scenkonst

topplänk.böcker

Klar som en fjällbäck

Jag läser Blonde, Joyce Carol Oates åttahundrafemtio sidor mastiga berättelse om hur den unga Norma Jeane Baker lever och blir till ikonen Marilyn Monroe. Åttahundrafemtio sidor om en smärtsamt jobbig barndom, en omskriven karriär och om en trasig människa.
Men så blir jag genom ett inslag i litteraturprogrammet Babel nyfiken på den Vietnameskanadensiska Kim Thúys debutroman Ru, köper och läser den. Tar en liten paus i Blonde. Läs mer

Revolutionen i Egypten analyserad

Al-Qaidas ”andreman” Ayman al-Zawahiri skräder inte orden om Muslimska brödraskapet i Egypten i sina böcker Bitter skörd och Riddare under profetens mantel: ”Brödraskapets avståndstagande från väpnad kamp har gjort dem till renegater från kampens historia…” Läs mer

BODENPROBE KASACHSTAN

Av: Stefan Kaegi (Rimini Protokoll)
Konzept och regi: Stefan Kaegi
Video design: Chris Kondek
Musik: Christian Garcia
Scenografi: Aljoscha Begrich
Dramaturgi: Aljoscha Begrich och Juliane Männel
Ljusdesign: Sven Nictherlein
Översättning och övertexter: Franziska Zwerg (ty./ryska), Amanda Crain (eng.)
På scen: Elena Panibratowa, Gerd Baumann, Heinrich Wiebe, Helene Simkin och Nurlan Dussali.

Premiär var 27 april 2011 på HAU 2 i Berlin. Läs mer

BEST OF 100º BERLIN

BEST OF 100º BERLIN – PRÄSENTATION DER PRÄMIERTEN FESTIVAL-INSZENIERUNGEN:

SKYPE DUET av Brina Stinehelfer/Per Aspera Productions

15’000 GRAY av machina eX (Anne Fries, Robin Krause, Nele Lenz, Lasse Marburg, Laura Naumann, Mathias Prinz, Yves Regenass, Laura Schäffer och Philip Steimel)

DANCE AND SHORT FICTION av Christopher Felix-Hahn, Lina Hermsdorf och Jan Rohwedder

Dessa tre föreställningar, som tillhör de fem bästa, juryutvalda, vid årets 100º – Berlins årliga festival för fria teatergrupper – spelades alla under loppet av en kväll,19 och 20 april 2011, på HAU 3 i Berlin. Läs mer

Språkspel om undergången

Eva Kristina Olsson säger ”ejder” ofta, både genom författarskapet och i nykomna diktsamlingen Ejdervita. Naturligtvis är hon medveten om att ordet framkallar bilder av utskärgårdens kobbar och fjärdar med vingsplatter på läsarens inre näthinna. Läs mer

KONTORISTERNA

Av Murray Schisgal
Stationen gästspelar på teater Jaguar 2011-05-06
Regi och övesättning Johan Aksell
I rollerna: Tove Strandell och Henrik Myrberg Läs mer

TESTAMENT

Koncept: She She Pop
Scenografi: She She Pop och Sandra Fox
Kostym: Lea Søvsø
Musik: Christopher Uhe
Ljus: Sven Nictherlein
Ljud: Florian Fischer
Av och med: Sebastian och Joachim Bark, Fanni och Peter Halmburger, Mieke och Manfred Matzke, Lisa Lucassen, Ilia och Theo Papatheodorou, och Berit Stumpf.

Spelades 5 april 2011 på HAU 2 i Berlin. Premiär var 25 februari 2010. Läs mer

ZWEI – EINE RITUALSCHLACHT

Idé och utformning: Teaterkollektivet ”Turbo Pascal”
Musik: Friedrich Greiling
Scenografi och kostym: Magda Willi
Dramaturgi och produktion: Doris Enders
Regiassistens: Golschan Ahmad Haschemi
Scenografi assistens: Alexei Fittgen
På scen: Veit Merkle, Frank Oberhäußer, Eva Plischke och Livia Schoeler

Premiär var 31 mars 2011 på HAU 1 i Berlin Läs mer

RUHRTRILOGIE

Tal der fliegende Messer (del 1) / Cinecittá Aperta (del 2) / Der perfekte Tag (del 3)

Text och regi: René Pollesch
Scenografi: Bert Neumann
Kostym: Nina von Mechow
Kamera: Ute Schall (del 1+2) och Andreas Deinert (del 2)
Dramaturgi: Aenne Quiñones
Ljus: Frank Novak
Sufflös: Tina Pfurr
På scen: Inga Busch (del 1+2), Christine Groß(del 1+2), Nina Kronjäger (del 1), Martin Labarenz (del 1+2), Trystan Pütter (del 1+2), Volker Spengler (del 1+3), Catrin Striebeck (del 2) och Fabian Hinrichs (del 3). Läs mer

Förkroppsligade den amerikanska drömmen

”Four score (tjog) and seven years ago our fathers brought forth upon this continent a new nation, conceived in Liberty, and dedicated to the proposition that all men are created equal.”

Detta är inledningen till något av världens mest berömda retorik: Abraham Lincolns två minuter långa gettysburgtal. (87 år sedan unionens grundande – uttrycket ”fyra tjog och sju år” är i USA ett retoriskt knep). Det väsentliga med raden är att den slår fast det andra krigsmål för inbördeskriget som Lincoln alltmer betonade: slaveriets avskaffande, inte bara unionens bestånd. Läs mer