Uppgifterna

I fredags var det ”Kulturnatta” och var vore det lämpligare att fira en sådan begivenhet än på Stadsteatern, där jag lärde mig vörda kulturen på 1950-talet. Läs mer

Apatiska för nybörjare

Jonas Hassen Khemiri slog igenom med dunder och brak med romanen Ett öga rött som snart hamnade på scenen. Jag såg den i en bejublad föreställning på Angeredsteatern. Sedan har han visat ett par mindre lyckade försök (tycker jag) innan han nu är tillbaka i mittfåran med pjäsen Apatiska för nybörjare på Folkteatern. Jag kom sent iväg på den och upptäckte att den bara går ett dussin gånger till. Jag föreslår er att ta svängen om Järntorget. Missa inte denna föreställning! Som man kan förstå av titeln är det de apatiska barnens öden som har satt fart på Khemiris penna och gjort det med besked. Med en dåres envishet bankar han in sitt budskap. Läs mer

Antigone

Efter ett antal gemensamma workshops bestämde sig Göteborgs Stadsteater och Tanzanias Parapanda Theatre Lab för att producera en gemensam teateruppsättning. Det blev Antigone av Sofokles, som nu alltså har haft premiär på Stadsteaterns Nya Studion. Läs mer

Påklädaren

Den engelske dramatikern Ronald Harwoods pjäs Påklädaren ( The Dresser) hade sin urpremiär i Manchester 1980. Det är längesedan. Men på något vis känns den ännu äldre än så. Den handlar om ett resande teatersällskap som far runt i Storbritannien och ihärdigt, med knappa resurser, spelar en stående repertoar av Shakespearepjäser. Det är under andra världskriget, och föreställningarna riskerar ständigt att avbrytas av flyglarm och bombanfall. Läs mer

Skänk mig snarast sonsöner

Den tyske dramatikern Thomas Jonigks pjäs Skänk mig snarast sonsöner spelas på Nya Studion som en hektisk, tragiskt absurd fars. Men det är förstås de realistiska bitonerna som gör den drabbande och tänkvärd. Läs mer

Yahia Yaïch amnesia

Plötsligt hyschar folk i salen. Jag fattar först inte varför. Lamporna har ännu inte släckts och scenen är helt tom – svart, djup, mörk. Sedan ser jag dem: män i svarta kostymer och vita skjortor, och sobert klädda kvinnor – också de i svart. De har ljudlöst uppenbarats på båda sidor om oss. I en lång rad skymmer de utgången. De låter blickarna svepa över oss i publiken – ler oroväckande förföriskt mot oss. Det är alldeles tyst i salen när de svepande rör sig fram mot scenen och ställer sig på led framför den med ryggarna mot oss. De stirrar in i mörkret som om de ser något där som vi inte ser – något fascinerande, en betydande händelse… Kanske ser de revolten som snart kommer att ske. De vänder sig om och riktar återigen sina gåtfulla leenden mot oss innan de glider upp på scenen. Läs mer

Astronauten som inte fick landa

Recension av en pjäs av Bea Uusma Schyffert
Dramatisering: Emma Broström
Premiär på Backa Teater 2 september 2011 Läs mer

INTO/ OUT OF LANDSCAPE

Koreografi och dans: Claudia Garbe
Dramaturgi och Grafik: Ingolf Watzlaw
Ljus: Wassan Ali

Spelades 9-11 juni 2011 på LaborGras i Berlin. Läs mer

TRYING TO BE REAL #3 – BEINAHE TANZ

Av: Luzius Heydrich och Juliana Atuesta
Teknik: Oliver Szewc
På scen: Edith Draxl, Andrea Fischer, Madeleine Lissy, Astrid Ranner och Robert Rauch.

Visades 5 och 6 juli på Theaterdiscounter i Berlin. Läs mer

EVERY SINGLE DAY

Koncept/koreografi: Toula Limnaios
Musik: Ralf R. Ollertz
Ljusdesign: Jan Langebartels
Kostym: Antonia Limnaios och Toula Limnaios
Dans/utformning: Maria de Dueñas López, Hwan Hee Hwang, Amit Preisman, Mayra Wallraff, Frenando Balsera Pita, Alexander Carrillo Ahumada och Antonios Vais

Premiär var 29 juli 2011 på Halle Tanzbühne i Berlin. Läs mer