Googlat om flygsäkra plan

böcker.vinjett

[111027] Under våren 2011, strax efter flygolyckan i Smolensk som ledde till döden för Polens president och andra polska ledare, kunde jag läsa följande nyhet i en fransk dagstidning: ”Över 160 franska turister, som skulle flyga på semester till Egypten, vägrade att stiga ombord på charterplanet. Orsaken var att planet var en Tupolev (modell 154). ”Vi var rädda för våra liv. Presidenten Lech Kaczynski dog några dagar tidigare i en Tupolev, så vi bad researrangören att ersätta planet”, sade en av turisterna”. Till sist fick researrangören hyra ett annat flygplan, en Airbus, och turisterna kunde åka från Bordeaux till Taba i Egypten.

Det var i korthet vad som stod i artikeln. Den säger inte mer men skulle ha kunnat göra det. Om våra franska kollegor hade varit vara lite mer nyfikna, här är vad dom kunde ha upptäckt.

Charterbolaget, som heter Cairo Aviation, grundades 1998 och inga av deras flygplan har kraschat hittils. För att hämta turisterna i Frankrike hade bolaget skickat ett av sina fem flygplan av modell Tupolev TU 204. Sedan 1989 flyger i världen 69 stycken TU 204. Deras säkerhet är utmärkt: inga olyckor, inget kraschat plan, inga passagerare döda.

Det andra flygplan som franska turister åkte med till Egypten, har varit en Airbus A 330, chartat från Air France. Under de senaste 20 åren har Air Frances flygplan varit inblandade i sex olyckor, med 391 dödsoffer. Elva A 330 (812 stycken tillverkade till 2011) har kraschat mellan 1993 och 2010. Krascholyckor med A 330 flygplan har orsakat hela 338 döda. Dessa siffror är lätt att få fram genom att ”googla” lite. Trots denna talande statistik, ville franska turister inte flyga med Tupolev 204, men hade ingenting emot att stiga ombord på Airbus 330.

För den som är nyfiken kommer här är lite statistik om några passagerarflygplan, som används runt i världen men aldrig var inblandade i olyckor som lett till döden för dess passagerare. Här räknas alla flygplan, med en kapacitet på minst 50 passagerare, som opererat minst ett år i reguljär trafik. Topplacering baserades på antalet tillverkade styck.

1. Boeing 777
amerikanskt plan, tillverkat i 923 stycken, i trafik från 1994.
2. Bombardier CRJ
kanadensiskt plan, tillverkat i 584 st (varav 12 finns hos flygbolaget SAS), i trafic från 2001.
3. Airbus 340
tillverkat i Frankrike av europeiskt bolag, i 375 exemplar, från 1993 hittils. Sju plan finns hos flygbolaget SAS.
4. Boeing 717
tillverkat i 156 st, mellan 1999 och 2006
5. Ilyushin 86
tillverkat i förre detta Sovjetunionen, mellan 1977 och 1992, i 106 stycken. I början av 80- talet, noterade detta plan 18 världsrekord i sin klass, varav 12 inte ännu blivit slagna.
6. Airbus 318
74 stycken tillverkade med början år 2003
7. Tupolev 204/214
har tillverkats 70 stycken, från 1989 tills nu i Ryssland.
8. Airbus 380
69 st. flyger från 2007 tills nu.
9. Saab 2000
man har tillverkat 64 plan till 1999. Alla finns fortfarande i trafik. Tolv plan opereras av rumänsk-svenska bolaget Carpatair, medan 8 andra stycken flygs av svenskt bolaget Golden Air.
10. Ilyushin 96
har byggts i 29 exemplar, i Ryssland, sedan 1993, alla i trafik hittils.
11. Ilyushin 114
tillverkad i 14 exemplar, sedan 1990
12. Suhoi 100 Superjet
har tillverkats i Ryssland, i 10 exemplar hittils, från 2008. Olika flygbolag har redan beställt ytterligare ungefär 300 styck.

▪ Sorin Simion
Taggar
Kategorier
Skänk ett bidrag till Alba!

swishGillar du denna artikel? Redaktionen arbetar gratis, men vi behöver stöd till driften. Ditt stöd skulle betyda mycket för oss. Swisha valfritt belopp till Tidskriften Alba.

Swisha till 1231666452

Mer information om Swish och Alba.nu

Dela den här artikeln: