Ett hemtrevligt ansikte, en tredelad kostym och snart fyrtio års erfarenhet av att vara man i typiskt kvinnliga yrken. Carl-Johan De Geers långa och minst sagt ovanliga karriär inom konsten liknar ingen annan svensk konstnärs.

Barndomen för Carl-Johan innebar mycket flyttningar och uppbrott, pappan som var diplomat tog familjen med sig dit plikten kallade honom. I det skilde han sig inte mycket från hur dåtidens män i karriären fattade beslut och levde sina liv.

- Han var en typisk frånvarande pappa. Många i min generation har samma erfarenhet av en pappa som bara jobbar och någon gång ger en klapp på huvudet. Min pappa tyckte inte om att jag blev konstnär, han tyckte att jag gjorde en klassresa neråt. Pappa ansåg att jag hotade hans karriär och hade en skräck för att jag skulle dra ner honom.
Han ansåg att Carl-Johan kunde bära de där bohemiska kläderna först när han blivit en berömd konstnär. På sonens fråga om hur berömd han måste bli för att kunna klä sig utan att vara en skam för pappan, svarade han " som Evert Taube ungefär".
Livet flyter ibland fram under de mest märkliga krumbukter. Det visar sig inte minst i det ögonblick som Carl-Johan lite häpet konstaterar att:
- Nu har min klassresa svängt något och jag bor numer i samma hus som Evert Taube en gång bodde i.

OM BARNSKÖTERSKOR

Från Mamma fanns inte mycket stöd att få. Hon var hypokondriker och ofta sängliggande, så hon överlämnade vården av de tre syskonen De Geer till barnsköterskor. Det var dessa uniformsklädda kvinnor som fick stå för tryggheten och kärleken i barnens liv. Men sköterskorna byttes ut med jämna mellanrum och så var det dags att bygga upp en ny samhörighet.

Kanske var det dessa ständiga uppbrott som skapade hans rädsla för separationer?

OM TEXTIL

Gossen De Geer växte upp till ung man och sökte sig till konstfack i slutet av femtiotalet. Här mötte han sin första av fyra fruar, och det var genom henne textilkonsten introducerades i Carl-Johans liv.

- Hon visade mig hur man gjorde mönsterrapporter till tryckta tyger, då tyckte jag att det var så fantastiskt fiffigt ordnat.

Men allting inom textilt skapande är inte så lurigt ordnat:

- Jag kan nästan skämmas för en sak; om man tittar på textil, då finns det ett par jättenamn; William Morris och Josef Frank och så finns det tusentals kvinnor som aldrig fått samma status, det är lite hemskt för det bekräftar ju att vi lever i ett statiskt samhälle där männen dominerar, även i en kvinnovärld.

Men det är som en konstkritiker påpekade "de Geer har ett kvinnligt förhållningssätt till konsten". Han har själv inte väjt för de nära och "små" tingen i sin konst. En hel utställning "Ting", vandringsutställning i början av 90-talet, ägnade konstnären åt hemmets alla prylar.

OM RELATIONER

I debatten om jämlikheten i hemmen, är det kvinnan som är den förfördelade parten. Men den dominerande mannen som tar för sig och lämnar kvinnan att sköta markservicen är inget han känner igen.

- Jag har försökt att vara till lags och haft svårt att säga vad jag tycker.

Det kanske är en traditionell kvinnoroll undfallande och snäll som han har varit, men inom sig har han burit på andra bilder av hur det kunde vara i relationen:

- Ibland har jag önskat att jag varit den serietidnings-hjälte jag läste om som barn, slått näven i bordet och gett en smocka när det behövts, det har jag aldrig gjort, men jag har nästan önskat att jag kunde göra det.


OM KÖN

Trots uppväxten med mycket klara och begränsande könsroller ställde sig den unga pappan tidigt bland grytor och kastruller i köket. - Jag läser i tidningarna hela tiden om män som aldrig gör något i hemmet och kvinnor som dubbelarbetar. Jag har slitit och släpat sedan jag var tjugofem med hushållsarbete och ofta fått svårigheter på grund av detta. Jag har blivit beskylld av kvinnor för att inte släppa in dem i köket.

OM KVINNOR
Hans bild av kvinnan under tonåren var kvinnan som ett främmande väsen, både lockande och skrämmande. Men inte maktlös och utlämnad till mäns godtycke utan med en hel del styrka och förmåga att göra sig gällande - åtminstone på vissa plan.

- Jag har alltid upplevt det som om kvinnor har ganska stor makt i det sociala spelet. De är på god väg även i den ekonomiska sfären, men man kan fortfarande läsa om hur kvinnor har sämre betalt för samma jobb. Men det är något man sätter sökarljuset på, och det tror jag att man kan ha ändrat på innan detta olycksaliga sekel är slut. Åtminstone i Sverige.
OM KONST
Han har funderat och diskuterat kring den senaste tidens konstdebatt med sin fru Marianne Lindberg De Geer. Hon gav honom idén att vända på debattens resonemang: om att kvinnliga konstnärer måste ge sig in på de manliga motiven. De skall våga mer och ge sig utanför sin privata värld. Kraven riktas till kvinnorna inte till männen :
- Män har varit fega, de har inte vågat ge sig in i det nära , relationer och psykologin. Manliga konstnärer flyr gärna relationsproblematiken som mycket väl låter sig uttryckas i konst. Han hänvisar ofta till de kunskaper och idéer som han fått av de starka kvinnor han levt med. På ett sätt som känns mycket sällsynt i Sverige. Framförallt som han talar med stor respekt och värme även om f.d. fruar.
OM VÄNNER
Nu, när han är medelålders har han funderat på var alla bästisar från real och gymnasieskolan tog vägen.
- Så nu har jag börjat ta kontakt med dem. Och snart skall vi träffas. Det skulle kännas svårt om livet inte skulle ha någon som helst kontinuitet.

Så nu kanske han sitter där, på någon krog, med sina gamla vänner, och talar om livet och skolan. Kanske tar han den öl med kompisarna, som han aldrig gjort förut.

 

 

 

Text och Foto: BJÖRN ZETTERLING

Illustrationer: HENRIK LANGE

 

 LITE UR de GEERS LÅNGA KARRIÄR:
 BÖCKER:
 KYSS MEJ DÖDLIGT 1985
 DET BOMBADE ÖGAT 1982
 MED KAMERAN SOM TRÖST 1980
 MOLLY OCH DEN TRÖTTA PAPPAN 1992
 MUSIK:
 GUNDER HÄGG: TIGERKAKA 1969
 GUNDER HÄGG: VARGAVINTER 1970
 BLÅ TÅGET: BRUSTNA HJÄRTANS HOTELL 1972
 BLÅ TÅGET: BLÅ TÅGET PÅ FÅGEL BLÅ 1982
 SCENOGRAFI, PRODUKTION etc FILM o TV
 TÅRTAN: TV-SERIE MANUS OCH SCENOGRAFI 1972
 TVÄTTEN: BIOFILM FOTO OCH PRODUKTION 1985
 MAMMA PAPPA BARN SCENOGRAFI KORTFILM 1979
 SPÅRVAGN TILL HAVET BIOFILM FOTO OCH PRODUKTION 1987
 TEXTILMÖNSTER:
 MONSTER
 BOGREN