Slitstark Hamlet i ny tappning

[150305] De har inga röda lösnäsor eller clownsminkning. Likafullt är det på clowneriet det spelas, när Teater Jaguar tar sig an Hamlet för skolungdomar i Lasse Beischers regi för att än en gång bevisa Hamlets slitstyrka, på mindre än en timme.

Det går undan och publiken har nära till skrattet, när tre skådespelare turas om att byta roll bakom en skärm för att tillsammans gestalta alla inblandade, när Shakespeares familjedrama framförs i farsartad kortversion. Lasse Beischer är ju veteran när det gäller att komprimera denna klassikernas klassiker till en teaterkonstens sprinter. Det började i Teater Halland med Hamlet om vi hinner och därefter i den egna teaterensemblen 123 Schtunk. Hamlet har följts upp av en rad klassiker, som på liknande sätt väckt jubel runt om i landet.

bild ur föreställningen

Nu har Lasse Beischer stigit bakom scenen för att som textmedarbetare och regissör sekundera Teater Jaguars nya produktion, som jag ser som en nedtonad version av de Hamletvarianter som Beischers tidigare gjort. Men konceptet är likartat med ett spelsätt, snabbt och impulsivt, som hämtat från commediatraditionen. Vill man som publik inte bli indragen i de impulsiva sidosprången gör man bäst i att ta plats lite längre bak i salongen. Det är annars inslagen av improvisation som skapar en oförutsägbar spänning mellan scen och publik.

Föreställningen sägs vända sig till barn på 10-13 år. Då är ju förutsättningen att historien blir begriplig utan kunskap om Shakespeares ursprungliga text. Och det funkar även här, visserligen utan masker men med ett rappt skådespeleri som tydligt bygger på den spelstil som Lasse Beischer odlat fram. Jag såg föreställningen med en övervägande vuxen publik. Att många kan sin Hamlet märks då på att det som utlöser skratt mycket har att göra med sättet att lösa transportsträckorna i berättelsen. Detta är med andra ord, precis som commedia dell´arte på sin tid, underhållning för alla åldrar och mer handlar om själva framförandet än om innehållet.

Så mycket blir alltså inte heller här kvar av den ursprungliga texten. Några av de mest kända replikerna får vara med som kitt att binda ihop helheten med. I övrigt har berättandet sin egen agenda för att föra handlingen vidare. Något kan ju också en medföljande lärare få roa sig med att reda ut som efterarbete.

Hur som helst så lyckas också Teater Jaguars Hamlet att roa sin publik. Helt säkert blir inte den ena föreställningen den andra lik. Det är det som är teaterns magi.

▪ Britt Nordberg

Hamlet
Manus: Ensemblen fritt efter William Shakespeare
Regi: Lasse Beischer
Medverkande: Emil Klingvall, Louise Juliusson och Torben Sigelius
Scen och kostym: Thomas Påhlsson
Scen: Teater Jaguar, Göteborg

Bildtext: Emil Klingvall, Torben Sigelius Kulin och Louise Juliusson spelar Hamlet på Teater Jaguar. Foto: Henri Kokko

Dela den här artikeln: