Extra |
Under några år har nättidningen
Alba uppmärksammat den pågående regionaliseringen
i Europa. Den kanske enklaste och viktigaste frågan är:
Varför regioner? Vad kan bli bättre om det offentliga
väljs, beslutas och organiseras med en ökad regional betoning
istället för väsentligen nationell?
Ett första svar är att en stor del av det allmänna
rimligen bör organiseras på samma nivå som en stor
del av näringsliv och privatliv. Därmed kan även
det offentliga i större omfattning möta kraven från
sina medborgare. Politik och beslut kan växa fram i en dialog
mellan väljare och valda. Framväxten av olika teknikcentra
och förbättrade pendlingsmöjligheter har medfört
att region har blivit ett alltmer intressant begrepp. En region
skall vara en gripbar och meningsfull enhet för dess invånare.
Ett andra svar är att det offentliga inte längre fungerar
tillräckligt väl i enlighet med medborgarnas värderingar.
Trots en fortsatt stor offentlig verksamhet tilltar snarast problemen
inom exempelvis vård, skola och omsorg. Sannolikt är
detta mindre en resursbrist än en svårighet att omprioritera,
omorganisera och att det offentliga på olika sätt skulle
kunna förnya verksamheten genom att samarbeta med företag,
ideella organisationer och enskilda.
Därmed kan regionalisering ses som en metod att såväl
uppnå ett närmare samband med medborgarnas önskemål
som att anpassa verksamheten till dagens krav och förutsättningar.
Några motsvarigheter till de mekanismer som medför näringslivets
strukturomvandling saknas inom det offentliga. Istället fungerar
många tidigare beslut som ”avlagringar”. Det ses
som ”politiskt omöjligt” att ändra exempelvis
på transfereringar fastän kanske en majoritet av både
medborgare och valda skulle vilja.
Fyra eller två nivåer
I samhällsdebatten framkommer ofta att Sveriges EU-medlemskap
har medfört att det blivit fyra offentliga nivåer istället
för tre. De tidigare tre nivåerna Stat, Landsting och
Kommun har kompletterats med EU. För att emellertid försöka
få en mer hanterlig indelning, kan två grupper av nivåer
betraktas. Regionnivån och Kommunnivån kan därmed
ses som en nivå i medborgarnas närhet. Den kan kallas
”Närhetsnivån”.
Särskilt från närhetsnivåns perspektiv kan
stat och EU ses som en ”Övergripande nivå”
på vilken många av aktörernas ”spelregler”
fastställs. Framförallt sker lagstiftningen på ”Övergripande
nivå”. Från politiska och statsvetenskapliga utgångspunkter
handlar en väsentlig del av regiondebatten om på vilken
nivå som olika beslut skall fattas.
Nya förutsättningar för politik
på närhetsnivån
Politiska beslutsfattare skulle på närhetsnivån
kunna ges stora möjligheter att samverka med näringsliv
och det civila samhället. Sannolikt skulle utvecklingen gagnas
av en mindre detaljreglering från den övergripande nivån.
Å ena sidan har det många fördelar att olika individer
och grupper har ett antal rättigheter. Å andra sidan
kan sådana rättigheter gå för långt.
Samhällsdebatten handlar ofta om rättigheter. Politiker
ger ofta löften till olika grupper. En ökad frihet för
politiker på närhetsnivån skulle exempelvis kunna
medföra att nya modeller för att lösa och förebygga
sociala och andra samhälleliga problem snabbt kunde tillämpas
ofta i samverkan med det civila samhället.
Värderingarna i centrum
I ett utvecklingsskede av snabba förändringar kan frågan
ställas hur och varför offentlig verksamhet bör organiseras.
En utgångspunkt kan då vara att det är medborgarnas
värderingar som bör vara ledstjärnan i förändringsarbetet.
Hittills har en av Sveriges och Europas största tillgångar
varit en utbredd konsensus.
Denna konsensus är dock knappast en gång för alla
given. Tvärtom kan ett för stort avstånd mellan
medborgarna värderingar och politiska beslut erodera de gemensamma
värderingarna. Två aktuella områden är alkoholpolitik
och privatsjukhus. Vilken inställning till politik, politiker,
lagar och det allmänna får de som på ett eller
annat sätt deltar i privatinförseln av alkoholdrycker?
Kan varje privatimporterad liter öka misstron? Vilka blir motsvarande
konsekvenser av att förbjuda den av anställda och patienter
omtyckta privata driften av S:t Görans Sjukhus i Stockholm.
Därmed ter sig en förflyttning av dialog, beslut och verksamhet
till närhetsnivån brådska om en förnyelse
av politiken skall utgå från dagens värderingar.
Politik och offentlig verksamhet skulle kunna återerövra
sin legitimitet och berättigade plats i samhället genom
en dialog på närhetsnivån med medborgare, det civila
samhället och näringslivet. En regionalisering möjliggör
därmed en bättre utformning och förankring av politiken.
21.10.2004
|