Politik/ekonomi20/02 03:23
Religion är opium för folket, sade Karl Marx
för på hans tid var opium överklassens flykt från själens våndor, från engagemang, empati och omdöme.
Om han hade levt idag hade han sagt att propaganda, antidepressiva och sömnmedel är överklassens sätt att döva och oskadliggöra folket.
20/02 03:36 at 03:36
Det finns många saker som är ekvivalenta med det. Ta bara alla spel, dokusåpor etc..
20/02 05:54 at 05:54
Jinge:
Jösses, är du vaken så här dags :-)?
Jo. förvisso, trisslotter är också ett sätt, liksom dokusåpor, som väl mest liknar romarnas gladiatorspel dock, den tidens opium för folket.
Det blir liksom inte så klatschigt dock, att räkna upp en hel rad av fenomen som ”opium för folket”
20/02 10:44 at 10:44
Det förstås.. Men då kanske du ska hålla dig till EN sorts mediciner, typ..
20/02 13:53 at 13:53
Jinge:
Jo, för den litterära kvaliteten kanske, men utvecklingen har ju gått framåt sedan dess. Då fanns bara religionen, som fick fylla alla funktioner samtidigt. Idag finns det massor av olika sätt att kontrollera människor på. Alltså hamnar man som en åsna mellan två hötappar, ska man koncentrera sig på att åstadkomma en litterär formulering eller säga som det är
20/02 17:06 at 17:06
Problemet är ju mest att överklassen inte behöver göra något. Folket kastar sig ju över alla njutnings-, bedövnings- och berusningsmedel det kan komma över. Kapitalisterna behöver ju numera mest sitta och rulla tummarna medan folket är fullt upptaget med att förslava sig självt, och dessutom betala för äran. Det är vad jag kallar ett effektivt strukturellt förtryck.
21/02 01:03 at 01:03
Konsumtion kanske? Det är ju både sant och i alla fall inte litterärt.
21/02 02:36 at 02:36
Simon j:
Nå, överklassen har ju i alla fall fullt upp med att tänka ut bästa sättet att öka sina bonusar och fallskärmar! Det kräver nog en viss tankeverksamhet. Att kvadda ett företag, eller en bank, skulle jag också klara av utan att anstränga mig, så det kräver inte så mycket, men att samtidigt klara av att roffa till mig sådär en 3-500 miljoner, som företaget sedan inte kan ta tillbaka, det vete 17 om jag skulle klara av. Det är ju också en kompetens, välbetald får man säga.
Björn:
Jo, för dem som har något att konsumera för. Det har nu allt färre faktiskt, och somliga inte alls. Hörde just idag att många inte har råd att ta ut de mediciner som de behöver ens. Dessa människor kan nog inte trösta sig med konsumtion, de kan nog bara behärskas med propaganda och/eller med stenhård kontroll.
21/02 20:09 at 20:09
USA-hat är opium för vänstern.
21/02 22:41 at 22:41
Stefan Hallgren:
Tvärtom skulle jag vilja säga: USA är opium för USA-kramarna. De verka bli höga på USA allihop – och tappa omdömet.
22/02 01:26 at 01:26
Det ena utesluter väl inte det andra.
USA inger tydligen starka känslor, vare sig positiva eller negativa.
22/02 02:56 at 02:56
Stefan Hallgren:
Din kommentar får mig att tänka på vad min morbror sade en gång: ”Hon såg för djävlig ut, men hon dansade illa!”
22/02 03:21 at 03:21
Det får mig att tänka på när USA slog Sovjet i ishockey mot alla odds.
26/11 21:53 at 21:53
Religion är opium för folket, sade Karl Marx
Allvarligt talat. Varifrån kommer uttrycket ”Religion är opium för folket, sade Karl Marx”
Jag slutar aldrig förvånas över att uttrycket fortfarande lever och frodas när ingen idag, mer än några få, vet varifrån vandringsmyten har sitt ursprung. Om jag säger år 1847 så vet de som vet att också jag vet.
10/10 11:29 at 11:29
[…] Om Kristendomsundervisning Posted on 10 oktober, 2010 by Klas Petersson Åker låtsasmotorcykel i FalköpingHörde på nyheterna att det ska vara Kristendomsundervisning som ska vara den mest framträdande i religionsundervisning. Själv tycker jag överhuvud taget att religion ska vara en privatsak. När jag som sexåring kom till Falköping från Uppsala fick vi rabbla psalmverser i skolan och läsa mårgonbön och lära oss psalmverser utantill. Mina föräldrar gick aldrig i kyrkan och min farfar och farmor var inte intresserade. Morfar var med i missionsförbundet och frimurarorden. Han var väl lite kristen men jag märkte det aldrig. Varför sa Marx att ”religion är ett opium för folket” ? […]
10/10 12:04 at 12:04
Klas Petersson:
På Marx tid var opium ett njutningsmedel för överklassen, och det ansågs nervlugnande och nyttigt. Sådan lyx mot sina psykiska besvär hade inte vanligt arbetande eller fattigt folk råd, så de fick, menade Marx, nöja sig med att förtrösta sig på Gud.
Men andemeningen var förstås att arbetare och fattiga hade andra bekymmer än trasslande nerver och att kyrka och religion fick människor att tänka på annat än att göra uppror mot den överhet som förtryckte dem. De fick religionen som lugnande medel, och löfte om belöning för sitt slit i himlen.