En Shakespeare för alla tider?

Folkteatern – Romeo och Julia
Romeo och Julia Folkteatern

Kan inte sägas annat än att William Shakespeares pjäser är stryktåliga. Många frågor uppstår dock på den snabba vägen utmed Frida Röhls och Magnus Lindmans uppsättning av den odödliga tragedin Romeo och Julia. Det har inte oväntat strukits rejält i ursprungstexten, utan även lagts till text från andra diktare, därtill ytterligare två Julior i ett lite svårbegripligt syfte att göra henne mer begriplig. Att man bibehållit inslaget av goda sångare och musiker på scenen är välkommet. Det hela är en luftig, stundom lustig föreställning. Läs mer

Magnifikt gestaltad Prospero
i komiskt laddad Stormen

Stormen av William Shakespeare på Bohus Malmön
Stormen på Bohus Malmön

Ett storslaget skådespeleri i ett exklusivt scenrum mellan himmel och hav väntar den som uppsöker årets teaterföreställning i Stallebrottet på Bohus Malmön. Ett spel på en ö om en ö mitt i stormens öga kunde man tänka. När Prospero mot slutet säger farväl till sin magikerroll har det tolkats som Shakespeares eget avsked till teatern. Men Lisbeth Johanssons förnämliga gestaltning av rollen väcker inga sådana överförbara tankar. Och väl är det. Läs mer

En magikers avsked

Orionteatern – Stormen
Stormen Orionteatern

Det är inte bara Prospero i den som kommit att kallas Shakespeares avskedspjäs som bryter trollstaven som ett farväl från sin magikerroll. Också den högst levande teaterlegenden Peter Oskarson tycks ha gjort den rollen till sitt avsked till teatern. Om man får tro honom själv efter en av Orionteaterns föreställningar av just Stormen, som spelar ännu några dagar som något av ett familjeprojekt till minne av dockteaternestorn Michael Meschke, då merparten av rollerna görs av just dockor. Läs mer

Magnifik Otello i modern kostymering

Göteborgsoperan – Otello
Otello

Verket inleds med en musikaliskt kraftfull masscen av firande invånare på ön Cypern. Ett sjöslag är vunnet och hjälten Otello är i antågande, oskadd ur stormen. Ett fylleslag utbryter. Snart vänds dock allt till ett eskalerande avunds- och svartsjukedrama med ett för Shakespeares tragedier typiskt alla-dör-på slutet-slut. Men först en av operavärldens mest hyllade kärleksduetter, fint framtonad av Michael Weinius och Julia Sporsén som Otello och hans hustru Desdemona, ensamma under natthimlen. Därefter går det undan! Läs mer

Små teatrar som satsar klassiskt

Ola Karlberg

Kan man tala om en nära-teatern-upplevelse? Göteborg är gynnad med teatrar för både barn och vuxna på små scener, varav jag lyckats fånga ett par i flykten. Den ena en soloprestation av stora mått av en modern klassiker, Raymond Queneau’s Stilövningar, den andra en grovt bantad upplaga av en 400-årig klassiker, Shakespeares Macbeth, visserligen anpassad till skolföreställning men ges också ett fåtal gånger som kvällsföreställningar för allmänheten. Så håll utkik. Läs mer

Maximalism med råge  

Göteborgs Stadsteater – Stormen (KonstAB)
Ur föreställningen Stormen på stadsteatern

Extremt fritt efter Shakespeare är ingen överdrift, kan konstateras efter ett möte med uppsättningen av Stormen på Göteborgs stadsteaters lilla scen.  Teaterkollektivet KonstAB lever med råge upp till sin egen målsättning om det ”totalt annorlunda”, som denna maximalistiskt expressiva bearbetning av Stormen sannerligen är,  vare sig den tolkas som en illusion och/eller spegel av en verklighet. Läs mer

Teatern finns kvar

Teater: En vintersaga – William Shakespeare
Vinjettbild:

Grunden ligger kvar från Dogville, när den ikke-existerande ridån går upp för En Vintersaga: belysningen rakt uppifrån, de vackra taklamporna, fläktarna… Läs mer

Bra och mindre bra scenhöstvecka

Vad kännetecknar en bra kör? Att tala om Svenska Kammarkören som ”bra” blir  snudd på oförskämt, den är en kör av världsklass. Läs mer