Kroppen som naturkraft

Dans: Carmen Olsson – Vågar vi blunda

Kan man dansa en doft eller snarare minnet av en doft? Buto-dansaren Carmen Olsson har tillsammans med konstnären Åsa Herrgård och pianisten Harald Svensson skapat ett andra verk på temat med premiär nyligen på 3e Våningen i Göteborg. Till helgen återuppstår verket i konsthallen på Bohusläns museum för att i mars 2019 gästa Japan. Läs mer

Vad minns vi, när vi minns
– i minnet av känslan?

Bild ur föreställningen "Vågar vi blunda"

På väg hem från föreställningen Vågar vi blunda? möter jag två personer med var sin nyinköpt mjukglass. Doften av essenser frestar inte nämnvärt, man frågar sig varför produkter som dessa lockar någon enda människa till köp! Läs mer

 Scenkonst i världsklass

Göteborgs Dans- och teaterfestival: Teater Schaubühne & Nederlands Dans Theater
Christoph Gawenda i En Folkefiende

Med något av det bästa inom såväl teater- som danskonst satte Göteborgs Dans och teaterfestival punkt för den här gången.  Schaubühne från Berlin gjorde Ibsens En Folkefiende till en rejäl tankeställare mitt i valrörelsen och Nederlands Dans Theater fick publiken att tappa andan med sina fyra enaktare. Läs mer

Danskonst i världsklass

Göteborgsoperan – S&S, två dansverk

Med orden mänsklig utsatthet och kroppslig besatthet låter jag sammanfatta de två nya dansverk, kallade S&S, av två mycket olika koreografer som Göteborgsoperans danskompani arbetat fram. Resultaten är hisnande och bekräftar skickliga dansares oändliga uttrycksförmåga. Läs mer

Pretentiös formlek

Motherdog - ur föreställningen. Foto Ola Kjelbye

Pretentiöst så det förslår, kan sägas om Göteborgs Stadsteaters senaste uppsättning, Motherdog, som inte gjorde mycket mer avtryck hos mig än ett stort frågetecken. Det är ljussättningen och musiken som är behållningen medan tematiken, människan som flockdjur, utmynnar i intet. Läs mer

Dans på gränsen till det omöjliga

Göteborgsoperans Danskompani – Skid
bild ur föreställningen Foto Mats Bäcker

Ett unikt tillfälle att uppleva danskonst i världsklass erbjuds nu på Göteborgsoperan. Mellan De sju dödssynderna och Fantomen på Operan har husets dansensemble kilat in sig med ett konstverk som får hakan att falla inför en koreografi som saknar motstycke. Skid heter verket och ges i par med två nypremiärer. Läs mer

Ut ur dimman

Atalante Göteborg – Blind Boi Diaries

Raffinemang är det första ordet som faller en in under föreställningen Blind Boi Diaries. Förfining in i minsta detalj i en självbiografisk berättelse om hur synfältet gradvis begränsas på grund av ärftliga faktorer som går från mor till son. Enkelt uttryckt skulle man kunna säga, att verket därefter växer steg för steg, det är ju en dansföreställning, visar hur individen Sindri Runudde, dansaren, gradvis tar sig ut ur the blur som han beskriver sig omgiven av. I en skildring som till sist upphäver samma begränsning den tog sin början i. Läs mer

Konst- och vindmetaforik med dansare i världsklass

Göteborgsoperan – Iconoclasm
bild ur föreställningen

”Dans speglar det samhälle i vilket det existerar” konstateras i Göteborgsoperans program till senaste dansverket, Iconoclasm. Det utgörs av två nyskapade verk som båda speglar samtidens tankegods – ekumenins backlash, dystopiska visioner och människans rädslor. Men framför allt uppvisar Iconoclasm en dansensemble i världsklass – igen. Läs mer

Helkväll med fenomenala dansare

Göteborgsoperan – Kodak & Icon

Två nya dansverk har intagit Götborgsoperans stora scen. De bjuder på en helkväll med en rikedom av koreografisk fantasi, lekfullhet, allvar och symbolik, som bekräftar husets danskompanis suveränitet. Extra lång paus krävs mellan verken Kodak och Icon för att applicera 3,5 ton lera på scenen till Antony Gormelys scenografi. Läs mer

Festival att vara stolt över

Dans- och Teaterfestivalen – Slutkommentar

Ljudet av performanceartisten Laurie Andersons oförglömliga stämma ekar ännu i mitt huvud sedan hennes och cellisten Ruben Codhelis gästspel på Stora Teatern, en av dans- och teaterfestivalens många höjdpunkter. Till de riktiga tungviktarna i teaterklassen räknar jag Schaubühnes The Forbidden Zone och i dansklassen Wim Vandekeybus´ rasande dansverk på tema kärlek eller snarare passion. Läs mer