Polisromanen, samhället och politiken; tre nedslag

Gunilla och Rolf Börjlind: Nattens öga, Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt: Skulden man bär, Arne Dahl: I cirkelns mitt

Martin Becks uppdykande i deckargenren innebar födelsen av den svenska polisromanen där begreppet ”pussel” byttes mot ordet ”spänning” i en mycket bredare bemärkelse. Utomlands hade det funnits förebilder, tex. Ed Mcbain. Idag lever pusseldeckaren visserligen kvar i nästan ursprunglig form, som i Läckbergs serie från Fjällbacka, men den svenska polisromanen (i tex Henning Mankells böcker om den depressive polisen Kurt Wallander) speglar så mycket mer än brottet – personliga relationer, samhällsklimat, systemkritik och en tydlig filosofisk tendens att utröna begrepp som ond och god. Jag vill påstå att polisromanen använder brottet för att beskriva det som andra romaner beskriver utan brottet som läsartrigger. Läs mer

Intill och utöver det orimligas gräns

Lars Kepler – Spindeln
Paret Ahndoril fotograf: Karl Nordlund

För nionde gången nedkommer författarparet Alexandra och Alexander Ahndoril, signaturen Lars Kepler, med en kriminalroman där den superkompetente polisen Joona Linna är huvudperson med gott stöd av sin lika smarta som effektiva side-kick Saga Bauer. Läs mer

En vrede bortom all vrede

S A Cosby – Rakbladstårar

Två män, en svart och en vit, ger sig ut för att hämnas sina båda söner som blivit mördade i kallt blod. Det blir en resa välsignad i blod och vrede med inslag av nästan episka scener av våld. Och det är en bok som drivs fram av ständiga konflikter i högt tempo.
Men, och det är ett viktigt men när det gäller S A Cosbys böcker, det finns där inte för sin egen skull. Läs mer

Feelgood för gubbar

Jan Guillou – Den som dödade helvetets änglar
Foto: Anna-Lena Ahlström

Får man skriva hur som helst? Göra vilka tidshopp som helst och till exempel använda sig av fantasyinslag i en annars helt realistisk roman? Får man byta stilart, genre och perspektiv mitt i berättelsen? Ja. Som läsare behöver jag inte följa med. Jag kan alltid lägga ner boken. Läs mer

Skicklig persontecknare

Elly Griffiths – Mordkonsulten
Elly griffiths författarfoto - sara reeve

Var får de allt ifrån författarna som skriver kriminalromaner? Alla, ibland märkliga, metoder som de låter sina fiktiva mördare ta död på sina offer med? Elly Griffiths, som själv i litterär form hunnit ta död på en hel hög personer kommer med ett intressant svar på frågan i sin senaste roman Mordkonsulten. Läs mer

Maj Sjöwall var en stilbildare

Bild: Maj Sjöwall.

Det glesnar i leden av internationellt stora författare i vårt land. Nu är det Maj Sjöwall som har lämnat oss, en av författarna bakom den framgångsrika och genreskapande krimserien ”roman om ett brott”. Maj Sjöwall var en kvinna som förtjänade alla lovord, både för sitt författarskap och sina översättningar. Läs mer

En kort bagatell

Deon Meyer – Kvinnan i den blå slängkappan
Deon Meyer, Foto: Sofia Runarsdotter

Författaren Deon Meyer har i över tio år skämt bort oss med högkvalitativa kriminalhistorier från Sydafrika. Men årets bok Kvinnan i den blå slängkappan är inte en ”vanlig” Deon Meyer-bok. Det är en text, en berättelse, skriven på beställning för den holländska deckarveckan 2017 (Spannende Boekeweek) där en internationellt känd författare varje år bidrar med en berättelse i kortformat, här 151 sidor, som delas ut gratis i landets bokhandlare under festivalen. Läs mer

Folkhemsmys i deckarformat

J.G.N. Bergfors – I dunklet döden
bokomslag

En retrodeckare kallar förlaget denna bok. Och det är det verkligen. Den flörtar ogenerat med alla som vurmar för det svenska femtiotalet. På ytan är det en ganska snäll deckarhistoria, poliserna i det lilla gruvsamhället Norberg står i centrum och i bakgrunden skymtar kalla kriget och rymdkapplöpningen. Men deckargåtan känns mest som en ursäkt för frossandet i femtiotalsnostalgi. Här droppas designreferenser på var och varannan sida. Läs mer

Hill i högform

Reginald Hill – Dödens bok
Bokomslag

En del författare är som ostaffärer. De saluför samma vara, fast i olika varianter. Den här boken är väl lagrad, i alla bemärkelser. Läs mer

Den dystre deckarens väg till global framgång

bokomslag

1991 är ett omvälvande år i svensk litteraturhistoria. En stapplande svensk bokmarknad får sitt stjärnskott och dörrarna slås upp på vid gavel för det som idag kallas det svenska deckarundret, ett fenomen som ofta går under den guldkantade genrebeteckningen Schwedenkrimi och Swedish Crime Fiction inom den mäktiga tyska respektive anglosaxiska bokmarknaden. Läs mer