Barnteater med sug

[161014] Det tycks mig som om hösten 2016 bär fram en särdeles god årgång barnteater. Denna recension var tänkt att bli en rejäl genomgång av nya verk på Göteborgs många barn- och ungdomsteaterscener. Men efter bara två uppsättningar har livet kommit emellan. Men om övrigt på höstens repertoar håller samma klass som Angeredsteatern och Teater Jaguar med sina surrealistiska, lustfyllda, fysiskt expressiva och vältajmade föreställningar, Sommarregler och Det stora Äventyret, så är allålderspubliken att gratulera.

Shaun Tan är en bildberättare av rang, fick Alma-priset 2011 för sina surrealistiska, drömlika illustrationer som gärna förhåller sig till sociala, politiska och historiska ämnen och som det står i alma-juryns motivering: ”Minnet av barndomen och uppväxttiden är fasta referenspunkter men bildberättandet är universellt och berör alla oavsett ålder”. Hans böcker har, trots eller på grund av sin fåordighet, utgjort en lockelse för skapare av barnteater. Folkteatern i Göteborg har tidigare gjort familjeteater av hans bok Det röda Trädet och nu i samarbete med Angeredsteatern och Regionteater Väst är det boken Sommarregler som överförts till en enastående fantasirik, fysiskt och mimiskt vital föreställning på Angeredsteaterns scen. Men stopp och belägg. Böcker, som huvudsakligen hyllats för sitt bildinnehåll, hur kan de frigöras från sina bilder och fås att iklä sig en fri scenisk form med vuxna skådespelare som leker barn? Ju friare desto bättre, säger mig iscensättningen av Sommarregler jämfört med Det röda Trädet.

ur Sommarregler

Med ett sinne så lätt lämnar jag Angeredsteatern efter en timmes samvaro med fyra garvade skådespelare som skapar lekar med barns outgrundliga regelverk, hämtade ur Shaun Tans ordfattiga bok Sommarregler från 2013. Min förmåga att dras in i en surrealistisk fantasivärld skall inte överskattas. Men en timme en tidig tisdag sitter jag som paralyserad av fyra skådespelares sätt att göra sig till tolkar för vad som kan hända om man bryter mot ett stort antal underliga regler, som har långt mer djupgående betydelser än att associera till barns lekar. Regler som: Glöm aldrig ditt lösenord, ta aldrig sista oliven på en fest, lämna aldrig en röd strumpa på klädsträcket, lämna aldrig bakdörren på bilen öppen över vatten, förstör aldrig en perfekt plan, förlora aldrig en strid, se alltid till att hitta vägen hem, osv. Många regler blir det under timmen. Och den proffsiga fyrklöver som gestaltar detta skiftande regelverk och vad som händer om man bryter mot det, gör det med en sådan lust och inlevelse, fysisk och mimisk utlevelse att det uppstår et rent sug från scenen. Inte minst när multiartisten Timo Nieminen går loss i en lössläppt dans och frigör vartenda motstånd i sin mimiska fatabur och jag får än en gång orsak att sända en tacksam hälsning till den gudabenådade koreografen Camilla Ekelöf, här i gott samarbete med Brossners medvetna regi. Missa inte denna härliga föreställning och den som inte kommit sig för att ta sig till Blå Stället i Angered, där den helst bör ses, kommer Sommarregler senare i år och över nyår att spelas också på Folkteatern.

ur det stora äventyret

Lika härligt roligt hade jag någon dag senare, då jag med en rejält teatersugen årskurs tvåa fyllde det betydligt mindre teaterrummet på Storgatan i Göteborg, där Teater Jaguar har sin hemvist, för att ge oss ut i Det Stora Äventyret med manus, regi och koreografi av Ika Nord. Iklädd en dräkt i jaguar- eller är det leopardmönster (därom tvistas genom hela föreställningen) försöker Louise Juliusson berätta historien om Det Stora Äventyret. Hon blir dock ideligen avbruten av en gråklädd trio, som med all möjlig rekvisita framstår som den lille jaguarens fantasi. Det går liksom inte bara att berätta om hur den lilla jaguaren ska besegra en hydra och ta sig över det stora havet osv utan att detta genast och impulsivt materialiseras av den grå trion, som med en fantastisk expressiv mimkonst kommenterar och förvandlar sig till det ena efter det andra med hjälp av hattar, tyger, dräkter, som åker på och av. Det är välspelat, sinnrikt och spännande med goda överraskningsmoment. En fröjd för alla sinnen. Till det en finstämd, lätt orientaliskt influerad musik av David Tallroth. Det Stora Äventyret återkommer först till vårterminen om man inte passar på under ”Teaterstråkets dag” den 15 oktober. För den som inte upptäckt det än så finns det inte mindre än tretton teaterscener utmed stråket från Hagakyrkan till Chapmans Torg och denna oktoberlördag gör de alla till en gemensam speldag.

▪ Britt Nordberg

Scen: Angeredsteatern
Föreställning: Sommarregler efter en bok av Shaun Tan
Dramatisering: Isabel Cruz Liljegran, Mats Kjelbye och Rasmus Lindberg
Regi och komposition: Lars-Eric Brossner
Scenografiidé: Sören Brunes
Ljus: Peter Weicht
Kostym och scenografi: Henrik Ekberg
Koreografi: Camilla Ekelöf och Cecilia Milocco

Scen: Teater Jaguar

Föreställning: Det stora äventyret
Manus, regi och koreografi: Ika Nord

Musik: David Tallroth
Scenografi och kostym: Ida Elisabet Liffner

Medverkande: Viktoria Folkesson, Louise Juliusson, Emil Klingvall, Torben Sigelius Kulin


Övre bilden: Sara Wikström, Sanna Hultman, Timo Nieminen och Cecilia Milocco i Sommarregler. Foto Lina Ikse.

Nedre bilden: Emil Klingvall, Louise Juliusson, Torben Sigelius Kulin och Viktoria Folkesson i Det Stora Äventyret. Foto: Lina Ikse

Kategorier
Dela den här artikeln: