En bok som bör läsas

Eija Hetekivi Olsson – De unga vi dödar
författarporträtt

När Eija Hetekivi Olssons debutroman Ingenbarnsland kom ut år 2012 belönades den med Katapultpriset och nominerades också till Augustpriset. Men framför allt blev dess huvudperson Miira, den tuffa tjejen från Gårdsten, älskad och beundrad för sitt mod och sin uppdrivna känsla för samhällets strukturella orättvisor. Det gällde de skilda materiella villkoren och sociala förutsättningarna för förortens människor jämfört med de bättre bemedlade i innerstaden, men också hur kvinnors villkor var så systematiskt sämre än männens. Läs mer

I Trollhättan däremot IX

Tuula Polojärvi

Då var det dags av runda av mina krönikor om Trollhättan. Inte för att historien om Trollhättan slutar utan för att jag tycker att jag är klar, att jag täckt upp det jag ville med mina krönikor om min hemstad. Och med förhoppningar och aningar om bättre tider för stan; ökad integration, ett nytt fint torg, byggandet av nya lägenheter, en ny stor fin skola – Sylteskolan – som snart är färdigbyggd och stadsbor med gott hjärta som välkomnar de nya eleverna från Kronan. Inte alla kallar det nya politiska beslutet att flytta elever från Kronan till fem andra skolor i så kallade bättre områden för ett misslyckat socialt experiment. Läs mer

I Trollhättan däremot VIII

Tuula Polojärvi

Skolverket får inte lämna ut information om olika skolors resultat. Vad gör detta för det så kallade fria skolvalet? Hur ska någon kunna välja då underlag för ett val inte finns? I Trollhättan föreslår man nu också att det ska läggas ned två skolor samt att Kronan skolas 4 – 9 klasser ska få gå på andra skolor i stan, kvar blir lågstadiet på Kronan. Vad är det för fritt skolval när man styr var eleverna hamnar genom att helt enkelt lägga ned skolor och delar av en skola och på så sätt tvinga elever att flytta till andra skolor trots att de och deras föräldrar vill att de ska få gå kvar? Ja, är de föreslagna nedläggningarna bra eller dåliga? Läs mer

I Trollhättan däremot V (fem)

Tuula Polojärvi

Några veckor innan nyår började smällandet av raketer igen på Kronogården. Det var sammandrabbningar med polisen, stök i allmänhet alltså inget nytt under solen, så här har det ju varit i många år nu. Hunden och vi for ut till landet så fort vi fick ledigt. Vår hund har ont av fyrverkerierna. På nyår invigdes det nya torget, det blev väl fint men vad ska vi med det till? Än så länge är det tomt på verksamhet. Ett öde torg i en stad som sakta töms på butiker, de flyttar ut till köpcentrumet utanför stan. Men dock ett nytt år med nytt hopp om förändring. Läs mer

Poetisk rapport från skolans värld

Daniel Blixt – Utvecklingssamtal

Skolan är sedan länge ständigt i fokus för samhällsdebatten, läroplaner och lärare diskuteras i media och Sverige hamnar allt längre ner på diverse listor, bland annat enligt den så kallade Pisarapporten. Samtidigt som vårt östra grannland Finland håller sig kvar i toppen av dessa topplistor. Varför ser det ut så? måste man fråga. Läs mer

Vinterbetraktelse över en ojämlik skola

I skymningen en snöig januaridag sladdar en buss förbi mig. Långsidorna pryds av annonser för ett läxhjälpsföretag. Jag ser ett rött varumärke och det föregivna vittnesmålet från en elev som förkunnar att med hjälp av den inhyrda studiecoachen har det blivit möjligt att uppnå något som inte hade varit möjligt annars. Inte ens i elevens vildaste föreställningsvärld. Läs mer

Mer om välfärden

Debattens vågor går höga om privatiseringen av driften och höga vinster vad gäller vård, omsorg och skolor. Läs mer

Tonårsrevolt under kommunismen

bokomslag

bokomslagI Nikolai Groznis roman Wunderkind hamnar vi på en skola för begåvade, när kommunistregimen fortfarande med okänslig järnhand styrde livet för Bulgariens invånare, och mot slutet nere i katakomberna bland stadens ”utslagna” individer under gatorna i Sofia. Läs mer

Skolan – ett viktigt politikområde

Skolan. En arena för kunskapsinhämtning, men också det ställe där vi skolas till samhällsmedborgare. En institution som kan vara det kanske kraftfullaste verktyget i strävan efter att skapa ett jämställt samhälle med samma chanser för alla – men som också kan vara en sorteringsstation som för alltid bestämmer vem som blir vem. Läs mer

Begränsa inte barnens möjligheter

Utklädning

UtklädningAmbitionerna finns där och styrdokumenten säger att det är förskolans uppgift att motverka traditionella könsroller. Men vad gör man då om barnen säger att pojkar inte kan leka med dockor och att de inte får dansa – för det har deras föräldrar sagt. Läs mer