Storslagen röstdramatik

Göteborgsoperan – Den flygande holländaren
Ur den flygande holländaren

Göteborgsoperans aktuella uppsättning av Wagners Den Flygande Holländaren är en röststark föreställning i högt tempo utan paus och med oväntade läsningar, både vad gäller scen och kostym och landar med ett finger åt en samtid präglad av girighet och flärd.
Hörseln sätts på högspänn redan från början av en ovanligt lång uvertyr. Den förebådar såväl individuella ledmotiv som den speglar stämningsväxlingarna genom hela operan från våldsamma till lyriska, folkloristiska ock lekfulla och åter till ödesmättade motiv. Läs mer

Imponerande bragd

Göteborgsoperan – Ragnarök
bild ur föreställningen

Daniel Brennas Siegfried kvarhåller sin plats som särskild behållning när nu Göteborgsoperan nått fram till sista delen, Ragnarök, av Richard Wagners Nibelungens ring.  Ett fåtal föreställningar återstår av detta fyrdelade mastodontprojekt, som inleddes i november 2018 och sedan har kämpat sig fram via pandemi till att nu åter ha kunnat erbjuda en period med fullt hus, så länge det nu varar. Läs mer

Befriande Siegfried

Siegfried Göteborgsoperan

Ingen dålig gåva som Göteborgsoperan skänker envar som loggar in på gofilm.se. Pandemin lyckades inte sätta stopp för tredje delen av Wagners Nibelungens ring. 26-28 mars läggs en filmad version ut med en akt per kväll och kan ses mars månad ut. Gratis! Själv har jag kunnat avnjuta alla tre akterna i följd med detta sjungande kärngäng, där kärleken segrar och slutkyssen ersätts med ett skratt. Läs mer

En sista chans
eller ”Scenkonst som terapi”

Göteborgsoperan – dansverket Stoic och Wagners Valkyrian
bild ur föreställningen

Ännu en möjlighet återstår att uppleva två av Göteborgsoperans mest storslagna satsningar denna spelsäsong. Det gäller Valkyrian, som slutligen fått mig på knä inför Wagners operatetralogi Nibelungens ring, samt det hisnande dansverket Stoic av den mångbesjungne belgiske koreografen Sidi Larbi Cherkaoui. Läs mer

Kvinnorna fick guldet att glimma

Göteborgsoperan – Rehnguldet
Anders Lorentzon som guden Wotan och i bakgrunden Katarina Karnéus som Fricka - foto: Mats Bäcker

Olafur Sigurdson som dvärgen Alberich är ett vokalt kraftpaket av stort mått. Det är kring honom som historien cirklar i första delen, Rhenguldet, av Richard Wagners Nibelungens ring, som Göteborgsoperan just sjösatt. Ingen lätt sak för den som ska få det att funka lika bra på scenen som i orkesterdiket. Att ta till humorn och tron på publikens fantasi kan hjälpa. Läs mer

Die Jaffa-Orangen des Richard W. – Ein Israelische Rheingold

Wagner och Israel, Jaffa-apelsiner och asagudar, opera och Amos Oz… Detta är en alldeles speciell blandning och det skulle kunna gå hur fel som helst, men det gör det inte! Istället är det ett av de mest komplexa och engagerande teaterstycken som jag sett. Läs mer