Hisnande dansteater och annan överraskning

Göteborgs dans och teaterfestival  – Peeping Tom, Angie Hiesl, Cirkus I Love You
Denstriptyken Peeping tom

Göteborgs Dans och teaterfestival hann bjuda på en rejäl höjdpunkt innan denna pandemidrabbade ”biennal” tar ännu en paus fram till att punkt sätts i slutet av augusti med framför allt gästspel av Schaubühne Berlin. I augusti 2024 är det tänkt att biennalordningen skall vara återställd. Läs mer

Konsten att spegla samtiden

Göteborgsoperan – ”D and A” Två dansverk
ur föreställningen

Två namnkunniga koreografer med världen som arbetsfält bjuder för en kort tid Göteborgsoperans danspublik på var sitt nyskapat verk under rubriken ”D and A”.  Minnet /glömskan och varandets skörhet och skönhet kan definieras som grundläggande teman som utforskas av operans vansinnigt mångkunniga dansare. Läs mer

Jubilarer i coronans spår

Dubbelrecension: Atalante – Skuggbild och RilkeEnsemblen dirigerad av Gunnar Eriksson – I varandets händer
Kyrie Oda i Skuggspel på Atalante. Foto: Beata Rydén

Ett dansverk, Skuggbild, har återuppstått efter 30 år och en 40-årsfirande exklusiv vokalensemble med namn efter poeten Rilke har jubilerat med att samla 55 tidigare utgivna sånger på en ny dubbel-CD, I varandets händer, med musik av 30-talet både klassiska och samtida tonsättare med nyskapandet som något av gemensam nämnare. Läs mer

Fantasieggande danskonst

Göteborgsoperan – Here not here
Rachel McNamee Foto: Tilo Stengel

Göteborgsoperans danskompani bjuder, när kulturlivet slokar som värst, på en scenografisk och koreografisk totalupplevelse med sin tudelade föreställning Here not Here. Efter en vandring i operahusets inre kulminerar kvällen i ett mångfacetterat dansdrama på stora scenen. Läs mer

Oförliknelig tragikomisk akrobatik

Stora teatern – Eins Zwei Drei (gästspel)
ur Eins, zwei, drei

Med akrobatik, absurd komik, dans, cirkus, teater, musik i en enda 90 minuters makalös föreställning. Så inleds fortsättningen på den över ett år utspridda versionen av Göteborgs dans- och teaterfestival.  Ännu en föreställning återstår den 7 januari av Martin Zimmermanns Eins Zwei Drei. Läs mer

Sokrates maning scenkonst för barn

Regionteater Väst & Masthuggsteatern – Mitt jag, Fårgudar
dansföreställningen Mitt jag

Det är spännande att överraskas av hur den fysiska scenkonsten kan kommunicera med en ung publik. Imponerar för sin idérikedom gör Regionteater Västs senaste dansproduktion, Mitt jag, men också en samarbetsproduktion med Masthuggsteatern kallad Fårgudar.  Det gäller den eviga frågan allt sedan Sokrates om att lära känna sig själv. Läs mer

Imponerande dansdubbel som väcker tankar

ur Continuim

När Göteborgsoperans danskompani möter en välfylld salong för första gången efter pandemiuppehållet så sker det sannerligen med besked. Under titeln Unfold utvecklar sig två sinsemellan totalt olika verk, exklusiva världspremiärer, som ytterligare förstärker detta danskompanis suveränitet.  Ett fåtal föreställningar återstår i Göteborg innan ensemblen drar ut på internationell turné. Läs mer

Festival med fysisk dominans

Göteborgs internationella Dans- och Teaterfestival
Compagnie Diptyk

Kalas och festival är ord med förväntningar, särskilt i en stad som samtidigt firar sina 400 år. Sjukdom och inreseförbud har urholkat redan pandemianpassade program. I Bältesspännarparken lyckades ändå sex drivna hip hop-dansare skapa spänning och dynamik och Göteborgsoperans Hurricane får scengolvet att snurra ännu några föreställningar. Läs mer

Vem är vem?

Skogen – Dinis Machado: Yellow Puzzle Horse
bild ur föreställningen

Nya föreställningen på Skogen Yellow Puzzle Horse handlar helt enkelt om ’hur det hänger ihop’. Hur mycket svamp blir jag en del av när jag äter upp en, i vilken utsträckning kan jag förstå mig själv som ett djur – eller varför inte en insekt? Läs mer

Enastående: Requiem för vår tid och Atalante i bokform

Atalante – Requiem för vår tid

Närmare en mässa för vår tid är svårt att komma. En enastående musikalisk och visuell lisa för själen. Alla som inte ingick i den lilla skara som upplevde någon av de tre föreställningarna av Niklas Rydéns och New Operas senaste konstverk, Requiem, på Atalante kan jag bara trösta med att verket lär pånyttfödas – nästa år. Läs mer