Färgstark musikalisk Säsongsfinal på Göteborgsoperan

Göteborgsoperan – Orkesterkonsert: I Nöd och lust med Göteborgsoperans orkester
Rickard Söderberg foto Karin Törnblom

Tankarna virvlar i ett försök att sammanfatta upplevelsen av föreställningen I nöd och lust på Göteborgoperan, när jag nås av nyheten att operans vd Christina Björklund tilldelas kunglig medalj för ”förtjänstfulla insatser som operachef”. Att Göteborgarna inte bara har anledning vara stolta över sitt operahus utan också måste vara rädda om det, var en hälsning till publiken från operasångaren Rickard Söderberg vid hans färgstarka ledning av Operans sista föreställning för säsongen, en orkesterkonsert med ”välkänd” filmmusik. Läs mer

Imponerande körarbete

La La Laleh Fredrik Berglund och Simon Ljungman

Om några ska hyllas för Göteborgsoperans tilltag att skapa en körkonsert på Laleh-sånger så är det själva arrangörerna som transformerat visor skapade av och för en ensam röst till att framföras av en flerstämmig kör på ett par hundra sångare. Även om det blir lite enahanda med ett pärlband sånger med likartade både tonspråk och budskap kunde jag inte annat än bejaka tilltaget att därmed locka en betydligt yngre publik än vanligt till Göteborgs fantastiska operahus. Bara att hoppas det ger avtryck också på husets ordinarie produktioner av opera och dans. Läs mer

Kreativ koppling med tre supersopraner och en gyllene tenor

Göteborgsoperan – Teaterdirektören, Jolanta
Teaterdirektören Göteborgsoperan

Man kan kalla det en lättsam operaafton med både skratt och vemodig eftertänksamhet till härlig, lättlyssnad musik, ledd av Aivis Greters, detta möte mellan två korta verk av österrikaren Wolfgang Amadeus Mozart och den 84 år yngre ryske tonsättaren Pjotr Tjajkovskij, djärvt tillrättalagt att fungera metaforiskt som ögonöppnare för konstens och inte minst blindhetens villkor och det med några av vårt lands främsta operaröster, för vad är det vi inte vill, vågar se i vår tid? Läs mer

Enkel och smärtsam skönhet i solokonsert –
i samtal med historisk horror i litteratur som minnesarbete

Göteborgsoperan – Entartete Musik
Kerstin Avenmo foto Mats Bäcker

Mest av allt är det starkt och ömtåligt glas man kommer att tänka på när man avnjuter Kerstin Avemos och Karin Holms väl genomförda konsert inom Göteborgsoperans serien av ’Stora Röster’ Grandi Voci. Avemos röst är dramatisk och fångande: tonerna tillåts ’spricka’ inbördes till en rad intressanta prisman, något att vila i och aktivt erfara på samma gång. Ett fåtal presentationer, sedan musik, framförandet ges ett lugn samtidigt som de dramatiska möjligheterna i materialet tas hundraprocentigt tillvara. Läs mer

Plågsam men enastående musikalisk fullträff

Göteborgsoperan – Peter Grimes
Peter Grimes

Den är inte bara stor till antalet, den är fullkomligt storslagen, Göteborgsoperans kör som har en så betydelsefull roll i Benjamin Brittens mästerverk Peter Grimes, som haft premiär i ny uppsättning på Göteborgsoperan. En lika plågsam som enastående föreställning, som inte precis gör det lätt att sympatisera med denne antihjälte, vars destruktiva karaktär Joachim Bäckström mycket tydligt tolkar. Det gör det också svårt att vilja förstå offerrollen Ellen, som Matilda Sterby så stolt ger uttryck för i framför allt en underskön aria i en av operans sorgligaste scener. Läs mer

Mästerlig romanssång av unikt urval texter

Göteborgsoperan – Grandi voci, Julia Sporsén
Julia Sporsén

I Göteborgsoperans satsning på att ge några av sina fenomenala sångare en aftons egen tid med publiken stod sopranen Julia Sporsén senast på tur. Det skedde med ett överraskande urval av huvudsakligen franska och ryska dikter samt ett längre utdrag ur Bellinis opera Il Pirata. Det blev en klangrik och känsloladdad romanskonsert med en härligt flyhänt Henning Ruhe vid pianot och en strängkvintett som extra bonus. Näst på tur i serien Grandi voci står ännu en publikfavorit, Kerstin Avemo. Läs mer

Ny och lekfull opera för en ung publik

Man Must Sing –Jag har aldrig känt så här för någon och det är inte en grej jag säger till alla, Göteborgsoperan – Häxan Hillary går på Operan
MAn must sing

Operakonsten, såväl klassisk som nyskriven, vänder sig nu i Göteborg till den riktigt unga publiken. Göteborgsoperan ger sig också ut på turné i Västra Götaland för att, med lekfull och humoristisk pedagogik med tävlingsinslag, sagotema och smakprov ur kända operor, förklara för de yngsta skolbarnen vad opera är medan det fria operakompaniet Man Must Sing satsar på mellanstadiet med en känslofylld och romantisk tolkning av förälskelse och svartsjuka i skolmiljö med helt nyskriven konstmusik av Maria Lithell Flyg. Läs mer

Drömmar som infrias
eller tragiskt dödar

Göteborgsoperan: Madame Butterfly & Charlie och Chokladfabriken
Madame Butterfly Adam Frandsen

Två storslagna uppsättningar, en opera och en musikal, avlöser nu varandra på Göteborgsoperans stora scen. Nypremiären i dagarna på Puccinis Madame Butterfly drog liksom 2016 fullt hus och stående ovationer. Charlie och Chokladfabriken fick dock vänta på mitt besök till mitten av spelperioden. Men nu, två kvällar i följd, två titelrollsbärare som imponerar och två väsensskilda berättelser om drömmar, som leder till i ena fallet högsta vinsten i det andra ett tragiskt självmord. Läs mer

Magnifik Otello i modern kostymering

Göteborgsoperan – Otello
Otello

Verket inleds med en musikaliskt kraftfull masscen av firande invånare på ön Cypern. Ett sjöslag är vunnet och hjälten Otello är i antågande, oskadd ur stormen. Ett fylleslag utbryter. Snart vänds dock allt till ett eskalerande avunds- och svartsjukedrama med ett för Shakespeares tragedier typiskt alla-dör-på slutet-slut. Men först en av operavärldens mest hyllade kärleksduetter, fint framtonad av Michael Weinius och Julia Sporsén som Otello och hans hustru Desdemona, ensamma under natthimlen. Därefter går det undan! Läs mer

Dagens danskonsts makalösa mångfald

Göteborgsoperans Danskompani – 12 songs, ima
ima Göteborgsoperan

Det är en sann gåva till Göteborgsoperans danspublik att återkomma med Kenneth Kvarnströms tekniskt fantasirika,  roliga och luftiga dansverk 12 songs med sångerskan Ane Brun och dirigenten Hans Ek. Att därtill få ännu ett nytt verk, ima, av koreografen Sharon Eyal blir sammantaget till en mäktig upplevelse av den samtida danskonstens oanade möjligheter och konstnärliga rikedom. Läs mer