De små, små detaljerna förstör det …

Waiting for Happy Days – Teater Cinnober, Orestien – Teater Trixter, Hammarskjöld – Per Fly

Ibland kan både bra och viktiga föreställningar/framträdanden störas av små skavanker, som sänker upplevelsen och betydelsen och det kan vara intressant att notera, både vad de består av och varför de uppkommer. Läs mer

Strävan efter klarhet – verkligt liv mot dröm, sanning, inte lögn

Florian Henckel von Donnersmarck – Never look away (Werk ohne autor), Celine Song – Past Lives & Teater Dictat – Den du är
never look away

Ett sällsynt starkt minne jag har från mina studieår vid Schaubühne am Halleschen Ufer i Berlin på 1970-talet är av de människor, inte sällan kvinnor, som var starkt traumatiserade av det öde deras föräldrar rönt i ett Tyskland som gått från utopisk socialism i det nationella medvetandet till råast tänkbara diktatur, nazismen. Läs mer

Det sköra är så massivt
Ett porträtt av Gertrude Stein bland allt mellan himmel och jord

Michele Collins foto: Marianne Grane

Amerikanskfödda Gertrude Stein levde mellan 1874 och 1946 med sitt huvudsakliga säte i Paris, där hon numera ligger begravd på Père-Lachaise och där hennes hem var en självklar samlingspunkt för en grupp modernistiskt orienterade konstnärer. Storheter som Pablo Picasso, Henri Marisse och Ernest Hemingway. Hennes prosa är långt ifrån skön-litterär, den är fyrkantig, massiv, insisterande – som hon själv. Men den är fantastisk att ta i sin mun, jag har själv prövat. Plötsligt tas man med, slutar tänka, ’slår sig ned’ i hennes trollformler som börjat leva sitt eget liv innanför ens läppar. Läs mer

Nästan inte på riktigt – om Bowie, Oats, Yang, ett ljudkonstnärligt gästspel och älskade franska kärlekssånger!

Om två dokumentärer, en spelfilm, ett elektroakustiskt verk och en musikföreställning
Ur A body in the service of mind

Om man vill veta lite mer om vem Marilyn Monroe var, skall man läsa Joyce Carol Oats Blonde, som är en förtrollande skildring av en modern saga. Vill man veta en smula om JCO skall man se Stig Björkmans film och får porträttet av en människa av mycket enkel bakgrund som rört sig bort från alla sina realiteter för att leva i den litterära verkligheten, som inte heller duger utan där hon bollar med en rad ’alias’ hon kan leka med. Läs mer