Djärva grepp på Göteborgsoperan

Två dansverk och en opera i konsertversion

Associerandet banar sig väg via naturvetenskap, historia och myter med Göteborgsoperans danskompanis senaste, två dystopiskt präglade verk på en och samma kväll. Fortsättningen efter premiären ser också dyster ut för dansduon Beyond. Att Operan La Ville Morte kvällen efter bara gjorts för ett framförande var ju en tanke värdig sierska. Läs mer

En sista chans
eller ”Scenkonst som terapi”

Göteborgsoperan – dansverket Stoic och Wagners Valkyrian
bild ur föreställningen

Ännu en möjlighet återstår att uppleva två av Göteborgsoperans mest storslagna satsningar denna spelsäsong. Det gäller Valkyrian, som slutligen fått mig på knä inför Wagners operatetralogi Nibelungens ring, samt det hisnande dansverket Stoic av den mångbesjungne belgiske koreografen Sidi Larbi Cherkaoui. Läs mer

Dansarna är behållningen

Göteborgsoperan – Naharin's Virus, Love
Virus, foto Lennart Sjögren

Tre koreografer med bakgrund i israeliska Batsheva Dance Company står bakom de två verk som än en gång bevisar den konstnärliga kvalitén hos Göteborgsoperans danskompani. Lite provokativt känns det förvisso att mötas av ord av den nyblivne nobelpristagaren Peter Handke som ”ni kommer inte att se något ni inte har sett förut”. Mitt svar blir ”nja, säg inte det”. Läs mer

Då och nu förenat i dystopiskt dansverk

Göteborgsoperan firar 25 år
Ur verket Beyond. Foto: Lennart Sjöberg

Med dans i världsklass satte Göteborgsoperan punkt för säsongen med en festival för att fira sina 25 år i huset vid Lilla Bommen. Det blev en jubileumshelg av rang. Invigningen skedde visserligen först i oktober 1994 med Martinson/Blomdahls apokalyptiska opera Aniara. Hofesh Shechters hyllade dansverk Grand Finale tar upp stafetten med sin dystopiska framtoning. Läs mer

Fenomenal ”Show”

Göteborgsoperan – Life's a show!

Nog är det show alltid! Den koreografiska uppfinningsförmågan tycks outsinlig, den kroppsliga förmågan närmast gränslös, så ock den scenografiska, musiken inte att förglömma. Det är en spontan reaktion från världspremiären på två nya dansverk på Göteborgsoperan. En säregen helafton med en makalös dansensensemble. Läs mer

Kvalitet och spännvidd på västsvenska scener

Tre föreställningar – Hierarchy of needs, Efter Hamlet, Jane Eyre
Adel Darwish, foto Ola Kjelbye

Tre sceniska verk, som nyligen haft premiär på tre av västsveriges institutionsteatrar, bekräftar i hög grad en konstform som lever och söker.  I vitt skilda uttryck och former, för olika åldrar, visar de på möjligheternas gränslöshet i syfte att bearbeta stora frågor. Backa teater är totalt gränsöverskridande med sitt utforskande av mänskliga behov och har dessutom en fot med i ett lekfullt dansverk på Regionteater Väst byggt på pjäsernas pjäs Hamlet medan Folkteatern kokat ner romanen om Jane Eyre till ett par timmars sceniskt överdåd om galenskap. Bakom dem alla lurar den eviga frågan – att vara eller inte … Läs mer

Vackrare än vackrast

Dans: Third Movement – Gun Lund
Vinjettbild

Gun Lunds senaste föreställning på 3:e Våningen, Third Movement är något av det vackraste jag sett. Jag skräder inte orden, det blåser en vind genom hela lokalen, som hämtar ursprung i fem vitmålade paraboler (får jag mig berättat), som, samtidigt som de genom reflektionerna från det svarta golvet ger intrycket av att sväva i luften, utgör fem dansares ”hem”, det enda de har att hålla sig till. Läs mer

Mödraskap med charm och allvar

Backa teater – DNA (Dansa nära anhörig)
DNA, Backa teater. Foto Ola Kjelbye

Nu har det avslöjats vad slags föreställning som skapats under rubriken DNA i betydelsen Dansa Nära Anhörig. Det är Backa Teaters senast sjösatta projekt. Om mina förväntningar var nollställda så blev upplevelsen desto höggradigare. Roligt, charmigt, rockigt, kärleksfullt mot en avgrund av  allvar i botten. Det handlar om mödrar. Läs mer

Slitningarna före stillheten

Göteborgsoperans danskompani – Stoic, Solo Echo

Bibliotekets hyllväggar är rejält igenslammade. Själva rummet är en utställningshall. Besökare och monument går i ett, går i grått. Sociala gester utförs. Första entrén görs av ett par som beskriver ett sexualiserat ställningskrig det må vara få förunnat att kunna mäta sig med. Läs mer

Kroppen som naturkraft

Dans: Carmen Olsson – Vågar vi blunda

Kan man dansa en doft eller snarare minnet av en doft? Buto-dansaren Carmen Olsson har tillsammans med konstnären Åsa Herrgård och pianisten Harald Svensson skapat ett andra verk på temat med premiär nyligen på 3e Våningen i Göteborg. Till helgen återuppstår verket i konsthallen på Bohusläns museum för att i mars 2019 gästa Japan. Läs mer