Välgjort och rörande om förälskelse och mod

The P Word

[250406] Ännu återstår ett fåtal tillfällen att se det senaste på Göteborgs engelskspråkiga teater GEST. Pjäsen The P Word handlar om homofobi och rasism, något som en stor del av världen nu (åter igen?) tycks allt mer utsatt för. Andelen länder med förbud mot homosexualitet tycks snarare öka än minska. Det är en prisbelönt rörande, både romantisk och spännande berättelse, spelad av två karismatiska skådespelare från London.

Scenen hos GEST på Karl Johangatan är denna gång avdelad på mitten av ett genomskinligt vackert broderat vitt draperi med publik på båda långsidorna. På ena kortsidan, utanför gardinen, ligger Zafar (Raj Khera) med sin mobiltelefon i en sliten våningssäng som signalerar förvaring. Vid den andra ligger Billy (Harry Singh) i en generös bedd med stort duntäcke av orientaliskt snitt. Nedanför en salongssoffa. Deras agerande tycktes gå lika bra att se från båda publikläktarna, också delvis genom gardinen, såvitt jag kunde förstå. Men ställde förstås speciella krav på skådespelarnas agerande.

Billy och Zafar ska snart stöta samman, men först får vi höra deras personliga berättelser. De är båda från Pakistan men Zafar väntar ännu otåligt och nervöst på besked om uppehållstillstånd i England, flytt som han gjort, sedan hans partner blivit mördad, från hemlandets hårda lagar mot homosexuella. Också hans far tycks hota honom av samma skäl.

Det är två sinsemellan väldigt olika skådespelare. Harry Singh har musikteaterutbildning i botten, mycket dans i kroppen och musik i det snabba talet medan Raj Khera är utbildad vid Drama Studio London, har medverkat på en rad teatrar i London, som mest på Shakespeares Globe.
Nu är de båda i Göteborg för att spela en pjäs som haft stor framgång i England och belönat skaparen Waleed Ashtar med en Olivier Award.

Pjäsens två män råkar sammanträffa under en Pride-festival och utvecklar en relation som de båda gestaltar med rörande, humoristiska och varsamma medel. Hur mycket pakistanier vill/vågar man till exempel vara i London? Utan förvarning blir så Zafar en dag hämtad av polis för att föras till flygplatsen och utvisas till Pakistan. Han hinner precis ringa Billy och berätta. Nu accelererar spänningen. Det är nu som en historia om en kvinna i Göteborg dyker upp som inspirationskälla till pjäsens koncept. Hon räddade i juli 2018 en manlig asylsökande från att av liknande skäl utvisas till Afghanistan genom att hon vägrade sätta sig ner i planet och därmed hindra det från att lyfta. The P Word slutar på liknande sätt med att Billy lyckas ta sig till planet och rädda sin vän från ett grymt mottagande som han var säker på väntade i Pakistan. Bokstaven P har i England givits en liknande betydelse som N-ordet för oss. P för bland annat pakistanier.

Det är en välgjord och varsamt spelad föreställning, både rolig och spännande, som också kunnat gå som skolteater. Själv hade jag sällskap av en gymnasieklass med lärare, som uttryckte sig glatt uppskattande om föreställningen.

▪ Britt Nordberg

Bild: Raj Khera och Harry Singh i The P Word på GEST Foto: Lina Ikse

 

Pjäs: The P Word av Waleed Akhtar
Regi: Gary Whitaker
Regiassistent: Maxima Rodriguez
Scenografi- och ljusdesign: Max Mitle
Ljuddesign: Yosef Madar
På scenen: Raj Khera och Harry Singh
Scen: Gothenburg English Theatre Studio, GEST

Kategorier
Skänk ett bidrag till Alba!
gilla.alba.3600px
Dela den här artikeln: