Sinnrik summering av ett våldsamt sekel

Dramaten – Europeana
Europeana av Patrik Ouředník Dramaten 2023 Bearbetning och regi: Mattias Andersson Scenografi och kostym: Ulla Kassius

Det är som ett modernistiskt konstverk. Utan hänsyn till kronologi eller tydlig berättarstruktur duttas iscensatta texter om ett århundrade upp på scenen där färgerna utgörs av ett dussin skådespelare, musik och rekvisita. Vad som  numera får mig till teater i Stockholm är ett nytt oförutsägbart verk av teaterchefen själv, göteborgaren Mattias Andersson. Läs mer

Välgjort på tema brott

Dramaten – Nordic crime, Mattias Andersson
ur Nordic Crime, Dramaten

Konsten att få teatern att äta sig in i verkligheten på ett adekvatare sätt än filmmediet är vad regissören, dramatikern, teaterchefen Mattias Andersson utvecklat till något av en egen genre.
Hans senaste verk, Nordic Crime, om förövare och offer, har ersatt våldsamma bilder med något av en filosofisk värdegrund. Läs mer

Scenkonst som gör upp med samtiden

Om tre aktuella pjäser, på Dramaten och Göteborgs stadsteater
ur Yttersta minuten

Sällan eller aldrig har väl en teaterföreställning varit så oförutsägbar som den Mattias Andersson öppnat Dramatens stora scen med efter pandemistoppet. En kan fråga sig vad han själv hade för föreställning om resultatet när han planterade iden om Den yttersta minuten i sin ensemble.

Och när det gäller valet av pjäs på Lilla scenen tajmade premiären på Tillbaka till Reims precis den tyska valutgången och kan måhända något lätta på pjäsens oroande politiska resonemang.  Slutspel på Göteborgs Stadsteaters Studio är ett pålitligt kort ur det surrealistiska pjäsförrådet. Läs mer

Ännu ett mästerverk

Backa Teater – Vi som fick leva om våra liv
ur fäöreställningen

Mattias Andersson knyter ihop sin Backa-säck med ett mästerverk i var ände, från Brott och Straff till den nu aktuella Vi som fick leva om våra liv. (Vart nu det lilla ”om” tog vägen.) En föreställning som på ett genialt vis sätter fingret på frågan vad det är att vara människa. Läs mer

Skuggspel som bjuder motstånd

Backa Teater – Skuggorna av Mart
bild ur föreställningen - foto Ola Kjelbye

Ett drama med fyra tydligt profilerade roller har Mattias Andersson lyckats omvandla till ett sex-hövdat verk, där identiteterna korsats, förnyats och nutidsanpassats. Mycket skiljer sig från den källa varifrån historien hämtats och somligt bjuder motstånd. Läs mer

Omtumlande Dramatenrunda

Dramaten x 3, Uppenbarelsen, När det kommer till kritan, Oidipus och Antigone
ur När det kommer till Kritan Foto Sören Vilks

Några av Västsveriges lysande exporter till Stockholms teatrar firar nu triumfer på Dramaten. På två dygn lyckades Britt Nordberg pricka in tre nyproducerade guldkorn, Mattias Anderssons Uppenbarelsen, Andreas T Olsson i Niklas Rådströms monolog När det kommer till kritan samt Reine Brynolfsson som Oidipus. Omtumlande och imponerande. Läs mer

Att stå utanför verkligheten

Det är anmärkningsvärt hur ett litterärt arbete redan i titeln lyckas upphäva en vedertagen förståelse av ett tillmäle, ’idiot’, för att vända det som brukar användas som ett okvädningsord till något som i stället bär fascination och åtråvärde av den allra yttersta dignitet, kort sagt närmar sig det ofelbara, näst intill gudomliga. Läs mer

Fucking good

Film: All we have is now Teater: Parzival, Krimradio, Utopia 2012

Alexandra DahlströmDet är intressant att se, hur en enskild konstnär för språket vidare, hur Alexandra Dahlström som en av de unga två i legendariska Fucking Åmål (Lukas Moodysson 1998), lyckas åstadkomma samma intensiva närhet i skildringen av ett tjejband på raka spåret mot framtiden. Läs mer

Flotte på villovägar

Göteborgs Stadsteater – Flotten

Göteborgs stadsteater vimlade av forna medarbetare, när höstens första premiär betydde att slå följe med en uppdatering av pjäsen Flotten på sin färd mot Lycksalighetens ö och dess två efterföljare. Publiken var tryfferad med särskilt inbjudna skådespelare som en gång varit med i Kent Anderssons och Bengt Bratts ”Göteborgstrilogi” i slutet av 1960-talet, särskilt nyfikna förstås på hur Mattias Andersson lyckats förhålla sig till sin namnes epokgörande verk. Läs mer

Ondskan som godhetens medspelare

Teater: Acts of Goodness – Mattias Andersson

Föreställningen Acts of goodness av Mattias Andersson skildrar vad som kan vara godhet i det lilla formatet, ungdomar och vuxnas upplevelser av godhet i vardagen. Läs mer