Vem hade kunnat gissa för 20 år sedan att Serbien-Montenegro
skulle vara en av storfavoriterna i Eurovision Song Contest? Och
att tävlingen skulle avgöras genom att tittare från hela Europa
ringer in och röstar på ett annat lands bidrag? Det är ett av många
exempel på att samhällsutvecklingen hela tiden förändras och att
omvärlden kommer närmare, eller har blivit mer påtaglig, för de
flesta människor.
Vi kan uttrycka det som att vårt samhälle har blivit
mer internationaliserat, med omfattande kontakter mellan människor,
företag, organisationer, kommuner och regioner - över nationsgränserna.
Samhällsförändringar av detta slag innebär också att förutsättningarna
för politiskt styre ändras, och att statens starka ställning utmanas.
I samhällsförändringens kölvatten
skvalpar en uppsjö av olika teorier och visioner om framtiden. En
sådan är föreställningen om îregionernas Europaî, där regioner förväntas
vara ekonomiskt framgångsrika, generera tillväxt och ingå i olika
former av internationella nätverk och samarbeten. Verkligheten ser
däremot inte ut riktigt så. Tvärtom finns det en tendens att svaga
regioner med ekonomiska problem, utflyttning och nedläggning av
företag ibland glöms bort i lyriska framtidsvisioner om regioner
i Europa.
Tyvärr kan det få konsekvenser i form av att regionala
och kommunala företrädare som inte känner igen sig i dessa idealbeskrivningar
kanske väljer att blunda för den internationella utveckling som
pågår. Eller i alla fall intar en mer passiv hållning som innebär
att om man agerar är det framförallt som en reaktion på en situation
som uppstått. Problemet är att man då missar chansen att själva
kunna påverka varför, när och hur det vore lämpligt för den egna
regionen eller kommunen att agera internationellt. Ett problem som
inte minst berör de svenska regionerna och kommunerna.
Med tanke på de senaste årens
regionreformer är det spännande att undersöka vilken grad
av internationalisering som präglar en region som Västra Götalandsregionen.
Kommuners och regioners internationalisering är att betrakta som
en process, som består av en intern och en extern del. Det handlar
inte bara om direkta externa kontakter över nationsgränserna, utan
lika mycket om det arbete som görs internt, som att ta fram strategidokument,
utbilda personal och att avsätta resurser. Rutger Lindahl och jag
har (inom ramen för utvärderingen av den nya Västra Götalandsregionen)
under fem års tid följt kommunernas och regionens internationaliseringsprocesser.
En sammanfattande bild är att Västra Götaland som
helhet har en betydande potential när det gäller utveckling av internationellt
samarbete, men att internationaliseringens form, innehåll och intensitet
varierar stort mellan olika delar och sektorer. Inte minst är kommunerna,
och relationen till regionen, viktiga. För kommunernas del är det
generella mönstret att större kommuner med god ekonomi och högre
andel tjänstesektor är mer internationaliserade än mindre landsbygdskommuner
med sämre ekonomi.
Men det finns intressanta
undantag där ett par kommuner av den senare sorten har en
hög grad av internationalisering, tack vare ett starkt engagemang
hos den politisk-administrativa ledningen, eller någon annan person
i förvaltningen. Eldsjälarnas betydelse ska inte underskattas! Generellt
sett är ledningens uttalade stöd av mycket stor vikt, liksom förmågan
att integrera internationella frågor så att de inte ses som något
specifikt utan genomsyrar hela verksamheten. För att hela Västra
Götaland på ett bra sätt ska kunna hantera en internationaliserad
omvärld finns det ett behov av att samordna resurser och stödja
de delar och verksamheter som behöver vidareutvecklas och hitta
fruktbara förhållningssätt.
Samhällets internationalisering berör Sverige
på alla nivåer, och är inte något som är
möjligt för politiska företrädare att välja
bort. Det är en process som pågår vare sig vi vill
det eller inte, och de viktiga besluten handlar därför
snarare om hur dessa förändrade förutsättningar
bör hanteras i den egna regionen eller kommunen. Här har
såväl regionala som kommunala företrädare ett
ansvar. Visionen om regionernas Europa kan verka avlägsen,
men desto mer realistiskt är behovet av samarbete mellan olika
politiska nivåer, inte minst i internationella frågor.
Att staterna inte verkar försvinna i första taget är
förmodligen tur för de flesta regioner i Europa och deras
invånare - även om Västra Götalandsregionen,
med Skara centralt placerat, förmodligen hade klarat konkurrensen
i Eurovision Song Contest alldeles utmärkt.
2004.04.22
|