Ingen övertygande deckardebut

Bild: Johan Ripås.

[210822] Johan Ripås var under flera år SVT:s korrespondent i Afrika, kunnig, trovärdig och uppskattad. Under en period har han varit tillbaka i Sverige och bland annat varit programledare för Utrikesbyrån, där aktuella utrikespolitiska frågor penetrerats. Nu har han återvänt till Afrika, och har tydligen tänkt sig att vid sidan om journalistiken bygga en karriär som kriminallitterär författare. Sönderland är den första boken i en planerad serie med polisen Nora Wagner som huvudperson.

Men det behöver sägas med en gång, att om det här är den kvalitetsnivå Johan Ripås tänker hålla i sin serie så väcker det farhågor om framgången för den, både litterärt och när det gäller läsarappell.

Sönderland är namnet på en avskild liten arkipelag i Stockholms skärgård, och där utspelar sig mörksens gärningar, utförda av en sektliknande gruppering män med en gemensam erfarenhet av att ha tvingats begå monstruösa våldshandlingar i Afrika. De har också anknytning till ett illustert ordenssällskap med hus på en fin Stockholmsadress. Den här firman av våldsverkare och ordensbröder ägnar sig bland annan brottslig verksamhet åt att kidnappa unga kvinnor och utsätta dem för brutalt sexuellt våld för att sedan mörda dem och sänka kropparna i havet. Som någon slags överhuvud och ondskefullt genius för den mordiska sekten har Johan Ripås placerat en mer än hundraårig gammal nazist, trogen sina ideal, men mindre trovärdig som aktiv ledare för ett brottssyndikat i dag. Som läsare måste man också ställa sig frågan hur trovärdigt det alls är att en del av Stockholms hårt exploaterade skärgård kan förbli obskyr och full av hemligheter.

Nora Wagner, som kunnat rädda en kollega från att bli ihjälskjuten men misslyckats med detta kommenderas som straff till skärgården för att utreda båtmotorstölder. Snart konfronteras hon med våldssekten på Sönderland, och idel halsbrytande aktioner vidtar. Det ska också besynnerligt nog visa sig att den kollega som blev skjuten hade en förbindelse med sekten, och på något vis var det tydligen någon form av högre rättvisa att Nora Wagner inte räddade hans liv.

Det vore ju konstigt om inte Johan Ripås skulle använda sig av sina erfarenheter från tiden som reporter i Afrika, och det gör han också. I kapitel som varvas med huvudhandlingen i Stockholms skärgård blottläggs bakgrunden till den hemliga sektens uppkomst, och här träder den närmast obegripliga grymhet fram, som vi ser på olika håll i Afrika, till exempel i Rwanda eller i Boko Harams mordiska räder i Kongo. Problemet med det här upplägget blir att händelserna i Afrika får för mycket utrymme på bekostnad av huvudhandlingen, som kunde tjänat mycket på att fördjupas med tydligare karaktärer och en bättre skildring av levnadsförhållandena bland de bofasta.

Sönderland är tyvärr ingen lyckad kriminalroman. Att händelseförloppet är mer än lovligt osannolikt kan genrens fantaster säkert leva med, liksom att huvudpersonen Nora Wagner är mer än lovligt suddig i konturerna, något som Johan Ripås försöker åtgärda i en epilog, där också en del lösa trådar från handlingen åtgärdas. Men en sådan epilog skulle inte behövas om boken varit mer välkomponerad och genomarbetad. Dessutom känns stilen i boken distanserad och oengagerad. Det saknas en röst i texten, kort sagt det som skulle göra den till läsvärd litteratur.

▪ Christian Swalander

Bild: Johan Ripås. Foto Joel Nilsson.

Bokomslag
Johan Ripås
Sönderland
Polaris förlag 2021

Kategorier
Skänk ett bidrag till Alba!
gilla.alba.3600px
Dela den här artikeln: