Coca-Cola – kult, kultur eller bara en bluff?

[061014] Solen skiner. Jag sitter på en uteservering. På bordet bredvid sitter en familj med två barn, som väntar på sin mat. Barnen dricker Coca-Cola. De börjar springa runt borden. När maten serveras vill barnen inte äta. Pappan blir arg. Han försöker tvinga barnen att äta. ”Ni sa ju att ni var hungriga.” Men de är inte hungriga längre. De har druckit sig mätta och pigga på Coca-Cola. Det är som tio sockerbitar i en kopp kaffe före maten. Det du.

För några år sedan satt ett gäng amerikanska soldater tillfångatagna i Kina. Efter frisläppandet frågade en journalist hur de hade blivit behandlade. En kvinnlig soldat svarade, att de hade blivit väl behandlade, men fick ingen Coca-Cola.
Det var midsommar på en vacker skärgårdsö. Det var dans runt midsommarstången. Jag började prata med en kraftig kille, som med jämna mellanrum tog en klunk ur en medhavd enliters Coca-Colaflaska. Jag tyckte det var lite egendomligt och frågade, om det verkligen var Coca-Cola i flaskan. Han berättade, att han var helt beroende av Coca-Cola. Han drack tre liter om dagen och gick ingenstans utan sin Coca-Cola.

För några år sedan bodde jag på Hawaii och träffade många människor med diabetes. Emilia var en av dem. Hon kom från Filippinerna för 30 år sedan och hade nyligen fått reda på att hon hade diabetes typ 2. Ingen av hennes släktingar på Filippinerna hade sjukdomen. Jag frågade om hennes mat- och dryckesvanor. Hon förbrukade 5 burkar Coca-Cola om dagen och även kaffe och andra söta saker. Min spontana reaktion var:

-Inte konstigt att du fick diabetes.

Av sin läkare fick Emilia medicin och rådet att motionera, trots att hon städar 17 hotellrum om dagen! Av mig fick hon rådet att sluta med socker, kaffe och Coca-Cola. Jag gav henne också en bok: Sugar Blues av William Dufty.
Överallt i USA kan du köpa Coca-Colaprylar. Det är allt från glas till kläder. Varenda bil och barnvagn är utrustad med behållare, som är anpassade till läskedrycks- och kaffemuggar i alla storlekar. Med åren har den lilla specialdesignade Coca-Colaflaskan vuxit till XXL storlek, precis som många människors klädstorlek.

Kända personer poserar gärna i en reklamfilm med en Coca-Colaburk i handen och gör sig en rejäl hacka på köpet. I reklamen kallas Coca-Cola för ”The Real Thing”, som betyder ”äkta vara”. Denna ”äkta vara” innehåller:

-kolsyrat vatten
-socker eller sötningsmedel
-färgämne (E150d)
-fosforsyra
-aromer
-koffein

Coca-Colas pH-värde ligger på 2,3. Om kroppens celler försuras, är det fritt fram för diverse sjukdomar.
För att framställa socker från sockerbeta, majs eller sockerrör avlägsnas i stort sett alla vitaminer, mineraler och fibrer mm. När vi äter ”rent” socker måste kroppen använda sig av sina lagrade mineraler och vitaminer för att kunna omvandla raffinerat socker till glukos, blodsocker. På sikt leder detta till näringsbrist.

Många människor började förstå att raffinerat socker ligger bakom deras diabetes och övervikt. Då lanserades Light-dryckerna. Den ena giftiga sockerersättningen lanserades efter den andra. Nu har Coca-Cola övergett skandalprodukten Aspartam i Sverige och numera innehåller Coca-Cola Light Sucralos (Splenda), som är kemiskt klorerat glukos från raffinerat socker. Man har alltså tillverkat gift från ett annat gift och lanserar det som en hälsoprodukt.
Koffein är ett nervgift och är otroligt beroendeframkallande. Och precis som socker har den många negativa hälsoeffekter.

Varje år lägger Coca-Cola flera hundra miljoner dollar på marknadsföring. Det skulle man kunna kalla för mördande reklam. Hur annars kan man sälja en hälsovådlig dryck, som till 99% innehåller färgat vatten?
För att förstå detta måste vi förflytta oss 140 år tillbaka i tiden. Platsen är Paris och innedrycken är Vin Mariani. Det är en Bordeauxvin blandat med kokain. Dryckens skapare heter Angelo Mariani från Korsika.

Mariani visste att folk i Paris och London använde opiater som medicin. Det fanns en populär drink Laudanum, som innehöll både opium och alkohol och var helt legal. När Mariani flyttade till Paris 1863 ville han också skapa en säljande dryck. Han forskade i en drog, som var populär bland Sydamerikas indianer, kokain. Han lät kokainblad dra i Bordeaux vin och en “upplyftande” drink var född. Med agressiv marknadsföring dröjde det inte länge förran Vin Mariani blev vida populär och gjorde skaparen till en förmögen man. Bland nöjda kunder fanns kungar, presidenter, påven, artister, författare och andra celebriteter, bl.a. Thomas Edison och Sigmund Freud.

