En tyglad Tartuffe söker sammanhang

Göteborgs stadsteater – Tartuffe

Molière, född Jean-Baptiste Poquelin har med sina komedier präglat den franska och internationella teatern i århundraden. 1643 var den då 21 årige Molière en av grundarna till det kortlivade teatersällskapet L’Illustre Théâtre, men det var med sin flitigt turnerande teatergrupp La Troupe de Molière som han fick sitt erkännande. Han kom att tas under den franske kungen Louis XIV:s beskydd och fick därigenom möjligheten att skapa sig en hemvist för sin teater på Théâtre du Palais-Royal. Läs mer

Kafkastämning på kontor

Göteborgs stadsteater – After Work

Som en skräckfars, där Sofia Fredén återkommer till temat vinna eller försvinna, framstår hennes nyskrivna pjäs After Work, som haft urpremiär på Göteborgs Stadsteater. Julee Cruise´s Twin Peaks-stämda hit Floating och Peter Svenzons robotlika koreografi fångar upp den surrealistiska stämningen och anger formen. Man både skrattar och våndas och känner sig snart som i ett Kafka-land. Läs mer

Cirkus Osten triumferar

Göteborgs Stadsteater – I Annas garderob

Suzanne Osten kan något mycket få svenska regissörer kan: sätta scenen i rörelse i egenskap av ett myller ur varenda skrymsle – ett kreativt kaos skulle någon säkert vilja kalla det. Så även i föreställningen I Annas garderob som arbetar med två centrum: Läs mer

Flotte på villovägar

Göteborgs Stadsteater – Flotten

Göteborgs stadsteater vimlade av forna medarbetare, när höstens första premiär betydde att slå följe med en uppdatering av pjäsen Flotten på sin färd mot Lycksalighetens ö och dess två efterföljare. Publiken var tryfferad med särskilt inbjudna skådespelare som en gång varit med i Kent Anderssons och Bengt Bratts ”Göteborgstrilogi” i slutet av 1960-talet, särskilt nyfikna förstås på hur Mattias Andersson lyckats förhålla sig till sin namnes epokgörande verk. Läs mer

Lysande teaterkonst

Göteborgs Stadsteater – Sylvi

Känsla kontra förnuft ingår ett dialektiskt förhållande i mycket av det borgerliga 1800-talets dramatik. På Göteborgs Stadsteaters stora scen, i en scenografi som talar operaspråk och en koreografi som driver med det ceremoniella i överklassens umgängesvanor, gör Nina Zanjani stor konst av rollen som ung kvinna som av omständigheterna drivs mot undergången. Läs mer

Handelsförlamning

Teater: Arthur Miller – En handelsresandes död

Vilken är världens bästa pjäs? Hamlet eller Handelsresanden?  Efter Göteborgs Stadsteaters föreställning lutar man åt den senare, Läs mer

Fångad i ett folkhem

Iscensättning: Ja tack! – Teater: Kikkiland

Jag hade aldrig hört Kikki Danielsson tidigare. Definitivt inte live och knappast annars heller. Hennes framförande av sina stora hits övertygar emellertid med en gång: med suverän timing, en bärighet i schlagertexternas solklara sammanhang, som hon tveklöst ”sätter”. Läs mer

Nere i samhällets mörka källare

Teater: Elfride Jelinek – Faust och Faustin and out

Bild från föreställningenTre och en halv timme passerar lätt inför ett scenario där så mycket utspelas och ordflödet piskar som hagelskurar.  Nobelpristagaren Elfriede Jelinek har frångått sina principer att skriva på beställning och skapat en pjäs där Goethes Faust varvas med hennes egen mörksyn av dess innebörder. Läs mer

Backa teater sätter sina spår

Två namn, förknippade med fenomenet Backa Teater i Göteborg, är nu aktuella på andra scener. Det är dess förre och förste konstnärlige ledare Eva Bergman, som sätter upp en mycket göteborgsk Pygmalion på Göteborgs stadsteater. Det är hennes efterträdare på Backa Teater, Mattias Andersson, som på Dramaten vidgat sin undersökning av tillståndet i Sverige från hemstaden Göteborg till hela landet i föreställningen The Mental States of Sweden.  Två högst egensinniga uppsättningar. Läs mer

Ett magnifikt självmord

Pressbild Tre systrarEn klassiker kännetecknas av, att den utan större åtbörder talar framåt, så att även den nya tiden blir belyst. Det märkliga är då att den, just för att den är skriven för länge sedan, kan förtydliga det nuvarande som fortfarande ligger i dunkel. Läs mer