Jurassic Park fortsätter att intressera människor tack vare sitt tema om genteknik, och sin förmåga att levandegöra dinosaurierna på film. I måndags visades filmen på Draken, med en kort diskussion före.

Den första animerade filmen om dinosaurier kom redan 1914, den var fyra minuter lång, tog två år att göra och bestod av 4000 teckningar. Detta var innan cellanimationens tid, dvs innan man kom på att man kunde ha några fasta bakgrunder.

I och med 3D-animationens inträde med dockor och lerfigurer, som Tim Burtons Nightmare before christmas och Nick Parks filmer om Wallace och Gromit är sena exempel på, kunde kameran även röra sig runt figurerna och levandegöra dem än mer.

Datoranimationens genomslag

Jurassic Park är fortfarande den film i filmhistorien som spelat in mest pengar och om en månad går uppföljaren Lost World upp på biograferna i USA.
Jurassic Park är till stor del datoranimerad, dvs levandegjord med hjälp av datorer. Önskan om att levandegöra dinosaurier, som är filmens bärande tema, går hand i hand med önskan om att levandegöra saker på film, som är en del av filmillusionen. Filmen innebar ett oerhört genomslag för datoranimering som möjliggör en verklighetstrogen illusion som filmmediet kan tacka sin lyckliga stjärna för.

Toy Stories blev den första fullständigt datoranimerade långfilmen.
- När en hel film är datoranimerad blir det lite plastiga figurer, det blir inte samma textur och liv i det hela, menar Tommy Lindholm, filmvetare.
- Även det lyckades man ganska väl med i Jurassic Park, med att skapa genuint liv.

Intressant är också att man första gången dinosaurierna visar sig i filmen har valt att inte göra dem för verklighetstrogna. Effekten på biopubliken blev att de slappnade av och skönk tillbaka i fåtöljen, "det ser man väl att det där inte är på riktigt", för att sedan chockas och imponeras - och för all del även skrämmas - av den fantastiska animationen längre fram i filmen.

Den galne professorn

Vetenskap på film är tacksamt, eftersom man kan ställa grundläggande frågor om livet, döden och det onda, och Jurassic Park är bara en i raden av filmer där vetenskapsmannen får stå för det onda. Vi har en rik tradition av filmer där den galne vetenskapsmannen försöker spela Gud. Frankenstein var bara början av alla filmer som försöker balansera strävan efter ny kunskap med att kunna se konsekvenserna.

Det stora problemet blir ofta, som i fallet med filmen Jurassic Park, att man styrs för mycket av pengar för att det ska kunna bli en ordentlig kritik. Filmerna kostar så mycket att filmmakarna måste rikta sig till en stor publik - därför är Jurassic Park knappast någon stor diskussion om genteknik.
- Ska man göra filmer om kaosteori och genteknik är det svårt att rikta sig till en 8-åring, säger Tommy Lindholm.

text: JOHANNA HILLGREN


Synpunkter? Skriv till oss!