Denna dödsbringande svartsjuka!

Göteborgsoperan – Cavalleria rusticana, Pagliacci

Svartsjukans demoner har intagit Göteborgsoperan och orsakat en helaftonskväll med passion, svek, hämnd, våld och död till musik som med kraft gestaltar verkens känslomässiga berg- och dalbana. Det handlar om italiensk opera med igenkännbara handlingar med vokal dramatik som kan få huden att knottra. Läs mer

Kvinnorna fick guldet att glimma

Göteborgsoperan – Rehnguldet
Anders Lorentzon som guden Wotan och i bakgrunden Katarina Karnéus som Fricka - foto: Mats Bäcker

Olafur Sigurdson som dvärgen Alberich är ett vokalt kraftpaket av stort mått. Det är kring honom som historien cirklar i första delen, Rhenguldet, av Richard Wagners Nibelungens ring, som Göteborgsoperan just sjösatt. Ingen lätt sak för den som ska få det att funka lika bra på scenen som i orkesterdiket. Att ta till humorn och tron på publikens fantasi kan hjälpa. Läs mer

Ett högkalibrigt äventyr

Göteborgsoperan – Ringaren i Notre Dame

Ett mäktigt, praktfullt, välspelat och känslofyllt äventyr.  Ringaren av Notre Dame på Göteborgsoperan är en fullträff som familjeupplevelse.  En mer lättillgänglig musikal har jag svårt att minnas.  Här konfronteras motsatser och fördomar. Körpartierna är mäktiga. Tempot högt. Rollbesättningen träffsäker. Därtill en högteknologisk scenografi som levandegör denna enorma katedral med hjälp av gigantiska ledskärmar. Läs mer

Operaverk som tändande gnista

Det våghalsiga operaprojektet Monstret i labyrinten blev under fem dagar Göteborgsoperans första presentation av ett verk av Jonathan Doves och mersmaken bet sig fast. Musiken, sången, dramaturgin, scenografin blev tillsammans ett kraftfullt uttryck för den kollektiva kraftens förmåga att ingjuta mod och hopp. Läs mer

Än är det lätt, än mycket tungt

3D – Dans på riksturné
vinjettbild

Dansare/koreografer på våra stora dansscener har roterat: Dorotea Saykaly (GöteborgsOperan) till Skåne, Sarah Bellugi-Klima (Skånes Dansteater) till Stockholm och slutligen Lea Ved (Kungliga Baletten) tillbaka igen till Göteborg! Läs mer

Danskonst i världsklass

Göteborgsoperan – S&S, två dansverk

Med orden mänsklig utsatthet och kroppslig besatthet låter jag sammanfatta de två nya dansverk, kallade S&S, av två mycket olika koreografer som Göteborgsoperans danskompani arbetat fram. Resultaten är hisnande och bekräftar skickliga dansares oändliga uttrycksförmåga. Läs mer

Filminspelning ger färg
åt mytiskt kärleksdrama

Göteborgsoperan – Ariadne på Naxos
ur föreställningen

Det är i grunden en dyster historia, det som blev Richard Strauss’ tredje opera på ett känt mytologiskt kvinnonamn, Ariadne, kungadottern som räddade Theseus ut ur labyrinten och flydde med honom till ön Naxos, där hon övergavs och där själva operan tar vid. Att muntra upp det hela med Fellinikryddad commedia blir till en nödvändighet. Sofie Asplund är anrättningens räddare. Läs mer

Vintertoner
i Norma, Gösta Berling och två körer

Reflektioner kring fyra scenkonsthändelser i Göteborg
Adam Lundgren, Anna Bjelkerud och Jakob Ekelund I Gösta Berlings saga

Jag lärde känna verklighetens Gösta Berling i en kvinnas gestalt. Hon var mor till min dotters bästa väninna i skolåldern och hon är den unga kvinnan i Tove Ditlevsens roman Wilhelms værelse (Wilhelms rum) där Malene, som hon heter i verkligheten, var älskarinna till författarinnans man. Mannen var den kraftfulle redaktören för Ekstra Bladet i Köpenhamn, Victor Andreasen, vars kvinnohistorier så vida överstiger kampanjmaterialet vi för närvarande omges av, att de senare kunde förpassas direkt till barnkammaren. Läs mer

Gott och ont på scenerna

Den goda människan i Suzuan – Jeanne d´Arc – The Phantom of the opera
Jeanne d'Arc. Foto: Ola Kjelbye

Fyra kvinnogestalter ur historia och dikt har intagit var sin Göteborgsscen – Kristina, Shen Te, Jeanne d´Arc och musikalens Christine Daaé. Ingen dålig kvartett. Tillsammans väcker de en rad frågor om godhet, kärlek och fanatism. Ändå är det en man som till sist ger mig en känslomässig kick. Fred Johansons operafantom gör mig andlös. Läs mer

Konst- och vindmetaforik med dansare i världsklass

Göteborgsoperan – Iconoclasm
bild ur föreställningen

”Dans speglar det samhälle i vilket det existerar” konstateras i Göteborgsoperans program till senaste dansverket, Iconoclasm. Det utgörs av två nyskapade verk som båda speglar samtidens tankegods – ekumenins backlash, dystopiska visioner och människans rädslor. Men framför allt uppvisar Iconoclasm en dansensemble i världsklass – igen. Läs mer