Inspirerad av Vin Marinos framgångar kom det ut flera andra kokainprodukter på marknaden. En av dem var skapad av John Styth Pemberton, Coca-Colas uppfinnare.
Pemberton var en utbildad botanisk doktor och apotekare. 1869 flyttade han till staden Atlanta, som ligger i delstaten Georgia. Där öppnade han ett apotek. 1885 skapade han en dryck som kallades French Wine Coca. Den lanserades som ett intellektuellt vin och förutom kokain innehöll den också afrikansk kolanöt, som är känd för sitt höga koffeininnehåll. Pemberton marknadsförde sin dryck som botemedel mot många sjukdomar och morfinberoende. Han missbrukade själv morfin större delen av sitt vuxna liv.

Det fanns bara ett fel med French Wine Coca: den innehöll alkohol. På den tiden uppfattades morfin och kokain som harmlösa mediciner och var helt lagliga. Däremot fanns det i sydstaterna ett stort motstånd mot alkohol och många ville förbjuda det helt. Därför ville Pemberton skapa en uppiggande dryck utan alkohol. Under vintern 1886 experimenterade han med olika fruktsafter, kryddor, oljor, kokain och kolanötter. Först var smaken för bitter. Sedan tillsatte han socker och det blev för sött. Då hällde han i citronsyra och Coca-Cola var född. Logon skapades av
Pembertons bokförare Frank Robinson. Det var också Robinson som övertygade Pemberton att satsa hårt på marknadsföring.

Den första Coca-Cola annonsen fanns i tidningen Atlanta Journal i maj 1886. En månad senare var alkoholen bannlyst i Atlanta.
Coca-Cola blev en succé, men Pembertons hälsa var vacklande. Han utvecklade cancer och hans morfinberoende gjorde inte saken bättre. Pemberton dog 1988. Hans son Clarley dog av en morfinöverdos fem år senare. Hans fru dog i fattighuset.

Det finns flera versioner om hur Pemberton blev av med äganderätten till Coca-Cola. Men efter flera rättegångar blev apotekaren Asa Chandler den rättmätiga ägaren till denna succédryck 1889. Det gjorde honom till miljonär.

Myndigheterna förbjöd kokain 1906, men redan några år tidigare hade Chandler tagit bort kokainet från drycken. Detta gjorde inte Coca-Cola mindre populär. Den agressiva marknadsföringen, där man ofta använder sig av filmstjärnor, popsångare och sportidoler har gjort Coca-Cola till världens mest kända produkt. Den säljs i över 200 länder och satsningen är stor i u-länderna. Det finns fattiga föräldrar som tror, att Coca-Cola är hälsosamt och ger det till sina barn.

Fram till 1953 var Coca-Cola förbjuden i Sverige, eftersom den innehöll fosforsyra och koffein. Idag dricker vi 330 miljoner liter om året i Sverige. Nu har också den gamla Coca-Colaflaskan kommit tillbaka. Det var en svensk immigrant i USA, Alexander Samuelsson, som gjorde de första skisserna till flaskan 1915.
Coca-Cola säljer också Fanta, Sprite, Sansão, TabX-Tra, Seagrams, Bonaqua, Nestea, Powerade, MER, Bjäre och Minute Maid.

En gammal japansk filosof sa till en amerikansk journalist ungefär följande 1965:
Om ni verkligen vill vinna över Nord-Vietnam, ska ni bombardera dem med socker, godis och Coca-Cola. Det förstör dem snabbare än vanliga bomber.

Anna Hovi Froio

Extra läsning:
HYPERLINK ”http://www.mercola.com/2001/jan/14/soda_dangers.htm” http://www.mercola.com/2001/jan/14/soda_dangers.htm
HYPERLINK ”http://www.mercola.com/2001/mar/10/soda_pop_dangers.htm” http://www.mercola.com/2001/mar/10/soda_pop_dangers.htm
http://www.mercola.com/2005/feb/26/splenda_cola.htm
CAFFEINE BLUES, WAKE UP TO THE HIDDEN DANGERS
OF AMERICA´S #1 DRUG, Stephen Cherniske, M.S.
SUGAR BLUES, William Dufty
LICK THE SUGAR HABIT, Nancy Appleton, PhD
THE pH MIRACLE, Balance Your Diet, Reclaim Your Health,
Robert O. Young, Ph.D. and Chelley Redford Young

▪ Anna Hovi Froio
Taggar
Skänk ett bidrag till Alba!

swishGillar du denna artikel? Redaktionen arbetar gratis, men vi behöver stöd till driften. Ditt stöd skulle betyda mycket för oss. Swisha valfritt belopp till Tidskriften Alba.

Swisha till 1231666452

Mer information om Swish och Alba.nu

Dela den här artikeln: