Ingen maktförskjutning inom synhåll

Krönika: Erik Cardelús

Återigen blir det 8 mars. I det råkalla duggregnet mellan tunnelbana och arbetsplats ställer jag mig frågan hur pass långt jämställdheten nått? Finns skäl att jubla eller grymta, peppa eller deppa? Eller bara traska på? Läs mer

Nu pratar allt fler om bildning

Krönika: Erik Cardelús

En tydlig tendens i fjolårets bokutgivning är bildning. Titlar som Bildning på barrikaderna och Om bildning låter oss ana att något är på väg att hända, att bildningen återigen har blivit aktuell. Något vi behöver få mer av, både innanför och utanför de lärda salongerna och sällskapen. Läs mer

De enkla lösningarna blir alltmer komplicerade

Sensommar och tankarna flätas ihop till en inverterad sång. Dinah Washingtons ”What a difference a day make,  24 little hours. Brought the sun and the flowers, where there used to be rain.” Onsdagskvällen är solig och varm. Småsjungande kommer jag hem från en promenad och slår på teven, mitt i Uppdrag gransknings program om gängkriminaliteten i Göteborg. Läs mer

Vinterbetraktelse över en ojämlik skola

I skymningen en snöig januaridag sladdar en buss förbi mig. Långsidorna pryds av annonser för ett läxhjälpsföretag. Jag ser ett rött varumärke och det föregivna vittnesmålet från en elev som förkunnar att med hjälp av den inhyrda studiecoachen har det blivit möjligt att uppnå något som inte hade varit möjligt annars. Inte ens i elevens vildaste föreställningsvärld. Läs mer

Humaniora bespottad resurs

Under de år som jag har studerat humaniora av olika slag har en viss typ av samtal alltid förekommit. Oavsett vilken kurs eller vilket ämne jag för tillfället läst, eller med vilka människor, Läs mer

Inte den enskildes fel utan allas

Allt fler ungdomar hamnar utanför. De verkar tycka att det är deras eget fel. Ivrigt påhejade av debatten. Är det så? Kanske kan vi skylla på föräldrarna?  Jag vill bestämt hävda att det oavsett vems fel det är så är de vårt gemensamma ansvar. Läs mer

”Antiplugg” minskar pojkars chanser till jobb

Pojkar har presterat sämre än flickor så länge man gjort mätningar. Ändå är det pojkarna som hittills har varit vinnare på arbetsmarknaden. Så varför pratar vi om pojkars underprestation som ett problem just nu? Läs mer

Flickor med dåliga betyg de största förlorarna

Relativt sett går det bättre för flickorna än pojkarna i skolan. Tittar vi närmare på flickorna är situationen mer komplicerad. Alla lyckas inte, många mår dåligt och inte ens höga betyg garanterar framgång efter skolans slut. Läs mer

Margareta Nilsson Lindström – Vilse i lärarlandskapet

Lärarnas utbildning och yrkeskunnande är starkt omdebatterade i svensk utbildningspolitik. Läs mer