Med eller utan inre tvång?

Två scenföreställningar och ett par filmer
ur Generalguvernören och jag. Foto Leif Eriksson

Jag har sedan många år tvingats leva på stort avstånd från ett av mina barn, vilket gjorde att mötet med Eric Claptons Tears in heaven, som begråter förlusten av hans fyraåriga son genom en tragisk fallolycka, drabbade mig med nästan hallucinatorisk kraft. Läs mer

Krigets verkliga ansikte

Göteborgs Dramatiska Teater – Kriget har inget kvinnligt ansikte
Ur föreställningen: MIa Eriksson och Hanna Ullerstam

En bild som bryter sig loss ur helheten i Göteborgs Dramatiskas iscensättning av Svetlana Aleksijevitjs Kriget har inget kvinnligt ansikte är berättelsen om en fh = fälthustru, och hennes utkristalliserade lycka mitt ibland krigets krevader. Läs mer

Med ett onaturligt mått av integritet – en genial produkt satt i ännu ett system

Göteborgs Dramatiska Teater – Tårtan

Man får ta ett par rejäla spadtag i vår dramatiska kulturhistoria om man vill hamna rätt i ställningstagandet till Göteborgs Dramatiska Teaters version av en klassiker, en ikon, ett stycke kult – Tårtan! Carl Johan de Geers och Håkan Alexanderssons skapelse för TV från 1972 med premiär året därpå, en barnproduktion som delade Sverige mitt itu. Läs mer

En dramatisk erövring

Teater: Valerie Jean Solanas ska bli president i Amerika

Jag vet inte om det är rätt sätt att uttrycka det, men det är som om Göteborgs Dramatiska Teater genom uppsättningen av Sara Stridsbergs Valerie Jean Solanas ska bli president i Amerika vuxit i kostymen och fått sin tydliga identitet av liten klassisk källarteater. Läs mer

Gastkramande tonårstragedi

Göteborgs Dramatiska teater – Kentaur
ur föreställningen

En flicka i skolan har tagit livet av sig. Varför och vad hade hänt? Säkert får vi inte riktigt veta. Men vi vet att vi upplevt ett välskrivet drama och ett lysande trovärdigt skådespeleri, när Göteborgs Dramatiska Teater spelar Mats Wahls Kentaur. Läs mer

Videokrönika: Erik Åkerlind

nedräkningssymbol

Erik Åkerlind om kentauren som bytte kön. Myten om kenturerna, till hälften man hälften häst,  är urgammal. Göteborgs Dramatiska Teater väljer att ta upp denna gamla myt på nytt. Läs mer