänger de ihop?
De stora medieföretagen gör film och det är ju lönandeså då kan de lika väl sälja böcker också..Böcker är ju entertainment resonerar de nya i branschen, företagarnaoch ekonomerna. Följdaktligen har de köpt eller startat förlag.Och detta är förödande för kvalitén sägerSchiffrin. Istället blir det kvantitet av säkra bestsellers somStephen King. Den ensartade fösäljningen för med sig attpriset stiger och köparna blir med tiden färre, de ny förlagsherrarnagör inte sina stora vinster. I år har ett Murdockförlaggått med 240 miljoner dollar i förlust och Schiffrins gamla ägaremed 80 miljoner.

Överhuvudtaget ger de nya förlagen, männen med en "ironmask of capitalism", inte ut en bok om den inte förväntassälja bra, mycket bra. Ekonomerna styr och är med redan i detförsta urvalet av kommande böcker, säger Schiffrin

I siffror gäller idag 20 procent mot tidigare fyra.Efter skatt.
Alltså, fram till femtiotalet var förlagen familjeföretagmed lågt profitintresse, förklarar Schiffrin. Man gick in medegna pengar och fyra procents avkastning räckte för att gårunt. Det gynnade mängden av titlar. Idag är det investeringskapitaltill böckerna och då vill investerarna ha 20 procents avkastning.

Hoppfulla siffror
Schiffrin har med sitt nystartade förlag funnit att att det finns enpublik för bra och "tunga" böcker. Idén var attmarknaden nu är hungrig på annat än okontroversiella bästsäljareoch hans public-serviceliknande förlag och andra likasinnade har nuen procent av bokmarknaden i USA. Men de har 30-40 procent av recensionsutrymmeti tidningarna.

Politik också
De stora förlagen ligger från mitten och åt högerav det politiska fältet, i beaktande av den litteratur de ger ut. Schiffrinsförlag ger istället ut kritisk litteratur, i bästa publicserviceanda.För det är politik också menar Schiffrin.

Schiffrin verkar allvarligt oroad för Sveriges och Västeuropasframtid, men värst är det i England med skyhöga avkastningskrav.Högre än i USA.
- Tatcher kom ju före Reagan, säger radikale den förläggarensom trots allt har visat att det går attt överleva på enstakabokupplagor kring tusen.

text: MAGNUS MAGNUSSON
illustration: HENRIK LANGE

 

 

Schiffrin blickar ungefär mot den punkt där DN:s Arne Ruthsatt tills för fem minuter sen. Ruth gick innan det blev fri frågestundoch Schiffrin betonade att de församlade lyssnade förlagsherrarnasnart, helst här och nu, borde debattera monopoliseingen den råakapitalismens framfart i förlagsvärlden. DN ägs av Bonniers.Bonniers är stora, men DN är en tidning och Bonniers är ettfamiljeföretag. Eller?