Kvalitet och spännvidd på västsvenska scener

Tre föreställningar – Hierarchy of needs, Efter Hamlet, Jane Eyre
Adel Darwish, foto Ola Kjelbye

Tre sceniska verk, som nyligen haft premiär på tre av västsveriges institutionsteatrar, bekräftar i hög grad en konstform som lever och söker.  I vitt skilda uttryck och former, för olika åldrar, visar de på möjligheternas gränslöshet i syfte att bearbeta stora frågor. Backa teater är totalt gränsöverskridande med sitt utforskande av mänskliga behov och har dessutom en fot med i ett lekfullt dansverk på Regionteater Väst byggt på pjäsernas pjäs Hamlet medan Folkteatern kokat ner romanen om Jane Eyre till ett par timmars sceniskt överdåd om galenskap. Bakom dem alla lurar den eviga frågan – att vara eller inte … Läs mer

Imponerande Norén-tolkningar

Göteborgs Stadsteater – Natten är dagens mor Folkteatern – Sanning och Konsekvens, Kliniken

Lars Norén har kommit att kallas skådespelarnas dramatiker. Hans pjäser har en enastående förmåga att förlösa ett gestaltande av mänskligt tillkortakommande, nu senast på Göteborgs Stadsteater. Deras nya uppsättning av 80-talspjäsen Natten är dagens mor imponerar i hela sin iscensättning från scenografi till regi och skådespeleri. Läs mer

Ta chansen att se!

Angereds teater gästar Folkteatern med tre monologer

Den som inte tagit sig ut till Angered för att där uppleva resultatet av det senaste teaterprojektet har nu chansen på Folkteatern vid Järntorget. Där gästar tom 10 maj Angereds Teater med sina tre nyskrivna monologer Bananhuset, Hemligt och Exil. Det finns många skäl att ta chansen.  Det är både angeläget och välspelat. Läs mer

Välkommet gästspel av danskompani

Gästspel: Raande-vos – Riskzon III, this is not Disneyland

porträtt av dansareTidigare i år utsågs den algeriska multiartisten Karima Nayts svenskproducerade cd Quoi d´Autre? till 2012 års bästa inom folk- och världsmusikgenren.  Söndagen den 10 november kunde man uppleva hennes röst- och rörelsemagi i koreografen Lena Josefssons dansföreställning  Riskzon III – this is not Disneyland  som äntligen kunde ses på gästspel i Göteborg – dessvärre bara med en föreställning. Läs mer

Fragmente

Folkteaterns uppsättning av Norénpjäsen Fragmente ingår i ett europeiskt teatersamarbete, för att skapa en ny levande samtidsrepertoar. Och ändå handlar den om Göteborg. Därför reagerar jag först häftigt på det massiva elände som framställs: “Är detta verkligen vår stad?! Kan det vara så illa här?!!” Läs mer

Vinter

På Folkteaterns lilla scen, den Vita scenen, spelas under våren Vinter. Det är en liten intensiv föreställning som spelas mycket nära publiken. Också rent bokstavligen. För scenen är golvet framför fötterna på oss. Jag sitter på första raden och har glädjen att se varje nyans i skådespelarnas ansikten. Så som man annars bara kan göra på film. Läs mer

Begravelsen

Teaterpjäsen Begravelsen är en fortsättning på Festen – den danska dogmafilmen som blev teater, och spelades på Folkteatern hösten 2003. Läs mer