Ska pengarna till den västsvenska kulturen komma från World Trade Center? Kanske det, det är ifall namnet på det hus där den västsvenska handelskammaren har kontor i Göteborg. Kulturansvarig är Stina Malmborg.

I ett sammanträdesrum förklarar Stina för mig varför näringslivet är så svårflörtade när det gäller att delta i kulturen.
- De är rädda och osäkra inför kulturen.och svåra att locka med på kulturevenemang.
Ett av dessa kulturevenemang som hon är med och arrangerar är Kulturtinget. Tinget går nu in på sitt femte år som mötesplats för kulturen, och en liten del av näringslivet.

SAMARBETE MELLAN REGIONER

- Framtiden för kulturen ligger bland annat i samarbete med andra regioner med liknande historia. Jag vill i framtiden gärna se ett samarbete med osloområdet, norra Danmark och Skottland.För att kunna genomföra den typen av samarbete krävs ett stort nätverk och det har västsvenska handelskammaren. Tiotusen kontor runt om i världen borde ge en bra start för ett samarbete med andra regioner. Kopplingen mellan kulturliv och näringsliv är självklar på västsvenska handelskammaren. Stina ser många fördelar med kulturen ur ett marknadsperspektiv.
- Först och främst finns det pengar att tjäna på kulturen, men den är också i högsta grad personalvårdande. För en region är ett rikt kulturliv ovärderligt. Kulturen attraherar både företag och människor.

RÖTTER OCH PENGAR

När det gäller de idéer som Johan Ling har om en ökad kulturturism där de historiska rötterna står i centrum blir Stina mer osäker på företagens vilja att lätta på plånboken.
- Hans idéer är goda och mycket spännande men det är svårt att säga om näringslivet är berett att satsa pengar på kulturturism. När det gäller ren sponsring där företagets produkter kan exponeras är det givetvis lättare.

I en framtid kanske mamma Scan säljer stenåldersköttbullar och farbror Volvo transporterar kunderna.

Läs om arkeologen, som räds varken kommersialism eller turism

Text och foto: Björn Zetterling
Ill: Henrik Lange