Från början till slut eller tvärt om

[130505] Den första association man får genom Åke Parmeruds ljudbild till hans och Mireille Leblancs verk MetamorPhos är den av oändlig tid. Det ligger det också en trygghet i.

Dansaren befinner sig tillsammans med oss i ett oåtkomligt nu, men genom rörliga projektioner replikerar han oavbrutet sig själv, rör vid sin egen varelse i digitala dimensioner och blir där till såväl en fossil ur det förgångna som en apart framtida imago.
Vid ett par korta tillfällen ställer han sig naket grotesk under ett ljus som träffar honom rakt uppifrån – är han i detta ögonblick sin urmänniska eller sin förtärda återstod?

Denna lek i och med tiden skapar en svindlande upplevelse av grundförutsättningarna för människans tänkande över sig själv, hennes handlingars karaktär av ständiga repetitioner, stilleståndet i hennes tillmätta belägenhet – så att det vi kallar början kanske visar sig vara slutet, så att det att sluta kan innebära att börja tills vi förstår, att det alltid är slutet vi måste utgå från.

En sådan slutpunkt har i det här fallet funnit form i mänsklig gestalt, finkänslige dansaren Aviad Herman – en människa i konstant rörelse, i avsaknad av varje förtöjning men stadd att leva inom en ram som synes fulländad till sin komposition.

▪ Kjerstin Norén

MetamorPhose
av Mireille Leblanc (koreografi och kostym)
och Åke Parmerud (musik och media)
dansare: Aviad Herman

Det Sjunde Sinnet på Atalante, maj 2013

Kategorier
Skänk ett bidrag till Alba!

swishGillar du denna artikel? Redaktionen arbetar gratis, men vi behöver stöd till driften. Ditt stöd skulle betyda mycket för oss. Swisha valfritt belopp till Tidskriften Alba.

Swisha till 1231666452

Mer information om Swish och Alba.nu

Dela den här artikeln: