Diskussionen inför EMU-omröstningen
är näst intill ogenomtränglig. Antalet argument
är snart sagt oändligt. De verkliga orsakerna till
förvirringen är inte helt lätta att se. Hursomsomhelst
kan förhållanden, argument och konsekvenser delas
in i tre grupper:
1. Den gemensamma valutan.
2. ECB - Den europeiska centralbanken
3. Beslutsprocessen - bl.a. demokratin - inom EU.
Att en gemensam valuta underlättar
handeln ter sig uppenbart. Minskade informationskostnader och
mindre valutarisker bör rimligen underlätta utbytet
av varor och tjänster. Det bör leda till effektivitetsvinster,
som i olika former kommer konsumenter, löntagare och företag
till del. Storleken av och tidsperspektivet på dessa fördelar
kan diskuteras men knappast att de finns.
Trots att det kan ses
som självklart att en gemensam
valuta medför en centralbank, kan man fråga sig vilka
förhållanden inom EU och EMU som nödvändiggör
allt tal om den gemensamma räntan. En gemensam ränta
är snarare konsekvens av en ekonomisk integration än
en metod för att åstadkomma integrationen. Att olika
länder med samma valuta kan ha olika räntor, är
rimligen inte konstigare än att olika länder med olika
valutor har det. Frånsett att varje bank har fri räntesättning,
är det sannolikt ett mycket mindre problem att en del pengar
skulle kunna flytta mellan olika EMU-länder än att
sätta en gemensam ränta som kanske inte passar något
land. Således: svårigheterna med räntan kan
rimligen snabbt elimineras genom att betydelsen av ECB:s ränta
tonas ned.
Idag är styrning och ledning av EU
oklar. Kommissionen och Ministerrådet är de två
starkaste beslutsorganen. Det senare är en konsekvens av
EU:s "mellanstatlighet". Den förra av dess "överstatlighet".
Varningarna för överstatlighet kan uppfattas på
flera sätt. De olika EU-ländernas existens och fortlevnad
är i fara. De nationella politikernas inflytande är
i fara. Särskilt de små ländernas suveränitet
kan äventyras.
Vinsterna med mellanstatlighet sägs vara att de små ländernas
intressen blir beaktade. Detta förutsätter enighet
i besluten. Om något år kommer EU att få tio
ytterligare medlemsstater, vilket har lett till insikten att
majoritetsbeslut inom ministerrådet kommer att bli nödvändigt.
Därmed bortfaller rimligen även ett motiv till att
behålla ministerrådets nuvarande inflytande.
Antagligen kan detta bli en mycket viktig
skiljelinje i EU:s utveckling. Skall EU tillåtas bli något
annat än huvudsakligen ett mellanstatligt (regerings)samarbete.
De som vill bibehålla medlemsstaterna som EU:s bärande
byggsten bör visa vinsterna med att integrationen skall
göra halt just där de nationella politikerna riskerar
sin makt. Varför är nationella regeringar mer demokratiska
än en i EU-parlamentet förankrad kommission? Frågan
blir särskilt viktig att besvara i en tid då utvecklingen
i väsentlig omfattning sker i regioner.
2003.09.11
|