scenkonst

topplänk.böcker

En kunglig affär? af Klintbergs dokumentär raffinerar umgängeskonsten

Karin af Klintberg – Kungen
Kungen Karin af Klintberg

Det råder inte tvivel om, att Karin af Klintberg legat på som en iller för att övertyga hovstaten om det gagneliga i att ge henne tillstånd att porträttera vår monark genom en serie närgående men sobert genomförda intervjuer.

Det gjorde den alldeles rätt i och det råder heller ingen tvekan om, att Carl XVI Gustaf funnit bekantskapen tilltalande och att det varit på håret att han låtit fördämningarna brista för att äntligen få säga ’som det är’ men så sker naturligtvis inte. Filmen är, vid sidan av så mycket annat, ett lysande exempel på hur man håller stilen, distansen eller varför inte säga ’masken’ – även om han vid ett par tillfällen låter undslippa sig ett par yttranden i stil med

– för fan, det hade jag nästan glömt! Läs mer

En egensinnig roman

Julie Otsuka – Simmarna
Julie Otsuka

Vad är en simbassäng? Allt och lite till, ska det visa sig. Åtminstone för ett gäng människor som frivilligt tillbringar många timmar, vissa dagligen, i underjorden, i en bassäng som är ett undantagstillstånd, ett anstånd från världens larm och krav ovan jord. De säger att om de inte på länge varit och simmat, så blir många av dem griniga och sämre fungerande varelser i sina vardagsliv. Läs mer

I känslan av överflöd –
En solokonsert med världstenoren Lawrence Brownlee

GöteborgsOperan – En hyllning till Pavarotti
en hyllning till Pavarotti

Det är med en särskild känsla av lyx och överflöd man slår sig ned för att avnjuta en solokonsert med en sångare och hans ackompanjatör från Operans stora scen. I ett program som samtidigt är en hyllning till en av de största: Luciano Pavarotti. Konserten bygger på den mästaren själv framförde 1988 på Lincoln Center i New York. I Göteborg är Brownlee ledsagad av Opernas konstnärlige ledare, Henning Ruhe, som sitter vid flygeln. Konserten ingår i en serie kallad Grandi Voci, Storslagna Röster och det är första gången Lawrence Brownlee gästar Sverige. Läs mer

Kraftprov på gyllene klot

Göteborgs Stadsteater – Caligula
Caligula Stadsteatern

Albert Camus’ pjäs Caligula hade ett världskrig mellan tillkomsten 1938 och urpremiären 1945 i Paris. Året därpå gjorde Ingmar Bergman debut som teaterregissör med Sverigepremiär på den pjäsen på Göteborgs stadsteater. Ett år efter att krig åter uppstått i Europa uppträder en Caligula nu på samma göteborgsscen. I titelrollen en berömvärd Andrea Edwards, som utför ett rejält kraftprov, balanserande på ett jättelikt klot, likt symbol för den måne som är det enda denne maktgalne kejsare säger sig inte lyckats erövra. Läs mer

Ung Teater – Fantasi, humor och magi i ny scenkonst för unga

Regionteater Väst – Tre föreställningar
ur Forever Young

När skådespelaren Jan Coster griper mikrofonen och brister ut i megahiten The first cut is the deepest är det nog snarare Rod Stewart än låtskaparen Cat Stevens som är förebild. Coster gör det med sådan bravur att det med råge toppar Regionteater Västs nya föreställning för högstadiet, Forever Young. En i övrigt tämligen rörig och rolig komposition av scener med vuxenblivande som tema. Läs mer

Långsamt uppbyggd spänning

Eva Gussarson – Resa sig ur askan
Eva Gussarsson

Eva Gussarssons andra roman är en fristående fortsättning på den första. Väninnorna Marilyn och Felicity lever nu på en nedgången herrgård i de småländska skogarna och deras förflutna jagar dem i tankarna. När de hittar en illa tilltygad kvinna på en väg och tar med henne hem är det början på bokens intrig. Läs mer

Händelser vid vatten

händelser vid vattnet

Lassgård säger i en intervju och låter oerhört glad och smickrad över att få spela läkaren Birger.
– Jag skulle vara nöjd med att få spela tältpinne i detta svenska nationalepos.
På sätt och vis fick han det. Karaktären håller upp hela berättelsen och steg för steg öppnar sig det mörker som döljer sig under tältduken. Läs mer

I fullt förtroende – något om Göteborgs 46:e filmfestival

Intryck från Göteborgs filmfestival 2023

Efter över femton år i olika former av deltagande i GIFF, GFF – Göteborgs (Internationella) FilmFestival, som publik- och/eller biografvärd, som kritiker eller bara som vanlig biobesökare har jag ett stort förtroende för festivalen: jag vet att den kommer att bli bra. Filmutbudet kommer att vara bra, publiken kommer att vara glad och sprudlande, berusningen filmöverflödet för med sig kommer att stanna kvar i flera veckor framöver… Läs mer

I ett hus vid skogens slut

M. Night Shyamalan – Knock at the Cabin
ur filmen

M. Night Shyamalan försöker ännu en gång leverera en film på samma nivå som Sjätte sinnet, och ännu en gång blir man besviken på resultatet. Läs mer

Kvarnström tar publiken med storm

Göteborgsoperan – 2 dansverk: 12 songs & SAABA
Janine Kertge och Ane Brun i 12 songs. Foto: Tilo Stengel

Det är ogörligt att med blotta ord göra rättvisa åt ett sceniskt allkonstverk som det Kenneth Kvarnström låtit skapa utifrån 12 verk ur Ane Bruns sångskatt med henne själv sjungandes bland Göteborgsoperans danskompanis fenomenala danspersonligheter i en kostymrikedom designad Astrid Olsson och med musiken i Hans Eks erfarna dirigenthänder från orkesterdiket. Läs mer