Julkomedi med svärta och smärta

Göteborgs stadsteater – En fröjdefull jul

Barnen har lagt sig och pratas bara om. De stora barnen, alltså de så kallat vuxna, syns och märks desto mer. Det är dan före julafton, familj och vänner är samlade och en rad tragikomiska relationsscener avlöser varandra i rask takt. Göteborgs Stadsteater och namnen i Stockholm, har samma pjäsval inför julen i år, Alan Ayckbourns komedi En fröjdefull jul. I Göteborg spelas nu något så ovanligt som komedi på stadsteaterns båda scener. Komedier med svärta och smärta. Läs mer

Ohlsson i hasorna på absurdismen

Teater: Det bästa hos människan Regi: Bengt Ohlsson

Bengt OhlssonBengt Ohlsson knyter med en borgerlig salongskomedi, Det bästa hos människan, an till den absurda teatertraditionen. Till det har han tagit hjälp av ett slipat gäng skådespelare på Göteborgs Stadsteater. Läs mer

Lysande porträtt av tragiskt kvinnoöde

Göteborgs stadsteater – Machinal

År 1927 var Sophie Treadwell en av mer än 180 journalister som bevakade mordrättegången i USA mot Ruth Snyder och hennes älskare. Dödsdomen som följde föregicks av en medial och folklig hetsjakt. Sophie Treadwells pjäs Machinal förhåller sig väldigt fritt till detta kvinnoöde, som mästerligt porträtteras av Caroline Söderström i Sisela Lindbloms suveräna och skruvade uppsättning. Läs mer

Två starka kvinnoporträtt på göteborgsscenerna

Göteborgsoperan – Notorius & Göteborgs stadsteater – Hedda Gabler

Två starka kvinnoporträtt som tagna ur ett antikt drama dominerar nu Göteborgs största teaterscener i var sitt nervpirrande konstverk. Världssopranen Nina Stemme som Alicia i Notorious på Göteborgsoperan och Nina Zanjani som Hedda Gabler på Stadsteatern gestaltar karaktärer som har en del gemensamt – döttrar till mäktiga fäder, älskade av två män och drivna av modet att handla. Läs mer

Stadsteater på lekhumör

Göteborgs stadsteater - Karlsson på taket

Henriksson  som KarlssonSällan har en felsägning mötts av så massivt jubel som när Krister Henriksson tillfälligt snubblar på orden vid premiären på Göteborgs Stadsteaters satsning på familjeunderhållning. Valet av Karlsson på taket må förvåna men har hamnat i goda och lekfulla händer vad gäller regi, scenografi och skådespeleri. Läs mer

Heteronormativt rollspel

Göteborgs Stadsteater, Nya Studion – Spår (av Antigone)

Dramatikern Christina Ouzounidis tar i pjästexten Spår av Antigone än en gång spjärn mot en av den antika teaterns odödliga gestalter. Det öppnar upp för ett filosofiskt rollspel om makt, våld och heteronormativitet med negationen som drivkraft. Läs mer

En tyglad Tartuffe söker sammanhang

Göteborgs stadsteater – Tartuffe

Molière, född Jean-Baptiste Poquelin har med sina komedier präglat den franska och internationella teatern i århundraden. 1643 var den då 21 årige Molière en av grundarna till det kortlivade teatersällskapet L’Illustre Théâtre, men det var med sin flitigt turnerande teatergrupp La Troupe de Molière som han fick sitt erkännande. Han kom att tas under den franske kungen Louis XIV:s beskydd och fick därigenom möjligheten att skapa sig en hemvist för sin teater på Théâtre du Palais-Royal. Läs mer

Kafkastämning på kontor

Göteborgs stadsteater – After Work

Som en skräckfars, där Sofia Fredén återkommer till temat vinna eller försvinna, framstår hennes nyskrivna pjäs After Work, som haft urpremiär på Göteborgs Stadsteater. Julee Cruise´s Twin Peaks-stämda hit Floating och Peter Svenzons robotlika koreografi fångar upp den surrealistiska stämningen och anger formen. Man både skrattar och våndas och känner sig snart som i ett Kafka-land. Läs mer

Cirkus Osten triumferar

Göteborgs Stadsteater – I Annas garderob

Suzanne Osten kan något mycket få svenska regissörer kan: sätta scenen i rörelse i egenskap av ett myller ur varenda skrymsle – ett kreativt kaos skulle någon säkert vilja kalla det. Så även i föreställningen I Annas garderob som arbetar med två centrum: Läs mer

Flotte på villovägar

Göteborgs Stadsteater – Flotten

Göteborgs stadsteater vimlade av forna medarbetare, när höstens första premiär betydde att slå följe med en uppdatering av pjäsen Flotten på sin färd mot Lycksalighetens ö och dess två efterföljare. Publiken var tryfferad med särskilt inbjudna skådespelare som en gång varit med i Kent Anderssons och Bengt Bratts ”Göteborgstrilogi” i slutet av 1960-talet, särskilt nyfikna förstås på hur Mattias Andersson lyckats förhålla sig till sin namnes epokgörande verk. Läs mer