LEIF PAGROTSKY
UPPGRADERAR SVERIGE

 
 

Handelsminister Leif Pagrotsky har tidigare bidragit till statligt stöd till den svenska musikindustrin, som betraktas som en av världens största exportörer i branschen. Det kanske ska tolkas positivt att han ägnar energi även åt upplevelseindustrin. Den näraliggande jämförelsen med svensk turistindustri faller inte ut lika väl. Satsningen på turism placerar Sverige i botten bland de europeiska länderna.

- Men inom upplevelseindustrin ägnas allt större uppmärksamhet åt förhållandena i Sverige, hävdar Leif Pagrotsky.
- När jag var i Amerika såg jag en kille gå omkring med en vinröd T-shirt. På den stod det NY, Stockholm och Tokyo. Tre städer som har ett modernt, spännande och kreativt rykte. Vi är bra och det vet man även på annat håll.
- Därför är det dags att uppgradera Jantelagen till version 2.0: "Du ska inte tro att det bara är du som är något".

När det gäller upplevelseindustrin är det många företag som ser Sverige som en viktig testmarknad. Om det slår här finns det goda chanser att det slår även på annat håll. Upplevelseindustrin påverkar bilden av Sverige och därmed påverkar den även andra delar av näringslivet, fortsatte Pagrotsky.

Författaren Marianne Fredriksson tog han som ett annat exempel på svensk exportframgång. Hon har sålt 4 miljoner böcker bara i Tyskland. I en paus I Seattle om världshandeln frågade en thailändsk minister Leif Pagrotsky vad ordet troll betyder. Ordet finns i en av Fredrikssons böcker. Det hade inte översatts i hans bok och han hade ägnat timmar åt att försöka förstå begreppet. Pagrotsky tolkade detta exempel som ett tecken på hur viktig upplevelseindustrin är.

- Upplevelseindustrin har en enorm potential och är en bra grund för exportframgångar. Men den skulle bli än större med samordning.

Ministern gav ett exempel på hur tiderna har förändrats. Dataspelsindustrin omsätter mer pengar än filmbranschen. Men det gäller också att tänka i nya banor. Popkulturen kan utvecklas mer. Hultsfred, som är hemort för Sveriges största musikfestival, har startat ett utvecklingsprojekt tillsammans med högskolan i Kalmar. Restaurangakademin i Grythyttan är ännu ett exempel på hur man kan hitta nya marknader för upplevelser. Här utvecklas ett kvalitetsmedvetande inte bara när det gäller själva maten. Även restaurangmiljön studeras, estetik, utstrålning, det visuella.

- Resebilagan i New York Times hade ett uppslag om det spännande kroglivet i Göteborg. Folk är beredda att betala för kvalitet, hävdade Leif Pagrotsky.
- Upplevelseindustri behöver alltså inte bara vara nya saker. Även Volvo satsar alltmer på upplevelser. Volvo har övergått från att främst vara kvalitet till upplevelse. Igår sålde de bilar med begrepp som kvalitet och driftsäkerhet. Idag säljer Volvo på upplevelse och känsla.

En intressant sak med upplevelseindustrin är att den kan fungera på all industriverksamhet från hantverk till avancerad IT. Pagrotskys exempel på jordbruksprodukt (!) är Absolut vodka. Den är Sveriges största exportvara av livsmedel och intar 5:e plats i världen inom alkoholbränningsbranschen. Från att ha startat 1979 i blygsam skala i Åhus i Skåne har verksamheten vuxit, inte bara i volym utan även till innehåll. Glaskonstnärer står för formgivningen och Limmareds glasbruk har en storprodukt i sitt sortiment. Även utskeppningshamnen har expandetat. Idag går mer än en femtedel av det skånska vetet till bränning av vodkan.

Bortsett från att vodkan i sig kan ge en upplevelse, tog Leif Pagrotsky Absolut som ett exempel på gränsöverskridande av annat slag. Alkoholföretaget och modeföretaget Versace arrangerade en modevisning i ishotellet i Jukkasjärvi. Berömda modefotografer och berömda fotomodeller flögs upp för lättklädda fotografier i "the Ice Hotel", som det heter idag. Resultatet blev en film som spreds över hela världen. Och hotellet fick en ovärderlig marknadsföring. Hipfaktorn på att bo i ishotellet är kolossalt.

CW [01.11.2000]

   
  TILLBAKA