Tillbaka till artikeln

Produktions-faktordynamik

Kritisk massa av kreativt humankapital

 

 

 

 

 

 

God tillgång till infrastruktur för musikproduktion

 

Utbildningsinstitutioner och studieförbund (musikskolor, musikhögskolor etc.)

Hög exponering mot engelska språket (ingen dubbingen av filmer, stort utbud av angloamerikansk underhållning etc.)

Förebilder ("ABBA-effekten")

Ett utbrett musikintresse (amatörband, körer etc.)

Folkrörelsetradition

 

God tillgång till replokaler

Ny teknik lättillgänglig

 

Företags-strategier, Entreprenör-skapsanda och lokal konkurrens

Hög grad av utbyte av formell och informell ("tyst) kunskap

 

 

Exporttradition

 

 

Designkompetens

 

 

Nyföretagande och entreprenörskap

 

Öppen arbetsmarknad med relativt hög arbetskraftsrörlighet inom musikindustrin. Starka nätverk mellan olika nyckelpersoner inom musikbranschen som underlättar spridning av strategisk ("tyst") kunskap.

 

Lokomotivföretag som haft resurser att använda svenska underleverantörer

Lång tradition av industridesign som påverkat musikindustrin positivt

 

 

Hög grad av nyföretagande genom avknoppningar samt "outsourcing" från etablerade företag

Efterfråge-förhållanden

Krävande kunder

 

 

Stabil efterfrågan

 

Krävande och trendkänsliga kunder samt stabil inhemsk efterfrågan

 

Hög per capita konsumtion av musik

Relaterade näringar och stödjande verksamheter

Specialiserade underleverantörer, relaterade branscher samt andra konkurrenskraftiga kluster

 

Starka bransch- och intresseorganisationer

 

Krävande kunder (business to business)

 

Ett stort antal bransch- och intresseorganisationer som stödjer musikindustrin

 

Folkparkstradition, offentligt stöd till konserter etc.

 

Staten

Nationellt politiskt stöd

 

 

 

Lång period av ekonomisk tillväxt och framväxten av välfärdsstaten

 

Exportframgångar som gjort musikindustrin näringspolitiskt prioriterad

 

Förändrad syn hos nationella politiska beslutsfattare till musikindustrin och andra upplevelsenäringar som betydelsefulla för ekonomi och tillväxt

 

Slumpen

Lättillgänglig infrastruktur

 

 

Nya kulturella influenser

 

Nya media (t.ex. MTV)

Övergång från analog till digital teknik (ökad tillgänglighet genom lägre priser)

 

Migration

 

Synergier i gränssnittet mellan olika delsektorer inom upplevelseindustrin

Tillbaka till artikeln