Konsten att förstå digitaliseringen i pedagogiken

Vinjettbild

[190929] 

.
.

.

.
.
.
.
.

.

.
Collage skolbild och Einstein-

.

Konsten att förstå digitaliseringen i  pedagogiken |

Visst vi kan spela och ha kul vid inlärning.
Visst vi kan tänka i nätverk och ”icke linjärt” tillsammans.

Visst kan vi förstå logik och flödesscheman.
Visst kan vi polarisera och göra aktiva val.

Men! All ny teknik måste balansera mellan aktivt progressivt förstånd och ohejdad kommersiell liberal låtgå-ideologi.

Nä… den store spelar inte tärning.
Den store programmerar inte heller.
Den store har ingen algoritm för billigaste val.
Den store  verkar genom empati och deep-love.

I det binära och ”antingen eller världen”,  finns ingen talande tystnad.
Inte heller inkännande ironi.
Knappast någon mänsklig motsägelsefullhet.

Nä… i den överdigitaliserade kompetensskolan och skärmvärlden finns inte den försonande humanismen/andligheten.

Inte ett endaste litet förlåt…
…eller befriande skratt!

tänk på det!

▪ Dag Almerheim

Bild: Collage – Småskolan. 1880 Max Liebermann och foto av Albert Einstein.

Kategorier
Skänk ett bidrag till Alba!

swishGillar du denna artikel? Redaktionen arbetar gratis, men vi behöver stöd till driften. Ditt stöd skulle betyda mycket för oss. Swisha valfritt belopp till Tidskriften Alba.

Swisha till 1231666452

Mer information om Swish och Alba.nu

Dela den här artikeln: