Konsten att förstå digitaliseringen i pedagogiken

Vinjettbild . . . . . . . . . . . Konsten att förstå digitaliseringen i  pedagogiken | Visst vi kan spela och ha kul vid inlärning. Visst vi kan tänka i nätverk och ”icke linjärt” tillsammans. Visst kan vi förstå logik och flödesscheman. Visst kan vi polarisera och göra aktiva val. Men! All ny teknik måste balansera mellan aktivt progressivt förstånd och ohejdad kommersiell liberal Läs mer

Kunnigt om hjärnan och våra digitala aktiviteter

Sissela Nutley, foto Henrietta Asplund

Länge och mycket har det talats om digitaliseringen, den genomgripande förändringen av våra liv som skenar på och som ingen kommer undan. Mobilen som många av oss kollar hundratals gånger om dagen, inte minst dagens unga som brukar benämnas digitala infödingar. Vid sidan om detta har vi skärmtiden som det bråkas om i många familjer och alla dessa digitala flöden som oavlåtligen sköljer över oss och pockar på vår uppmärksamhet. Läs mer

Om vikten av att bli emotsagd

All vår mediekonsumtion kan idag anpassas till vars och ens preferenser efter eget val. Vi kan välja och vraka ur ett stort medieutbud och den som bara vill se nyheter från världens alla hörn kan välja det, men den som hellre bara vill ägna sig åt romantiska komedier eller någon annan typ av tidsfördriv kan göra det Läs mer

Låt inte allt bli förutsägbart

e-läsare

e-läsareFör ganska många år sedan sa den gamle vetenskapsjournalisten Erik Dyring att det var fel att tänka i målgrupper. Han menade att så fort man börjar tänka i de termerna, så anpassar man sitt budskap och sättet att framföra det alldeles för mycket. Det skulle inverka menligt på det man försökte säga. Ta fokus från det viktiga. Idag finns det de som tänker precis tvärt om. Läs mer